Amandus, UKM og kopibeskyttet musikk?

En tråd i 'Musikk' startet av MiniMan, 15 Jan 2006.

1. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann venner og kjente.

Sitter her med filmen min "Under Tørt Vatn", som har vært i post-produsjonsfasen i evigheter nå. Problemet er at jeg ikke får skrevet noe musikk til den (gratis). Har spurt hos masse folk, men er alltid noe som har stoppa det hele opp. Jeg sliter. UKM og Amandus nærmer seg, og jeg har ikke noe musikk! :cry:

Så da lurer jeg på følgende: Hva skjer om jeg benytter meg at kopibeskyttet musikk i filmen? Står jeg i fare for noen form for grovt lovbrudd? Vil film(ene) i det hele tatt bli godtatt?

2. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ette ka eg har lest så er det ikkje lov å ha med kopibeskyttet musikk... virker som di var ganske strenger på det....... går jo altid an å laste den ned fra sånne sider det det finnes gratis musikk som du kan bruke...(husker ikkje ka siden heiter... men er sikkert mange her som veit) ....eller kjøpe en handlings musikk cd... som det er lov å kopiere

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kopibeskyttet musikk tror jeg ikke er så farlig på UKM. Jeg har hatt med film der, som ble vist på landsmønstringen i Olavshallen i Trondheim. Og der brydde de seg ikke... Nå var ikke det den mest kjente musikken heller, men det var kopibeskyttet musikk...

4. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  5. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kopibeskyttet musikk gjelder bare når du tjenere peng på filmen din...
    Mitt bidrag til UKM, har masse Kopibeskyttet musikk i filmen, og de sa ingen ting!!!

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Amandus tillater ikke ulovlig bruk av kopibeskyttet musikk.

7. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    All visning av film offentlig krever avklaring av musikkrettigheter. Dette gjelder selv om man ikke tjener penger på filmen. Du kan selvfølgelig ta sjangsen på at det ikke blir oppdaget eller at de ikke bryr seg, men den sjangsen ville ikke jeg tatt for det kan fort bli dyrt :wink: .

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er vel på en måte UKM som isåfall får skylda fordi de godtok det, og viste det?

9. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Produsent/produksjonsselskap er i utgangspunktet den som må betale hvis det blir begått feil. UKM vil forvente at musikkrettigheter er avklart mellom produsent og rettighetshaver på forhånd. Antageligvis opplyser de også på påmeldingsskjemaer o.l. om at innsenderen selv er ansvarlig for avklaring av rettigheter.

10. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men da kjører jeg musikk fra freeplaymusic.com da, takk folkens. :)

Har bare ett spørsmål til. I filmen hører man ganske tydelig i bakgrunnen lyder fra The Texas Chainsaw Massacre, er det noe rettighetsgreier knytta til det også?

11. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan selvfølgelig satse på at det ikke merkes, men i prinsippet er det ulovlig å bruke bilder og lyd fra andre filmer uten tillatelse.

12. Espen

Espen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    tror ikke at det er noen som legger merke til lydene fra chainsaw =) tror ikke det er noen som bare sitter og er 100% konsentrert om musikken =)

13. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva musikk angår er det selvfølgelig mulig å ta sjangsen, men hvis det blir oppdaget kan det bli veldig, veldig dyrt, så det er best å la være å bruke musikk man ikke har rettigheter til.
    En annen ting som er viktig å huske hvis man får andre til å lage musikk spesielt til filmen er om vedkommende er TONO-medlem eller ikke. Hvis vedkommende er medlem må man faktisk avklare rettighetene med TONO uansett.

14. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uansett om det er lov til å bruke kopibeskyttet musikk eller ikke, så er det å lage egenkomponert musikk til filmene så UTROLIG mye mer imponerende :)

15. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt enig :D . Det er noe eget med å ha laget musikken selv.

16. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sier vel det meste om amandus. Les resten på Amandus sine nettsider

17. Filmmaker

Filmmaker Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg har selv endel spørsmål angående Amandus.

Det står at vi kan velge sjanger selv. Hvis jeg velger å sett mer fokus på det visuelle, enn handling, er dette negativt?

Hva er best, angående vinnersjanser - av å sette opp mange navn på medvirkende, eller færre navn?

Jeg lager musikken selv. Lar jeg da bare feltene om musikkrettigheter være blanke?

Takker for svar :)

18. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan jo skrive noe sånt som at du selv har komponert/eier rettighetene til musikken slik at det ikke blir noen tvil?

19. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Amatørfilmfestivalen spurte hva slags sang jeg brukte for de skulle kjøpe rettigheten om jeg oppfattet rett. Men jeg brukte min egen hjemmelagd sang ;)

De små festivalene bryr seg trolig ikke om kopirettighet. Amandeus gjør kanskje siden den er den største ungdomsfilmfestival?

Del denne siden