animasjonsprogram

En tråd i 'Programvare' startet av monikaedv, 10 Apr 2006.

1. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    jeg prøver å finne et program til å lage "gammeldags" animasjonsfilm med f.eks dokker som man flytter litt og litt. Jeg har vært med på å gjøre det på gamlemetoden med å filme litt av hver stilling dokka står i og så hente ut bilder fra teipen og sette sammen. Nå hører jeg at det fins programmer som henter fram bildene automatisk og gjør alt mye lettere.

Noen som vet om noe slikt program? Når jeg googler finner jeg bare andre typer animasjonsprogram (gif, stillbilder til avi, 3D-effekter etc)

2. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er et program til Macintosh som heter iStopMotion som er helt genialt for slikt bruk... Men du bruker kanskje ikke mac?

4. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Takk for tips. Jeg bruker nok ikke mac nei, men jeg skal prøve MonkeyJam. Det blir artig :) :) :)

5. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    ah, takk for tipsene. Skal prøve dem - hurra!

7. hk

hk Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Noen som vet om noe slikt program? Når jeg googler finner jeg bare andre typer animasjonsprogram (gif, stillbilder til avi, 3D-effekter etc)[/quote]

Fet Kulturskole har i tre år laget stop motion og andre animasjonsfilmer med Pinnacle. Ikke helt uten frustrasjoner - men etterhvert begynner jeg å se hvor problemene gjerne oppstår og kan omgå dem... Ikke minst med stor takk til Henrik S.for hjelp og råd! :D
    Du kan sette stillbildevarighet til den hastigheten du vil og få en ganske glatt bevegelse. Har lært meg å rendre hver enkelt sekvens av stillbilder til avi, og tilslutt redigere bare avi-sekvenser, ikke blande jpeg med andre formater - da har det lett for å oppstå krøll. Men filmene har etterhvert blitt til å se på...Ikke sant , drunken M? :wink:
    Hilde

8. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Spennende å høre om animasjonsprogrammer! :eek:

Har planlagt en animasjonsfilm med bilder, tegninger + litt green screen .. hadde tenkt til lage den i After Effects. Hvordan er disse programmene iforhold til det.. noen som vet? :)

9. hk

hk Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Pinnacle har greenscreen og du kan absolutt bruke det på den måten du beskriver.
    Vi har brukt alle slags teknikker; cutout, tegne under kamera, 3D animasjon i Bryce, cel-aniamasjon, plastelina... i den siste filmen vår har vi brukt greenscreen for å slippe å jobbe så mye med kulisser. Det fungerte overraskende bra!

Det siste problemet vi har sloss en del med uten å kunne løse har med musikksporet; Pinnacle har SmartSound som legger til musikkspor i den lengde som passer til din film. Men plutselig ble lyden borte, etter flere ukers normal funksjon (selv om den grafisk vises på skjermen), og selv om vi har forsøkt å avinstallere og installere på nytt, kommer ikke lyden tilbake. Litt irriternde...

Hilde

10. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor lang tid brukte dere på å lage en sånn film da? (hvor mange var dere, hvor hvor lang var den?) Jeg har skrevet et manus på en animasjonsfilm som jeg tenkte å lage som eksamensfilm, men tenker i ettertid at det kanskje er litt dumt siden jeg aldri har laget noe særlig avansert animasjon før Jeg skal lage den aleine også, og har jo utstyr og programmer tilgjengelig, men veit likevel ikke om det er noe jeg kan klare å gjennomføre på en bra månte iløpet eksamenstiden (tror det er en månde)..

Kankje en ide å gjøre noe man har LITT peil på liksom? :?

Hvordan gikk det med dere da? Var det en skoleoppgave dere lagde?

11. hk

hk Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Filmen er laget i to deler, første del er ferdig og vises på UKM i Trondheim i mai. Den er 4 min lang. Vi jobber med en fortsettelse, og vil trolig redigere dette sammen til en film på max lengde 10 min.
    Oppstart oktober-05 med tre elever. Da lagde vi storyboard og begynte på figurer og kulisser. Etter jul er det 6 elever med god hjelp fra en tegneklasse som lager kulisser. Vi møtes 1 gang i uka og jobber 1 1/2 time. MEN: Dette kan fint gjøres på mindre tid - dersom man er motivert for å jobbe effektivt. Mine elever er ned til 7 års alder, så en del er ikke vant til å jobbe strukturert. De 6 som står som hovedansvarlige for filmen jobber veldig bra, både med stop-motion og 3Danimasjon. Første sekvens i filmen er en zoom fra verdensrommet mot Antarkt-IS, dette er gjort i 3D, ellers er resten stop-motion.
    Valget av tema/kulisser oppstod litt tilfeldig... Vi tenkte at et landskap bestående av is var mindre krevende å lage enn feks en skog, en by el.l. :lol: Men resultatet har blitt veldig fint - og jeg er veldig stolt av arbeidet de har gjort.
    Hilsen Hilde

12. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

høres fett ut! JEg skal også i gang med å lære barn å lage stop motion animasjonsfilm, har prøvd de programmene jeg fikk anbefalt tidligere i tråden. Der bruker man programmet som en slags recorder. Jeg trodde først det gikk an å hente de ferdige opptakene fra tapen inn i programmet og så sette sammen men det ble ikke noe særlig, så jeg puttet det inn i vegas 6 og forkortet opptakene og satte sammen. Det ble egentlig ganske tungvindt da så jeg kommer til å bruke sikkert MonkeyJam nå. Ulempen er at du må ha med PCen dit du skal gjøre opptakene. Dumt hvis en skal filme ute og sånt.

MEn det finnes kanskje programmer som kan hente ut f.eks. 2 og 2 frames fra hvert lite opptak fra tapen? Hvis noen vet om det vil jeg gjerne ha tips... Tviler på at ungene gidder å gjøre så mye på den tungvinte måten hjemme. Eller?

Dessuten, etterhvert skal jeg over på HDV også, kan en gjøre det også i slike program tro? Har ikke fått undersøkt så nøye enda, har testet ut så mye forskjellig på samme tid og har ikke helt oversikt...

13. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En oversikt over enda flere animasjonsprogrammer, noen gratis og andre ikke:
    http://www.stopmotionworks.com/stopmosoftwr.htm

Hvis du ikke vil drasse på PC'en ut i naturen for å lage animasjonsfilm, kan du f.eks. bruke et digitalt stillbildekamera innstilt på laveste oppløsning (et videobilde er jo ikke mer enn 0,4 megapiksler) og deretter på et blunk sette sammen alle enkeltbildene til en sammenhengende AVI-fil med f.eks. gratisprogrammet JPGVideo.

14. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oi, folk starter tidlig skjønner jeg :?
    Lurer på om jeg heller skal utsette animasjonsprosjektet mitt til seinere fordi det tross alt er litt risky å gjøre noe helt nytt på et eksamensprosjekt, og jeg heller ikke aner hvor lang tid jeg vil komme til å trenge iforhold til tiden jeg har. Høres spennende ut det du driver med da. Hadde vert gøy å sett hvordan det blir, om det legges på nett :)
    Regner med jeg heller skriver et vanlig film manus isteden, og håper på at det er noe jeg kan gjennomføre på en bedre måte.

Hyggelig med fler jenter på forumet forresten! :wink: Må holde dere her til jeg også kommer meg inn i animasjon og kanskje trenger litt tips :p

15. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Kommer nok til å snuse mye rundt forumet her ja. Har foreløpig omtrent bare spørsmål å komme med selv da hehe

16. monikaedv

monikaedv Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Det var jo lurt! Har allerede JPGVideo og det virker helt topp.

TAkk for tips om den hjemmesiden også. Der lærte jeg mye :D 8O :D
    Denne siden er også å anbefale: http://www.stopmotionanimation.com/

Del denne siden