Avid Express Pro

En tråd i 'Musikk' startet av andeik, 6 Aug 2005.

1. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vurderer å teste ut Avid Express Pro, men har hørt at man ikke kan importere vanlige AVI filer inn i AVID.

Hvis dette stemmer, Hvordan kan jeg da konvertere AVI filene til AVID format?

2. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Trur du kan, og Xpress Pro vil då ta seg god tid til å konvertere dei filene til OMF-format, eller kva no enn det bruker.

Men dette må nesten nokon andre bekrefte, ettersom eg ikkje er sikker.

3. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Går selvfølgelig helt greit å importere .avi filer i Avid vettu :D Når du importerer så gjør vel Avid om fila til .omfi, og dette kan noen ganger ta litt tid..

4. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er bra at det går ann!
    Er det noen her på forumet som har litt peiling på AVID tilfelle jeg får problemer?

5. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har vel sånn passe greie på Avid.. Men du kommer nok nesten garantert til å komme borti noen problemer, det er et avansert program. Men når man kommer inn i det så går det bra :D Men bare å spørre meg hvis det er noe, i hvertfall som har med selve redigeringen å gjøre..

6. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er bra!

Jeg bruker Final Cut til vanlig, men jeg tenkte å installere Avid på laptopen slik at det er enklere å redigere.
    Er overgangen så spesielt stor?

7. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Overgangen er nok ikke så stor fra FCP til Avid, som fra et mindre proft klippeprogram. Men det blir selvfølgelig nye ting man må venne seg til..

8. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å verte litt kjend med grensesnittet til Avid (som skil seg relativt mykje frå PPro og FCP), kan tutorialane til Avid FreeDV og Quick Tours, som ein finn her. Quick Tours er små videoar som viser litt av kva ein kan gjere med Avid Xpress Pro. FreeDV er berre ein krympa versjon av programma i Xpress-serien, so det ser heilt likt ut.

9. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Godt tips, for å lære det helt basic. Har sjøl kjøpt noen bøker, men det beste tipset for å lære seg et nytt program er vel bare å prøve og feile.. Mener jeg da :D

10. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg anskaffa Avid Xpress Pro 5.04 og fikk feilmelding da jeg importerte en AVI-fil på 800 mb:

"Sorry, importing a generic MPEG-file is not supported."

Dette var en fullkvalitetsfil som var eksporert fra Pinnacle 8.0.
    Hvordan skal jeg kunne importere ei vanlig AVI fil?

11. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sikkert eit dumt spørsmål (og ikkje at eg trur du er dum...), men er du sikker på at fila er AVI? Sidan feilmeldinga tyda på at det er ei MPEG-fil...

12. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er nok ikke alltid like enkelt å importere MPEG-filer nei.. Prøv å få til en vanlig ukomprimert AVI fil, så skal det nok gå bra skal du se :D

13. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok.
    Jeg rota litt.
    Fant ut at det var en MPEG fil allikevell.

Finnes det et program som gir meg muligheten til å konvertere til AVI med minimale kvalitetstap?

14. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bruker sjøl Sorensen Squeeze, det funker kjempe flott! Men Windows Movie Maker funker vel kanskje? :D

15. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har endelig klart å importere et videospor inn i Avid og legge det til.

Har to spørsmål:

Hvordan kan jeg flytte på sporet?
    Det fungerer ikke slik som i Final Cut at jeg kan bare dra det over på et annet spor.
    Jeg klarer heller ikke slette.
    Hva trykker jeg på?

Når jeg har lagt til klippet i Timeline, viser den det første bildet av filmen.
    Når jeg spiller av, nekter den å vise filmen, men spiller kun av lyden uten at den lægger.
    Når jeg stopper etter 10 sekunder, viser den et frame av filmen som kommer etter 10 sekunder.

Maskina mi er helt ny;
    1024 mb SD-DDR
    100 GB
    Pentium 4 640 3.0 ghz.

Kan det være at maskina mi ikke er rask nok?

16. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Korleis flytte på klippet i tidslinja? Om du vil flytte det til eit anna videospor, må du kanskje lage videosporet fyrst (høgreklikk i tidslinja, add video track). For å flytte det: Nederst i tidslinjevindauget, vil du sjå to piler, ei gul og ei raud. For å flytte klipp må du velge ein av desse fyrst. Gul er insert/splice in, medan raud er overwrite.

17. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg fått til å flytte spor.

Jeg hadde fire videospor fra før og en film, men det med knappene visste jeg ikke.

Men ang. problemet med å spille av filmen da?

18. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det veit eg ikkje. Kan vere du må rendre fyrst, om det er ei AVI-fil som ikkje er DV-AVI. Hugser ikkje akkurat korleis ein gjer det, men søk i hjelp fila, so finn du det sikkert ut. Eller du får vente til Yadda kan svare. Kanskje han veit.

19. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ting som er enkle å gjøre i andre programmer, kan ofte være litt mer avanserte i Avid (som dette med pilene..), men så fort man kommer inn i det blir det som en drøm å jobbe med.. Mener nå jeg :D

Angående problemet ditt, så er jeg faktisk ikke helt sikker.. Skal gå greit med den maskinen du har, det gjør det i hvertfall for meg.. (cirka samme maskin som deg..). Har du prøvd å rendre som incanus foreslo? Kan være en kjekk ting det.. Kan selvfølgelig være noe galt med noen innstillinger og..
    Alternativt kan du spørre her. De pleier å ha greie på ting :D

Sorry at jeg ikke kan være til mer hjelp!

20. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Santsynligvis må du bare rendre det du har lagt inn.

Har også et problem! Veit jeg har posta det her før, fikk hjelp av læreren min den gangen, men det er litt vanskelig nå.

På Capture vinduet kommer det bare opp all dives filled out, der man velger hardisk. Hardiskene er ikke fylt opp! Jeg har 7,97 GB på C disken min, og 8,56 GB på D disken.. så det burde ikke være et problem. Jeg har prøvd å dele adio og video filene, og da har jeg tid igjen til å spille audio, men ikke mer til video!? Når jeg prøver å spille inn, kommer det bare opp en error melding som sier "insuffient space on drive".

På det andre prosjektet mitt (som altså læreren min fiksa for meg..) så kan jeg fortsatt spille inn video. Har prøvd å gå gjennom alle instillinger, og finner det virkelig ikke ut! :? Noen som veit?

Del denne siden