3d arbeid med bleuscreen mot DV-opptak

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av HenrikSolberg, 14 Apr 2004.

  1. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    2.425
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenkte jeg skulle begynne å "øve" litt på 3d arbeid med bluescreen mot DV-opptak. Tenkte jeg skulle gå ut å filme litt i kveld å prøve og legge på et fly eller noe. Noen som har noe tips?

    Jeg leste en tutorial for en stund siden, hvor det var en som brukte en blank "juletrekule" for å måle lyset på dv opptaket osv. (husker ikke resten).

    Jeg spør kun etter tips før jeg starter!!!
     
    #1
  2. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    2.425
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, ingen kom med tips. Jeg lagde et lite klipp allikevel jeg...

    Kanskje dere er bedre til å komme med kritikk. Håper det!!!

    Modellen er hentet fra scfi3d.theforce.net

    link
     
    #2
  3. Chandler

    Chandler Administrator

    Innlegg:
    255
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En god start, men du kan fremdeles gjøre mye med kamerabevegelsene og lyssettingen, men det vet du jo selv.
    Jeg kan dog komme med et tips som gjelder rendering av 3d-objekter over en filmet bakgrunn.

    Når du rendrer animasjonen, rendre den med orginalvideoen som bakgrunn. Du passer samtidig på å rendre ut en alpha-kanal. Da vil du få ut en ekstra svart/hvit video som inneholder informasjon om gjennomsiktigheten i bildet. Svart er gjennomsiktig og hvitt er ugjennomsiktig. Denne ekstra kanalen mener jeg du kan bruke som informasjon i Premiere (iallfall helt sikkert i After Effects) for å fjerne bakgrunnen på den rendrede animasjonen.

    :?: Hvorfor bør du gjøre dette?
    :arrow: Hvis du bruker bluescreen-funksjonen i Premiere vil du ikke kunne benytte noe blått på modellen i animasjonen. Med alpha-kanal kan du bruke de fargene du vil.

    :?: Hvorfor skal jeg rendre ut animasjonen over orginalfilmen?
    :arrow: For da får du ikke en svart (eller blå med bluescreen) kant rundt modellen din. Kanten rundt modellen er da basert på informasjon fra videoen istedet og blir "seamless" som man sier på nynorsk ;)

    Kan sikkert lage noen eksempler hvis du vil.
     
    #3
  4. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    2.425
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for det tipset med alpha-channel...

    Skal teste litt mer i kveld... Har fortsatt ikke stativ dog...
     
    #4
  5. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    2.425
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har laget en oppdatering av samme test. Følg linken for å se hva jeg har gjort...

    Link

    Synes kanskje det ble litt mye tåke på modellen. Er sent nå, går kanskje tilbake og gjør noe med det en annen dag.
     
    #5
  6. Chandler

    Chandler Administrator

    Innlegg:
    255
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mye bedre nå, men jeg det virker som om kamera-panoreringen i 3ds-fila stopper litt bråere enn den opprinnelige filmen. Burde kanskje hatt en ease-out på 3ds-kameraet for å få det til å stoppe litt mykere.
     
    #6
  7. mott

    mott Rear Admiral

    Innlegg:
    332
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan legger man video til bakgrunn i 3d studio max egentlig???????
     
    #7
  8. Chandler

    Chandler Administrator

    Innlegg:
    255
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Render -> Environment
    Background
     
    #8
  9. HenrikSolberg

    HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    2.425
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Render - Environment - Background - Bitmap faktisk...

    Driver og leser litt om Camera Tracking nå, kanskje jeg får gjort skipet til en naturlig del av klippet selv med ristingen... Kanskje...
     
    #9

Del denne siden