Avfyring av en pumphagle

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Petur, 27 Jan 2010.

1. Petur

Petur Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Jeg om min ungdomsbedrift er i gang med produksjonen av en informasjonsfilm for NAV-kontoret på Verdal i Nord-Trøndelag. Produksjonen har et solid budsjett, så det er ikke penger problemet mitt står på, hovedsaklig.

Min rolle i prosjektet er produksjonsdesignleder (ansvar for rekvisitter, kostyme, locations). Jeg har nå kommet over et problem med en av scenene, derfor trenger jeg hjelp fra noen av dere: I scenen skal en stående mann skyte en sittende mann, i hodet, med en pumphagle. Problemet jeg har er hvordan i alle dager jeg skal kunne få gjennomført dette, praktisk. Vi har vurdert:

1: En ekte pumphagle (men vi er ikke sikker på de juridiske aspektene ved dette, samt at dette vil ikke bli akseptert av eier av leiligheten med tanke på utløsing av brannalarm og kruttrøyk osv)

2: En ekte pumphagle, men å avfyre blankskudd (men dette vet vi ikke hvordan vi skaffer, eller håndterer dette)

3: Vi har vurdert en lekepumphagle (men denne vil ikke kunne avfyre og da må vi ty til digitale visuelle effekter, noe vi ønsker å unngå)

4: Vi har vurdert å bruke www.fiksern.no's tjenester (som er utleie av våpen som fyrer blankskudd, men de krever at en av deres medarbeidere er med, så dette er uaktuelt med tanke på pris og tid)

Så nå spør jeg dere om hjelp. Om det er relevant så har vi ett tett samarbeid med Lensmannskontoret i Verdal, hvor vi får benytte deres ressurser.

Jeg håper noen kan hjelpe oss.
    Med vennlig hilsen
    Petter

2. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du sa jo tidligere i tråden at dere hadde masse penger.
    Da har dere i tilfelle råd til å bruke Fiksern.
    De vet hva de driver med.

Men uansett, det jeg ville gjort er å kontakte en skyttergruppe/jaktgruppe og få
    en person med hagle til å bli med på dagen dere spiller inn for å sikre våpenet
    og sørge for at ting blir gjort riktig og forsiktig.

Jeg vet at Wangen brukte en ekte hagle og fyrte av et skudd under innspilling.
    Men jeg tror de hadde gravd alt blyet ut av patronen før de fyrte av.
    Dette er IKKE noe du skal fyre av mens det er rettet mot en person.
    Uansett hvor sikker du er på at alt blyet er blitt fjernet.

Våpenet kan fyres av inne.
    Men da må personen med hagla filmes i et utsnitt, og personen som blir truffet
    i et annet utsnitt. Ettersom ingen kan stå i retningen hagla peker.

Sørg for at politiet er informert om at det vil bli fyrt av en salve slik at dere slipper
    at de dukker opp og stjeler all tiden deres.

Lykke til.

3. Petur

Petur Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Tusen takk for svar!
    Det jeg skrev var at penger ikke var hovedsaklig problemet. Så skrev jeg senere at å bruke Fiksern.no var uaktuelt pga tid.

Men det hørtes så langt ut som den beste løsningen, altså å høre med noen skytterlag.
    Da blir det eneste problemet at det vil være kruttrøyk og lukt inne i leiligheten, noe som setter en stopper for den ideen.
    Kom gjerne med flere tips!

4. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis det er en leilighet de røyker i, så er neppe kruttrøyk noe problem. Det lukter jo bedre enn tobakk. Husk at lydnivået på skytevåpen er mye høyere enn man antar, uansett hva man egentlig antar. Når det er sagt så skjer det ikke så utrolig mye med hagler som gjør at det ser gromt ut på film. Dere har vel tenkt å gjøre noe for å sprenge hodet på karen, så da kan dere også like gjerne gjøre det samme med hagla. Røykmaskin i ene enden av løpet... lukter kanskje verre enn krutt?

NAV har godkjent et slikt manus?

5. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Altså, det skal vel se fett ut?
    Da må dere gjøre det som skal til.
    Dersom noe hindrer dere i å fyre av på et bestemt sted.
    Så finner dere bare ny location og gjør det der i stedet.

Dessuten er røyklukten ikke så ille.
    Det er begrenset hvor mange ganger dere kan fyre av uansett.
    Og lukten kan da enkelt luftes ut.

Men slik som Dahl sier så er lyden fra våpenet mye verre enn man
    gjerne tenker seg i forkant. Dette ville nok blitt forklart av personen
    som eventuelt tar med våpenet. Men sørg for at alle bruker hørselvern.
    Og at personen med hagle har noen skjulte propper eller noe lignende.
    Det beste hadde vært om han hadde såpass langt hår at det dekket ørene hans.

Husk også å varsle naboer og politi.

6. Petur

Petur Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hehe, ja. Men de trengte å overbevises for å si det slik.
    Men det høres ut som om dette ordner seg ved å kontakte et skytterlag eller noe lignende. Og nei, vi har ikke enda funnet en location. Det med lukt og diverse var bare antagelser.
    Takker for svar.

7. Gerland

Gerland Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Avfyring av en pumphagle

Å, jeg støtter ideen din, tror jeg det er fornuftig! !:eek::eek::eek::eek:

Del denne siden