Bensin eksplosjon

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Hitmanofnorway, 11 Mai 2012.

1. Hitmanofnorway

Hitmanofnorway Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Hei, jeg lurer på om det å kaste bensin på en åpen flamme er en lur idé for å få en god flamme eksplosjon?

Her snakker vi selvfølgelig om sikkerhets tiltak:
    som å ha store områder uten fare for brann på skog og/eller bolig og annet.
    -Bruke 2-3 meter lang stang med kopp eller beholder i enden hvor vi har i bensin som skal slenges på bål og/eller engangsgrill
    -Ha mengder med vann og brannslukningsapparat tilgjengelig.

Noen tanker om dette er sikkert nok, og om noen her ville gjort annet? (Vil ha praktiske effekter helst!)

2. Ottarw

Ottarw Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Bensin eksplosjon

Det funker sikkert, men det som virkelig selger en eksplosjon er god lyddesign. Pluss at det kan være lurt å finjustere en praktisk effekt i redigeringen. Legg for eksempel på en "camera shake" hvis mulig.

3. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. MoreBrains

MoreBrains Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ein eg kjenner gjorde akkurat dette og endte opp med branskadar over heile fjeset. Men det kjem jo sjølvsagt ann på kor sikker man er.

5. Dan Tore

Dan Tore Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ideen du beskriver er veldig lite lur av flere årsaker og jeg snakker av erfaring som pyrotekniker.

1. Hvis man ikke har erfaring med slikt bør man heller hyre inn noen som har peiling.
    2. En bensineksplosjon er avhengig av luft/oksygen som sammen med bensinen må omgjøres til en tåke, det vil derfor ikke eksplodere om du heller bensin på et bål. Men det vil selvfølgelig brenne kraftig og raskt (og muligens farlig).
    3. Når man sprenger med bensin/diesel slik man alt for ofte ser på film, så bruker man eksplosiver i tillegg til bensin for å lage denne tåken og for å få flammene høye nok.

En ide kan funke greit og man kan være heldig, men hva om noe går galt? Mitt forslag er å hyre inn pyrotekniker eller bruke digitale eksplosjoner. Ta en titt her på av de analoge bensineksplosjonene jeg har gjort.

Her er det flere dagers planlegging og rigging og samarbeid med brannvesen osv for å kunne gjøre det sikkert og kontrollert. Og her ble det fyrt av 10-12 standard "bensinbomber" som hver inneholder ca 4-5 liter bensin/diesel. En kopp eller flaske eller annen mengde som du ville klare å holde på en stang vil ikke gi noe effekt uansett.

Kort sagt er dette ikke noe å leke med.

6. Hitmanofnorway

Hitmanofnorway Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Takk for alle svar, Skal ta de til etterretning :)

Del denne siden