1. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hallaa :D
    (er ganske nuub på dslr så kan hende at det blir en del mønga spørsmål^^)
    Tenkte å kjøpe meg ett canon eos 7D etter jul, men lurte bare på hvordan det egentlig er å filme ski med det og spesielt followcams (når man kjører etter noen) hvordan funker autofokusen til det og hvordan funker det ellers, hørt at det beste er å lære seg manuel fokusering men gjelder det når man filmer ski også? (eller generelt ting som beveger seg fort vekk eller mot kameraet)

Skal også ha noen objektiver, funker det med objektiver i klassen 2000 - 3000 kr ? Eller blir det for billig? Trenger helst noen som er ganske lys sterke (til å filme på kvelden med o.l.)
    hadde vært fett hvis noen hadde kommet med noen forslag (helst av egene erfaringer) om hvilke objektiver jeg burde kjøpe. Vil ha en vidvinkel (rundt 10mm) og et normal objektiv (kansje et tele og, får se etterhvert) og helst ikke objektiver med mye zoom (stor forskjell på brennviddene)

Takk :D

EDIT: Så akkurat nå at han under også hadde spurt om objektiver, men ikke så konkret som meg, så håper dere kan tilgi meg :)

Sist redigert: 25 Nov 2010
  2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: 7D

Det er ingen autofokus når du filmer. Så ja, du må lære deg å fokusere manuelt. Jeg tror at å bruke 7D eller et annet speilreflekskamera som followcam, er kronglete og veldig vanskelig. Har ikke prøvd, men de kameraene er kronglete nok å bruke til vanlig. Kanskje noen andre her som har mer peiling?

3. SondreRy

SondreRy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Du sier at du skal filme med det i slalåm bakken, og da regner jeg med at du skal ha mye bilder i bevegelser.

Har ikke no erfaring med å filme med speilrefleks men trur du vil møte et problem såkalt "the jello effect".

Eller bommer jeg nå?

4. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Du har rett, Sondre. Rolling shutter er grusomt å jobbe med. Du får plugins til AE som håndterer dette greit, men de koster litt penger :p Ville heller bare skaffet meg et skikkelig videokamera.

5. tromedia

tromedia Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Å lære seg å fokusere manuelt er veldig viktig hvis du skal filme, særlig der det skjer mye på en gang, da autofokus fort kan fokusere på ting du ikke tenkte du skulle fokusere på. Men skal du bruke dette kameraet til slik filming, må du skaffe deg en liten rigg med fokus hjul, slik at du har noe greit å vri på, kan bli kronglete på de små linsene hvor fokus hjulet er lite!

6. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Ja, det er viktig å kunne håndtere manuell fokus, jeg sier ikke imot det, men DSLR har ingen ergonomi som passer videobruk i det hele tatt, og i hvert fall ikke hvis man skal stå på ski samtidig som man filmer. Selv med skulderrigg og følgefokus tviler jeg på at det kan erstatte et vanlig videokamera.

7. tromedia

tromedia Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det erstatter ikke et vanlig videokamera, det gjør det ikke, men med noe mer å holde i, trenger ikke en hel skulderrigg, men noe som gjør det enklere å håndtere kameraet, er ikke dumt! Ser jo at 7D er billig i innkjøp i forhold til et videokamera og at det kanskje er derfor han ser på det!

Men å gjøre alt på en gang til å begynne med, i god driv ned bakken, er nok ikke dette den beste løsningen! Så lenge du ikke har noen til å stille fokus mens du kjører ned bakken, fungerer nok autofokus bedre en din manuelle fokusering!

8. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

http://vimeo.com/16630520 <- denne er kun filmet med 7D og 550D (som er ganske like når det gjelder filming?)
    det ser jo ikke uskarpt ut på kjørern selvom det er bra dybde skarphet :p

9. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Gidder ikke se klippet akkurat nå.. Men selv om det ikke er uskarpt, betyr ikke det at det er lett å håndtere fokusen under slik kjøring :) Med en del øving går det sikkert greit. Men husk nå rolling shutter-problematikken også da. Hvis det er noe du kan tolerere, så er det bare å kjøre på. For min del er det spikeren i kista for sånne kameraer.

10. SondreAlv

SondreAlv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Så lenge du har et objektiv med liten brennvidde og et høyt blender tall når du filmer, og holder noenlunde samme avstand fra ditt motiv tror jeg dette med fokus ikke vil være noe stort problem. Til followcam filming ville jeg ha skaffet meg et håndtak som er festet til kamera, f.eks noe slikt: http://vimeo.com/groups/canoneos7d/videos/9847025

Lykke til!

11. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Skal du absolutt filme i skibakken med DSLR, så vil jeg tro at en kombinasjon av Canon 60D (med skjerm som kan flippes ut), denne (http://www.bhphotovideo.com/c/product/692449-REG/Opteka_XGRIPBK_X_Grip_Pro_Video_Stabilizing.html) lille riggen, og et vidvinkelobjektiv som f. eks Sigma 10-20mm eller noe sånt, skal klare jobben.

7d har jo som kjent en statisk skjerm, noe jeg kan se for meg er veldig upraktisk hvis man står på ski og skal gjøre en såkalt "followcam", siden man gjerne da vil ha et håndtak på toppen for å få til lave shots. 7d er jo bedre i byggekvaliteten, som sikkert er en fordel i skibakken. Så det er vel opp til deg å finne ut hva du vil prioritere.

Som nevnt tidligere her, så gjør nok skikkelige videokameraer jobben mye bedre i en skibakke. Prismessig er det forståelig at du ønsker DSLR.

12. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

takk for hjelp folkens ;D
    har alerede sånn followcam håndtak, men takk for tipset.
    men kanse jeg kjøper et glidecam/stedicam for å slippe så mye av den jello tingen dere sier :)

13. AndaRockaz

AndaRockaz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det funker helt greit, men det krever en del trening. SÅ må du alltid holde samme avstand til kjøreren osv. Det som er så deilig med 7d er at man får ufattelige fine bilder/klipp nesten uansett, og dette trenger man jo i skifilmer, introer osv.

14. Sabesto

Sabesto Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Prøver med en oppsummering etter hva jeg har erfart/lest/hørt/sett:

Fordeler (ingen spesiell rekkefølge):
    - Billig
    - Stort utvalg i optikk
    - Stor billedbrikke som gir lav bildeskarphet noe som ikke kan gjenskapes av digitale videokamera med de små billedbrikkene de vanligvis har
    - Høyt dynamisk omfang (detaljer i lyse/mørke partier)
    - Svært lyssterk
    - Kan ta stillbilder
    - Portabelt (både pluss og minus)
    - 1080 @ 24p,25p,30p 720 @ 50p,60p (i, eller interlaced som mange videokameraer opererer med er vanskelig å jobbe med)

Ulemper (ingen spesiell rekkefølge):
    - Trenger ofte en del tilleggsutstyr for å klare det samme som et vanlig videokamera (mic, lydopptaker, monitor/viewfinder, rig)
    - Rolling shutter
    - Lite ergonomisk i enkelte sammenhenger
    - Kun manuell fokus, men husk at det er vanlig å bruke manuell fokus.
    - Begrensninger på opptakslengde hos Canon (29,99min)
    - Bildebrikken har dårlig kjøling, ved overoppheting vil kameraet skru seg av.
    - Aliasing
    - Hardt komprimerte codec's på videofilene.

Det er altså en del ulemper, men de fleste kan omgåes ved å ta hensyn til disse begrensningene når du planlegger opptaket. Den største ulempen er etter min mening rolling shutter. Mangelen på autofokus har mindre å si, men du må være klar over at manuell fokus krever trening. En followfocus vil gjøre dette enklere. Vær også klar over at det blir vanskeligere å fokusere jo større lysåpning du har på linsa (aperture)Jeg ser enkelte på forumet har problemer med codec'ene, har aldri hatt noe problem med dette selv, men jeg bruker Adobe Premiere/After Effects, som har innebygget støtte for disse. Det jeg ville anbefalt er å kode om videofilene før du begynner å redigere om du opplever problemer eller treg/hakkete avspilling. Forøvrig har de fleste videokamera i denne prisklassen liknende codec's.

Ville anbefalt alle å ta en kikk på Zacuto's "The Great Camera Shootout 2010", hvor de sammenlikner 35mm (analog film) med DSLR's.
    http://www.zacuto.com/shootout
    Konklusjonen:
    Film har bedre oppløsning og dynamikk, men lik fargegjengivelse (med en god del color correction og prøving), mens DSLR's slo film ned i støvlene når det kom til filming med høy ISO/ASA

15. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Steadycam av noe some helst slag er dømt til å bli ødelagt i bakken om du skal kjøre med den.

FollowCam håndatk + objektiver MED IS (Image Stabilization) = Essentials!

Arbeide med Codec'n er ikke noe problem (MPEG Streamclip -> Convert to Proress 422 LT or what have you, så kjøres det smooth hvertfal i Final Cut.. though Premiere arbeider nativt med 7D codec)

Du vil få Jello effekt på bildene i nesten alle tilfeller med ekstremsport footage iom du har kameraet i bevegelse, men dette kan som sagt fikses med plugins som f.eks:
    The Foundry sin AE plugin www.thefoundry.co.uk/products/rollingshutter

Moire/Aliasing er også et problem som er et kjennetegn på DSLR og vil irritere vettet av deg om du planlegger shots før opptak.

Prismessig sier jeg go 4 it, man klarer å imponere venner uten å stresse med et 7D arsenalet, forut de ikke har peiling på kameraer.

16. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

herlig at dere tar dere tid til å skrive så lange og utfyllende svar!
    Kommer nok til å gå for 7D.

en siste ting: jeg trenger et kamerastativ/stativhode som tåler litt og som det er lettere å få smooooth bevegelser med :D
    noen tips?

takk!

17. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Del denne siden