Basic Premiere Pro ???

En tråd i 'Programvare' startet av THX, 14 Feb 2005.

1. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja, da er vi jo enige da. Hvis det, som du sier, ser "helt jævlig ut", skjønner jeg ikke hvorfor du gjør det på den måten. Den dynamikken som finnes i et fotografisk bilde kan du ikke simulere tilfredsstillende på video. Du kan simulere kornstrukturen, men "film-look" er nå noe mye mer enn det. Dybde, fargestruktur og kontrast er noen stikkord.
    Det er nok ikke uten grunn at kinofilm i det alt vesentlige fremdeles blir laget på "gammeldags" film. Heller ikke at stort sett alle "tunge" TV-serier også blir laget på film. Selv BBC bruker såpass mye S8mm film til sine produksjoner at Widescreen Centre i London har opprettet en egen S8mm pro avdeling for å forsyne bl.a. BBC television med råmateriale. Så "film-look" på video-opptak er en "fattigmannsdrøm".
    Hadde resultatet vært sammenlignbart hadde nok fotografisk (kjemisk) film vært ute av bildet for lengst.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så sier du at vi skal heller la være å justere fargen siden vi har ikke råd til 58mm-greien for halv million?

3. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Neida, sier bare at det ikke blir det samme som om opptakene var gjort på film.
    Men du behøver da ikke betale en halv million for filmutstyret, det være seg S8mm eller 16mm. Begge deler får du kjøpt på www.ebay.de for en billig penge.
    Som du sikkert har skjønt, bruke jeg mye film selv. Har flere Beaulieu S8mm kameraer med utskiftbare objektiver, lydutstyr for krystall-sync, og også et meget bra Single 8mm kamera fra Fuji (Fujica ZC-1000), også med utskiftbart objektiv. MEN jeg har også videokamera, et Canon XL1-S, så jeg mener å ha noe grunnlag for å uttale meg. Bruker jevnlig begge deler. Video til eksperimentering og "mindre" prosjekter, film til de litt "større" prosjektene. Det er stor forskjell på bildene fra XL'n og fra Beaulieu/Fujica kameraene, spesielt når det hele kjøres opp på stort lerret. Råfilmen er selvfølgelig ekstremt mye dyrere enn en videokassett, men noen ganger synes jeg ikke det er noe alternativ.

4. Kyrre

Kyrre Citizen

Er det kommunikasjonssvikt på gang her eller? I Stavanger er det lov å bruke et djevel kallenavn også i positiv sammenheng. Så jeg sier at jeg får filmliknende opptak. For det gjør jeg.

8 millimeter kan se lekkert og proft ut med godt etterarbeid kanskje, men det jeg har vært borti er grainy og utvasket. Når en filmer med 25P (Progressive opptak) og fargekorrigerer (samt lyssetter godt), er det enklere å blende film med video. Det er en grunn til at mitt kamera ofte brukes til B-foto.

5. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vel, da antar jeg du har sett dårlige overføringer. Første bud er jo at det brukes skikkelige flying spot scannere, og da får du ikke gjort den jobben i Norge. Selv bruker jeg Soho Images i London, og får glimrende resultat. Tør påstå at ved overføring av S8mm negativ T-grain 50 ASA, får du resultat som på video ligger tett opptil 35mm på video, og like god som fra 16mm. Men det betinger som sagt at det brukes skikkelige flying spot scannere, og IKKE MINST, at operatøren vet hva han gjør. Kodachrome 40 og Fujicrome R-25, gir også meget gode resultat. Men prisen blir da fort 3 til 5000 tusen for en times film.

Ang. "jævlig bra"??? Det blir vel omtrent som "Kjempestor dverg" eller "Bitteliten kjempe".

6. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  7. Kyrre

Kyrre Citizen

Ser ut som vi har en forståelse nå. Og takk for tipsene. Får jeg støtte til neste film ser jeg ikke bort ifra å bruke 8 mill. Hvis det er så pent som du sier? Hvor får en tak i kameraene då :p ?

Tja, Stavanger er en syk, men genial by. Var det logisk?

8. Amatør XXL

Amatør XXL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ingen som vet hvordan man kan gjøre dette i premier pro, eller after effects?! :(

9. kjellpell

kjellpell Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    For å ta det siste først, har ikke vært i Stavanger, så det vet jeg ikke. (Men jeg har vært på Filippinene mange ganger, og der er det såpass bra at jeg kommer til å flytte dit.) Men meningen var ikke å skape en norsk-diskusjon.
    "Billige" kameraer finner du på www.ebay.de
    Gå i bunnen på siden og velg "Germany" (Mye billigere der enn f.eks. i USA) Velg så gruppen "Film und camcorders" og "Film" så er du der. Se f.eks. etter et Beaulieu 4008 ZM II. Det er et bra kamera som du evt. kan få til en rimelig pris.

Er du litt filminteressert, kan du (dere) også se på forumet www.filmshooting.com

Der skulle det være litt av hvert.

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Fin fint! :)

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har forsøkt med videoen som Henrik nevnte istad, men klarte ikke å få noe forandring der. Skal forsøke mer på det.

Jeg har iallfall brukt Adobe Effects med flere comp for hver filter og matte. Kan gjerne legge ut prosjekt-filen.

Har også funnet en script som gjør den oppgaven på nett, men scripten kreverr et Shake-program som koster mildt sagt sinnsykt mye.

Del denne siden