animert grafikk på film

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av aot1000, 17 Apr 2004.

1. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Mente ikke den nye vignetten, men fader'ne mellom klippene på nyhetene(transitionsene)

Testet akkurat vignetten i vegas video og den funket perfekt, nå må jeg bare få tak i en bluescreen å sette meg inn :wink: Takker nok en gang for hjelpen :D

2. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vanligvis er det bare én nyhet i ekstrasendingen, så det ser litt uprofft ut hvis du skal ha flere headlines i den.

3. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Nøyaktig hva jeg trengte, kan sikkert poste filmen når den er ferdig slik at alle kan se resultatet :D (kommer an på om jeg finner en plass å poste den) Men nå ble klokken mye så jeg får ikke prøvd ut noe før i morgen tidlig :cry:

4. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    :!: Merk at med "chroma key" kan du i utgangspunktet bruke en hvilken som helst fargebakgrunn. Blått og grønt er mest brukt fordi de er mest forskjellig fra hudfargen. Skal du lyssette for Bluescreen opptak, så er det viktig å få en jevn belysning på bakgrunnsveggen. (Hvis du har ujevn belysning er det vanskelig å få til en god key.)

DV-formatet er ikke det beste for chroma key, fordi det mangler en del fargeinformasjon ettersom formatet er komprimert. Derfor blir keyingen litt grovkornet. Men det er ikke så nøye, klassen din blir nok ganske imponert når de får se nyhetssendingen din. Lykke til.

5. Erico

Erico Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Og når vi snakker om Chromakeying.
    Jeg regner med at du filmer på MiniDV-format med et 1CCD-kamera, og da anbefaler jeg deg å bruke greenscreen.
    Grunnen er at 1CCD-bildebrikker tar opp mer grønt enn blått og rødt (altså primærfargene).
    3CCD-kameraer, Betacams og alt slikt for det semi-profesjonelle eller profesjonelle markedet har en prisme som splitter opp lyset som treffer linsen til tre bildebrikker, en for hver primærfarge.
    Derfor er bluescreen og det mye mindre utbredte "redscreen" mer brukt på semi-pro/pro-kameraer.

Så, ta deg en tur ned på Panduro Hobby eller lignende og kjøp deg litt limegrønt stoff, det funker fint.
    Finn et sted å henge det opp, kle deg opp i din fineste dress, ta på noen briller og fortell om dagens nyheter.

Du kommer til å få en flott effekt, om ikke så bra som på TV2/NRK og slikt.
    De bruker nemlig et hjelpemiddel som kalles "Lite-Ring" som er en ring med mange primærfargede lysdioder satt sammen i en ring.
    Denne ringen festes utenpå kameralinsen og gjør at hvis du tar opp mot en grå bakgrunn får du ikke noe fargespill og tull og tøys.

Men men, lykke til med prosjektet ditt!
    Flaks at vi har en hyggelig person som TV2Danny her, jeg går også på ungdomsskolen (9. klasse), men jeg har måttet lage vignetter og vignettmusikk selv ved hjelp av kreativ bruk av rekvisitter og programvare :wink:

- Erik

EDIT: Mye unødvendig informasjon... o.0

6. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Får vel prøve å få tak i noe limegrønt stoff i stedet da(men da vi prøvde med green screen i fjor(riktignok med after effects) så funka det ikke, da var vi å brukte TV vest sitt studio, men det var nok bare fordi det var så dårlig belysning der inne)

7. Erico

Erico Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Merkelig, hva var det som ikke fungerte?
    Nå skal det jo sies at keyingfunksjonen i Premiere/AE ikke er verdens beste, men det burde da funke likevel?
    Men uansett, jevnt lys er viktig.

8. codename_47

codename_47 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Det var veldig mye skygge i rommet så jeg tror det var det som gjorde at det ikke fungerte, alt det grønne forsvant liksom ikke.

9. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Som nevnt ovenfor så spiller belysningen en betydelig rolle, så det er nok derfor ja :wink:

10. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men hvor er det navnene skal stå på den nyhet greia?? i det grønne feltet eller i det svarte feltet???

11. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Navn skal stå i det grønne feltet. I det svarte feltet kan det stå f.eks. "Reporter".

12. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    :arrow: I TV 2 brukes programmet Vizrt til å lage/kjøre grafikk på skjermen. Designerne lager grafikk-maler i "Viz|Artist" og grafikkoperatøren kjører ut grafikken med "Viz|Content Pilot". Der ligger supere, avstemminger osv. klart i programmet, så operatøren trenger kun å velge mal og skrive inn det som skal stå i den... Veldig enkelt program, men det er megadyrt, så du er heldig hvis du får tak i det;)

13. mott

mott Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  14. Jonasbe

Jonasbe Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  15. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sånn ca VELDIG. Aner ikke pris, men kan aldri i verden tenke meg at software+hardware kommer til under 50, eller kanskje 150.000!

Ta kontakt med VizRT da vel? De har hovedkontor i Bergen...

16. Jonasbe

Jonasbe Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Men er det noen som har filen nyh_vignett_full.wmv ?

17. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ja

Jeg har vignetten i mpg-format...send meg mail på danny(a)gronliskole.no så får du den :idea:

Del denne siden