Avid Express Pro - Adobe Premiere Pro ?

En tråd i 'Programvare' startet av Chaos, 2 Apr 2006.

1. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    AVID
    ADOBE

Er de veldig like eller er det stor forskjell på hva som er best?
    Bruker pc.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De største forskjellene ligger i utseende (derav kommer vel brukervennlighet inn òg..) og hvordan verktøy og prosedyrer gjøres.

Du må rett og slett bare laste ned demo for å finne ut hva du liker best, så du ikke kaster bort penger på feil programvare.

Har på feelingen at Premiere er lettere å komme inn i enn Avid Express f.eks..

3. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, altså...
    de er sikkert ganske likestilt, men har avid de løsningene som premiere har med lett tillgang til photoshop og audition i programmet.

hva er det avid har i sin pakke?

NB! jeg har hørt fra en jeg kjenner at avid express pro "5?" ikke støttet home edition?

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Antar du mener "home edition" i type Windows XP? Generelt sett - unngå Home Edition! Windows 2000 eller Windows XP Pro er absolutt det du bør gå for i den grad du virkelig vil holde på med video, film, grafikk etc.. Det er rett og slett noen usynlige "vegger" som stopper en hel masse i Home Ed..

Avid har ikke direkte støtte til Photoshop og Audition med mindre du anskaffer deg en plugin for det. Så vidt meg bekjent i allefall. Kan godt hende du kan importere PSD-filer, men du kan ikke sende en frame dit "just like that". Correct me if I'm wrong, anyone.

5. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har Home Edition til XP!
    Jeg har ikke merket noe serlig annet problem hittils enn at Avid Express Pro ikke vil instalere og at Premiere pro ikke har enkelte dll. filer.
    Hvis ikke jeg tar helt feil har Avid Pro Tools som lydprogram og at det er enorm mange plugins til avid!
    Avid virker ganske bra men premiere er kanskje litt mer min greie og jeg håper ikke Avid er lik eller lignende Pinnacle for det er ikke bra!

6. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er bare min mening om pinnacle. liker det bare ikke!

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg gjentar noe av det jeg skrev i denne posten, og legger til..
    Pinnacle er ikke dårlig, men folk flest får et feil syn på hva Pinnacle lager når de bare har hørt om/prøvd Studio.

Mao, ta en titt på Liquid før du uttaler deg videre om Pinnacle. :)

Avid er ikke på noen måte likt Premiere, annet enn at prinsippene er like. Klipp-og-lim.

8. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    greit!
    men ok - jeg liker ikke "pinnacle studio"
    men jeg prøver å instalere Avid Express Pro så får jeg håpe det er noe av det bedre. :)

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Goodie. Kall meg gjerne pirkete, men å si "jeg liker ikke pinnacle" når du mener "pinnacle studio" er som å si at "jeg liker ikke adobe" når jeg prater om "adobe illustrator" f.eks.. En vesentlig forskjell.

10. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Avid har nok en betraktelig høyere terskel/vanskeligere å sette seg inn i enn Premiere. Og er mye særere med tanke på systemkrav, det er mer eller mindre vilkårlig om det i det hele tatt funker på pc'en din. Men når det først funker, og man har lært seg å bruke det, vil man ha problemer med å gå tilbake til noe såpass "simpelt" som Premiere.

Fordelen med Premiere er altså at det er relativt lettfattelig, bra nok for de fleste på dette forumet, og byr på færre frustrasjoner enn det Avid gjør.

11. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, jeg så nettopp Avid Express Pro 5 og jeg ble faktisk litt sjokkert. Jeg trenger tid på å sette meg inn i dette systemet.

12. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Min mening er at Avid Xpress Pro er det desidert beste programmet av disse to, men folk har selvfølgelig forskjellige meninger. :)

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg har bare erfaring med premiere, fra version 3 (da det hette premiered til version 6.5 som jeg bruker nå. det med å editere flere klipp i samme sleng er en klar begrensning i preimere. og er iriterende. jeg har tat det får gidt att det er fixet i premieere pro 1/1.5 menn da de ikke har greit å fikse slikt i de tre siste versjonene er jeg sannelig ikke sikker og vurderer derfor å snu ryggen til premiere og se fremovver mot avid, som sikkert er mer avansert og sånn. men til bake til topic, som nilsjnesse sa så er premiere lett å lære, men litt simpelt. men om man uansett bruker andre programs i tillegg som after effects og sånn til color correkktions så er premiere greit til kun klipping. i det som heter avid sine produkter - de har jo kjøppt ipp digidesign og fusionert m pinacle - de har lissom mer "alt i en pakke"-opplegg- mer user konn troll.

pinacle edition har fått skamros i pressens organer menn liker ikke interface. har mann null redigerings erfaring. kan det vere ett alternativ å kikke mer på nermere.

14. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg trenger som sagt lengre tid til å sette meg inn i det. Jeg er personlig mer fan av premiere (så langt), men jeg er ikke sikker på hvor lenge det varer. Jeg syns Premiere er et veldig OK program. Avid så litt mer heftig ut.

Når jeg skal se igjennom et klipp jeg har klippet så blinker skjermen og ingeting mer skjer. hmm... og når jeg går i effect vinduet ser jeg det ikke ligger en eneste effekt!

15. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er kanskej fordi avid er så kresen på drivere og hardware?

uansett. liker premiere veldig godt. og det er lett å sluke inn under huden. oversikktlig og greit. menn: ka skjer om du prøver å hive på negativ effekt på 30 klipp samtidig? går det an? kan du merke 5 klipp å kopiere dem og så klippelime dem inn i et annen sted i video programme ditt? menn som sagt her er jeg i 6.5 ikke i premiered pro

en annen ting er at premieere er ganske lettkjørt, tolerant m tanke på hw, og kjører ting i realtime ganske flott og frekt.

16. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan man ikke legge inn 2 effekter om gangen? strange :roll:
    ok, jeg liker premiere bedre hittil, så kan noen få meg til å like avid bedre ved å gi meg noen nettsider hvor jeg kan lære litt eller i det hele tatt noe som kan gi meg mer kontroll over hva jeg holder på med.
    Effekter, plugins, tutorials etc. :D :wink:

17. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

18. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du missforsto meg litt. Det jeg mente var:
    kan ikke avid legge på 2 effekter samtidig?
    Jeg syns etter det jeg har sett at Premiere har bedre oversikt, og kanskje litt mer min greie også. bra til å klippe med. bare noe helt merkelig med at det er enkelte dll filer som den ikke fanger opp hos meg. strange :roll:
    hmm...
    er den noen som har tutorials, plugins eller noe?

19. Mafiosa

Mafiosa Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Det kommer jo helt an på formålet du skal bruke det til.

Avid express er en god del dyrere, men mye mer proffesjonelt.

Hvis du først skal bruke mye penger på et redigeringsprogram hadde jeg valgt Avid. Det brukes jo i den proffesjonelle filmverden.

Lykke til med valget!

20. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har både:
    avid express pro 5
    adobe premiere pro 2
    og har prøvd ulead media studio pro, sony vegas video, pinnacle, final cut etc.
    likte best premiere og final cut men tester avid for fult nå. Jeg syns avid hadde litt lite effekter. jeg klarte personlig å skaffe gode plugins til premiere veldig enkelt men ikke med avid. jeg lurer også på om Pro Tools ingår som støtte til Avid? bare det jeg har hørt.

Del denne siden