animert grafikk på film

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av aot1000, 17 Apr 2004.

1. aot1000

aot1000 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    jeg skal ha prosjekt på skolen og vi tenkte at vi skulle lage en slags nyhetssending, men hvordan kan jeg lage litt animert grafikk alla det som er på tv2 og nrk når det kommer opp navn nederst på skjermen??

2. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei! Først og fremst må du har et redigerings program! Jeg anbefaler Adobe Premier pro som redigering. Og når du snakker om animasjons greier nederst på skjermen så er jg usikker! Mener du når teksten ruller bortover skjermen?? Eller en sånn nyhetsbegynnelse? Skal du lage en sånn nyhets begynnelse eller en Layout til nytheten så bruk Adobe After Effects. Adobe koster litt penger men er fantastisk bra når du kan dette.... :) :D

3. Filip

Filip Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    På wrigleyvideo.com har de en tutorial som tar for seg det du er ute etter. Tror du mener et farget felt (av og til delvis gjennomsikitig) som kommer opp nederst på skjermen hvor programledernes navn står.

Jeg laget nettopp ei "nyhetssending" og brukte titler'en i premiere pro for å lage et slikt felt. Du kan da lage de i alle slags former og farger. Etterpå brukte jeg motions for å starte feltet nedenfor skjermen, og skli opp. Deretter la jeg på navn, lot de ligge ei stund før de fadet ut og boksen glidde ned igjen.

Egentlig en enkel opererasjon, men vanskelig å forklare skriftlig. Anbefaler å laste ned en tutorial.

4. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg anbefaler at du bruker et program som heter Vegas Video 4.0 (fra Sonic Foundry). Det er det samme som vi bruker i TV 2, til nyhetsinnslag o.l. (Til større produksjoner bruker vi Avid).

http://www.sonicfoundry.com

Vegas er lett å bruke, og det tar de fleste formater. I Vegas kan du også importere Photoshop-filer, med flere layers. Nesten all grafikk som du ser på TV er laget i Photoshop. Bare husk at oppløsningen må være 768 x 576, som er standardformat i TV-grafikk.

Hvis du skal lage en egen vignett må du ha et program som heter Adobe After Effects. Det er vanskelig å bruke, og er ikke til å anbefale for nybegynnere.

Håper du ble litt klokere da.. :wink:

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    After Effects er vel ikke vanskelig å bruke!(?)!

Man må bare være litt tålmodig...

6. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Lastet ned grafikk filene fra TV2 men når jeg legger de inn i vegas video så kommer de enten før eller etter video filen, hvordan får jeg det til å komme samtidig med video filen? Har du noen annen grafikk fra TV2? f.eks de greiene fra holmgang? De er jo animerte da...

7. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Du må legge grafikk filene i flere spor ovenfor klippet, slik som bildet her viser:

Håper det var til hjelp. Jeg har dessverre ikke noe materiale fra TV 2 som jeg kan legge ut her.

8. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Nå får jeg det til å funke en del bedra ja Hvordan bruker man bluescreen i vegas video? Og har du mulighet for å legge ut introen til tv2 nyhetene(tenker da på den som du brukte i eksempel bildet) Hadde vært tøft å imponere klassen litt :D

BTW: Ang. klokken må man legge ut frame by frame greier et bilde pr. minutt? så slik ut i eksempelet....

*Edit, fikk til bluescreeningen :D Var mye mer praktisk enn metoden på AE.....

9. mott

mott Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    TV2Danny kan ikke du legge ut det animerte" TV2 ekstra klippet" også som jeg ser du har på vegasbildet. :wink: skulle hatt det til min neste film

10. Extreme_Studios

Extreme_Studios Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Funker dette fint også i Adobe Premiere?

11. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Mesteparten av det vil virke, men ikke bakgrunnen tror jeg(har ikke fått prøvd den i premiere enda)

12. Extreme_Studios

Extreme_Studios Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Altså, jeg gidder ikke å bruke Vegas!

Jeg har lært meg Premiere, og det skal jeg bruke!!

Finnes det en nyhets bakgrunn i bildeformat (eks. .bmp .jpeg osv ) eller i Photo Shop fil?

Trenger til bakgrunn på Premiere! Kan gjerne bruke TV2 bakgrunnen!
    ( Hvis du har TV2Danniel)

13. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    En bakgrunn er jo ikke det vanskeligste å lage da(med mindre du ikke har photoshop....) Den nye bakgrunnen på TV2 er jo faktisk bare en stripet glassrute :wink:

14. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Rettighetsbegrensinger

15. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jepp. I online-redigeringen skjer det automatisk, mens her må jeg gjøre det manuelt.

16. Erico

Erico Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Danny: Er det ingen copyright-rettigheter eller noe på TV2-"introen"?
    Det er jo tross alt noen som har sittet en stund i AE/Maya/whatever en stund for å få laget den introen, am I right?

17. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Det er nok det som er grunnen til at han poster den gamle vignetten/lydene/bilde hva skal TV2 med de gamle greiene som de ikke bruker? :wink:

18. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    :!: Jo, det stemmer. Og hvis den utnyttes kommersielt (at man tjener penger på den) er det misbruk. Skal du bruke den i en hjemmevideo eller et skoleprosjekt, så trenger du ikke å kjøpe rettigheter. Det gjelder forøvrig alt av beskyttet materiale.

19. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takker for vignetten, men kunne du vær så grei å legge ut nyhets faderne? Husker ikke hvordan de var på de gamle, men på den nye så er det iallefall masse bokstaver og tall som kommer flyvende i kryss, eller noe lignende(takket være din hjelp så blir det nok en 6'er på meg ja, vi har om film på skolen og jeg skal lage om spesial effekter, presentert som en nyhets sending)

20. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Den nye vignetten har jeg ikke, dessverre. Den finnes kun på Beta.

Del denne siden