Basic Premiere Pro ???

En tråd i 'Programvare' startet av THX, 14 Feb 2005.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Halla

Har noen få spørsmål angående Premiere.
    Finst det noen (gratis) sider hvor en kan lære det helt basic'e funksjonene i Premiere Pro og hvordan får man til at filmen sin ser mer "film" aktig ut, vet ikke helt hvordan eg skal forklare, vanlig digital opptak er liksom så dødt, for klart, liksom ikke noe karakter i selve bildet.

2. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    du snakker om å få film look? film filtre!?? jeg har en Program som koster 1500 kr som fikser litt av det, men det finnes et til! vil du ha widescreen, ska kamera fikse dette altså! hmm.... jaja...Du får ikke bokstavlitalt widescreen vis du ikke har proff kamera da!

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Har kamera med Widescreen ja, men det var helst filtre eg tenkte på ja, hvor får eg kjøpt disse filtrene da?

Er det del av Hollywood FX eller Digieffects Serien???

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det fins ingen "filter" - alle filmer har forskjellige farger. Kanskje noe program kaller deres filter for hollywood, men det betyr ikke at det er ordentlig.

Man kan justere og velge fargen sjøl med hjelp av Premiere. Der er det forskjellige effekter hvor du kan forandre på farge og slik.

edit: eg mente på første setning: det fins ingen "hollywoodfilter"

5. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    fiks litt på Contrast osv og Color Balanc for farger!

6. Kyrre

Kyrre Citizen

Du kan som nevnt forandre på contrast, og så burde du stille på "Color Balance (HSL)", fjerne en del saturation, og så angripe tonene smålig ved å besøke "Color balance (RGB)".

Lek deg frem til du får noe du er fornøyd med. Dette ligger under "video effects"

EDIT:
    Melwasul wrote:
    Tja, alle filmer har vel ikke forskjellige farger da. De filmer på film, og sender det inn til digital lyssetting. Det er ikke alle filmer som manipulerer fargene på et program slik bla. Ringenes Herre crewet gjør. Fargegraderingkunsten er et voksende felt. En annen ting som skiller proffe filmer fra amatør er lyssettingen, som er nesten viktigere enn fargekorrigering. Det er slik en får en skikkelig proft look på filmen sin.

7. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    helt enig, lys gjør utrolig mye, pluss at du kan selv bestemme hva du vil skal vises, og i hvilken grad.
    Neste film vi lager, så kommer vi til å bruke flere lyskastere håper jeg, for jeg er kjempefornlyd med resultatet på Rød Rose. Men anda bedre skal det bli =)

8. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg hater at lys utgjør så stor forskjell. Dvs, egentlig ikke, fordi det er bra å kunne gjøre ting akkurat slik man vil ha dem, men med mindre du har ekstra folk og jævlig god tid så er det bare plagsomt med lys. Og jeg har heller ikke noe ønske om å lære meg lyssetting, jeg vil gjerne bare kunne si til lysmannen hviklen look jeg vil ha, hva jeg vil vise, og så vet han hvordan han skal gjøre dette. Faen, man skulle hatt en skare kloner av seg selv som man kunne piske rundt på et filmsett å lage fete filmer for billig penge!

Hvis jeg skal bruke lys på noen film i nærmeste framtid, så må det bli på en kortfilm - jeg har rett og slett ikke tid til å sysle med det på midtfilmer...

9. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, siden så mange (naturlig nok) er interessert i fargebehandling er kanskje denne siden tøff å lese igjennom?

http://www.aviatorvfx.com/index.php?cmd=frontendOverview&id=color

Det er oversikt over fargebehandlingen gjort i The Aviator for å imitere Techincolor 2 strip og Technicolor 3 strip! Se på bildene! Forskjellen på bildene under (før og etter) er mildt sagt sjokkerende... 8O

Før:

Etter:

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Drit kult er det også! :) Noe av det jeg reagert mest positivt på under hele filmen! Sabla enkelt er det dog også da for di gutta der, siden de bruker et program der en enkelt og greit kan velge om grønn skal bli gul, rød skal bli en blanding av grønn og blå osv.

Fin artikkel Henrik!

11. cereal

cereal Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Filtre har ingenting med å få digital film til å se "film" ut!!
    Joda, det hjelper, men.... bare litt.
    På adobe skal det være en funksjon som ordner dette... desverre husker jeg ikke hvordan..
    Men det som skjer er at det blir forandret fra 25 bilder i sek (digitalt) til 24! bilder i sek! DET får filmen din "mer" film-aktig, har sett det.

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Programmet de bruker heter After Effects. Altså ikke er altfor ukjent program selv for dette forumets brukere! :wink:

Det er absolutt ikke bare dette som gjør det... Fargegjengivelse, kontrast, dypdeskarphet osv har også mye å si!
    Hadde du giddi og lest igjennom siden det linkes til ville du også sett at filtre er det som i utgangspunktet ble brukt av Technicolor i over 50 år for å fremstille blant annet farger, mens det nå blir gjort digitalt! Så ikke kom å si at filtre i fysisk eller digital form ikke gir en filmfølelse! Det er jo bare å spørre hvilket av de to bildene over her som gir deg mest filmfølelse! :roll:

13. Kyrre

Kyrre Citizen

Hehe, skrev selvfølgelig det før jeg leste nederst på artikkel siden :wink: De brukte tydeligvis ikke programmet som Ringenes Herre gjengen koste seg med.. hm. Alle fargekorrigereres drøm det hvertfall.

EDIT:
    Adobe ja? Og hvor ligge så den "effekten"? Forandrer du på framraten sitter du igjen med et lite sjarmerende hakkete bilde, snadder? Du mener nok deinterlancing for progressive opptak, og for oss heldig få som har kamera som støtter progressive opptak, slipper selvsagt å drepe kvalitet med det uansett :)

14. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner ikke helt metoden de lagde Aviator med Adobe After Effects?

Hvorfor deler dem ut i rød, grønn og blå og setter sammen igjen? Er det ikke samme som å bruke Color balance?

15. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du ser den lille videoen som hører til så skjønner du litt mer! Det ene bildet på siden lyver litt!

De legger på et filter! Eller altså endringen. Endringen (filteret) gjort med rødfargen legges på blå og grønn. Endringen gjort med blåfargen legges på rød og grønn!

Litt innviklet skrevet. Jeg har ikke forstått alt selv enda, men hvis du ser klippet jeg nevner så skjønner du mer tenker jeg!

link: http://www.aviatorvfx.com/index.php?cmd=frontendScreeningRoom

velg 3 Strip Technicolor Process videoen!

16. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har sett videoen nå - skal teste og se om det blir vellykket hos meg. Er egentlig usikre på de fleste effektene (og hvordan eg kobler dem sammen)

edit: Finner ikke forskjell før og etter :?

17. Amatør XXL

Amatør XXL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Går dette ann i premier pro?

18. any1

any1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan skal man lage de matte filtrene?

19. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja, ja. Hvis det er "film-look" man er ute etter, bruker man selvfølgelig film. Og oppløsningen da gett. Selv Super 8mm neg.film har en oppløsning på rundt 1300 linjer, noe som "går utapå" det meste av video. Og i tillegg dynamikken i bildet, kontrasten osv. osv. osv.

For "film-look", BRUK FILM, ikke dårlige etterligninger. Du får ikke noen formel 1 bil ved å bytte ut motoren i en gammel 2CV. Og heller ikke noen skikkelig "film-look" ved å bruke video.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Ikke? Det er jeg kraftig, mektig, uendelig uenig i. Bildene jeg får med progressive opptak, god lyssetting og fargegradering ser jævlig ut som film min venn.

Del denne siden