Avid eller?

En tråd i 'Programvare' startet av LeifBHammer, 13 Feb 2012.

1. LeifBHammer

LeifBHammer Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Til neste år blir jeg å oppgradere fra Sony Vegas Pro 10 til Avid, Final Cut Pro eller Premiere Pro, men hva skal man velge? Til nå har jeg redigert på en vanlig PC men tenker å skaffe meg en iMac senere i år som skal brukes kun til filmredigering. Så spørsmålet er rett og slett, av disse programmene hva kjører best på Mac? Burde jeg heller bruke PC? Hva er verdt investeringen? Hva er mest proffesjonelt?
    Takk for alle svar.

2. janthomaswf

janthomaswf Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Avid eller?

Ville ha kjøpt mac og brukt Final Cut Pro! Har ikke så mye erfaring selv, men kjenner noen som bruker det og er veldig fornøyd.

3. kristians

kristians Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg ville nok lært meg Avid Media Composer, men sørget for å ha hvertfall grunnleggende kjennskap til både Premiere og Final cut :)

4. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Selv om jeg er Avid mann, så vil jeg heller anbefalt deg å begynne på Premiere eller Final Cut, Avid har en ganske bratt læringskurve og kan være litt komplisert om du ikke har noen å instruere deg hvordan systemet fungerer. Både Sony Vegas og FCP bygger på måten Premiere alltid har fungert som igjen er bygget på en enklere måte Avid fungerer på, sier ikke at det er umulig å lære seg Avid på egen hånd, men kan være tungt. Men om du først har lært deg Avid så kan du nesten automatisk alle andre klippe program. Testa FCPX her om dagen og det tok meg 5 min å sette meg inn i det, samma med Premiere.

5. kristians

kristians Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

@THX Han spør ikke om hvilket program som er lettest å lære, men hva som brukes mest profesjonelt.. :)
    Brorparten av tv-produksjonsselskapene i Norge bruker Avid-plattformen, på reklamesiden er det litt god og blandet.

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

I såfall bruker TV2 Final Cut i Bergen og Avid/Quantel i Oslo. Nrk mener jeg bruker hovedsaklig Final Cut. Men har hørt noen "løse" rykter om endringer i Final Cut leiren etter at X'en kom ut.... i såfall så ville jeg lært meg Avid.

7. aga

aga Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg bruker Sony Vega men synest det er litt vanskelig og komme igang med dette, noen som vet hvor jeg kan finne noe manualer på norsk for dette programmet?

Del denne siden