3D motion tracking nybegynner

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Zaloz, 26 Nov 2012.

1. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, jeg er helt ny her og eg beklager hvis dette er i feil tråd. Men jeg har fått til å tracke en sequence i boujou, og jeg har lagt inn 3D teksten jeg vil skal stå i bildet. Men jeg klarer ikke å få den til å stå stille i den posisjonen, den beveger seg hele tiden litt... Jeg har gjort to forsøk ved å følge forskjellige tutorials på youtube, det andre forsøket ble litt bedre, men fortsatt bevegelse. Jeg legger ved den som var best. Håper dere kan hjelpe meg, hadde satt kjempe stor pris på det.

Min test

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: 3D motion tracking nybegynner

Trackingen sitter ganske enkelt ikke. Du må ta noen runder til for å få den til å sitte helt.
    Jeg kjenner ikke Bojou, da jeg selv gikk for den billigere (men vel så bra) SynthEyes. Jeg blir overrasket om det ikke er samme mulighet i Bojou - å lage enkel geometri som plassholdere, sånn at du kan se at tracken sitter som støpt - eller om du må justere mer.

Har du mulighet til å legge ut et klipp av hvordan tracken ser ut i Bojou, slik at man ser tracking points osv?

3. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Her er en snutt av tracking pointsene i progrmvaren. Håper det hjelper.

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ut fra det jeg kan se der sitter den fint, men pga. komprimering og hakking er det vanskelig å si noe helt sikkert.
    Når du plasserer objektet i 3D programmet bør du i alle fall plassere det på nøyaktig samme sted som punktet på Apple-logoen. Om du allerede har gjort det tror jeg kanskje du må gå over trackingen en gang til.

Var to punkter spesielt som jeg stusset på. I høyre kant av bildet, på Macen og på skrivebordet. Skjønner ikke helt hva de to punktene tracker, og for alt jeg vet, kan det være med å bidra til at trackingen er ustabil.

5. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hvis det er nede i høyre hjørne er det skille mellom skjermen og selve maskinen og det andre punktet er IR motaker for bruk av apple remote. Bør jeg fjerne de på en måte?

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nei, øverst til høyre på maskinen, og litt over og til venstre for punktet på Macen.
    Ser også det er et punkt rett under tastaturet, til høyre og ned for tastaturet.

Gå over og sjekk alle de punktene om de tracker noe som er verdt å tracke. Justér eller slå av trackingen når de når et visst punkt hvor de mister track og er dårlige. Og sjekk om det er noen steder du kan plassere nye trackere.

Fikk lyst til å bryne meg på dette klippet, har du anledning til å legge ut? Har evt. FTP server hvor du kan få tilgang for å laste opp om ønskelig.

7. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Kan laste det opp, bare si meg hvordan du :) har ikke brukt FTP server før...

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Sender deg en PM med retningslinjer, brukernavn/passord.

9. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

OK

titegn

10. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Da var det gjort. Hvis du får det til, kan du prøve å forklare meg, kanskje vise med en liten tutorial hvis du har anledning.

11. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Fått til noe?

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har testet litt nå, og slik jeg ser det er det noen forskjellige ting som gjør at det er vanskelig å få en track som er helt 100% låst.
    - Rolling shutter
    - Motion blur
    - Særs få gode steder å tracke etter

Høylys egner seg ikke å tracke etter fordi disse vil endre seg med perspektivet. Det vil nok ta mer tid å få en solid track her, enn om du skyter det på nytt og tracker igjen.
    Lag gjerne punkter som du setter på toppen av Macen, og et par-tre foran og bak i bildet, slik at du får et solid grunnlag.

13. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Okei, hva bør jeg lage disse punktene av? og hva er rolling shutter forresten? er det shutterspeeden som forandrer seg.

14. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Det jeg ønsker å få til er å gå med kameraet mot et punkt (håndflate) der teksten skal tå i håndflaten, er dette veldig avansert?

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Da kan du bruke en tusj for å markere noen punkter i hånden. Disse må du retusjere vekk i etterkant.

I det klippet du opprinnelig brukte, kunne du brukt tape-biter eller andre ting som gir sikre tracke-punkter. Enten firkant, sirkulær eller trekant-formede. Nå vet jeg ikke hvordan Bojou er å jobbe med, men antar det finnes en metode for å tracke symetri. Dvs. om du tracker en primærform som nevnt over, vil tracken sitte bedre enn om du tracker små detaljer og høylys.

16. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Nå fikk jeg til testen min med å lage en liten svart firkant med hvite små firkanter inni.
    Zaloz 3D text - YouTube

Men vil ikke det bli vanskelig å tracke punktene i hånden på avstand? Bør jeg legge til noen ekstra punkter på gulv/vegger da?

17. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Re: Sv: 3D motion tracking nybegynner

Noen som vet?

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: 3D motion tracking nybegynner

Du vil ikke oppnå noe annet enn forvirring om du tracker ting utenfor hånda. Object tracking, hvor du vil plassere noe i hånda, krever at du har gode tracking punkter i hånda - ikke utenfor.

19. Zaloz

Zaloz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Re: Sv: 3D motion tracking nybegynner

Hvordan retusjerer jeg? Har du link til en tutorial? har aldri gjort det før og vet ikke helt hva jeg skal søke etter...

Del denne siden