Beskyttet musikk brukt i amatørfilmer

En tråd i 'Musikk' startet av baarder, 14 Jul 2005.

1. baarder

baarder Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Beskyttet musikk brukt i amatørfilmer. Hvordan forholder folk seg til det?

Jeg har lenge småirritert meg over amatørfilmselskap som benytter musikk de ikke har rettigheter på, og lurer på om jeg er nærmest alene om det. Er det flere der ute som i visse tilfeller velger å la være å se en amatørfilm kun fordi den bruker beskyttet musikk?

Med beskyttet mener jeg altså i hovedsak all musikk som ikke er hjemmelaget.

Jeg mener hele lydsporet bør komponeres selv. Dårlig hjemmelaget musikk er langt bedre enn å bruke musikk man ikke har rettigheter på mener jeg. Folk som får tillatelse til å bruke musikk, eller får den komponert for en spesiell film, har jeg dog ingen problemer med.

2. Kyrre

Kyrre Citizen

Veldig enig Baarder.

Personlig synes jeg der irriterende å høre Hans Zimmer musikk stå til enorm kontrast til en amatørfilm. Gjenkjennelig og for gjennomført i forhold til det visuelle. Dessuten mister filmen troverdighet og en blir konstant påminnet om at "dette er en amatørfilm", som jeg synes er lurt å prøve å skjule så godt en kan.

Dessuten kan ikke si at produktet er sitt, om en har brukt ulovlig musikk.

3. andeik

andeik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er en enig i dette.

Bruker man kjent musikk høres filmen ut som en amatørfilm hele tiden.

Jeg gjør det forholdsvis selv, men jeg prøver å bruke mindre kjente/lokal musikk istedenfor.

Da får filmen et mer personlig preg.

Jeg kan ikke noter, piano osv.
    Hvilket program skal jeg bruke for å selv få lage musikkeffekter og melodier?
    Programmet kan koste masse penger for min del :twisted:

4. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    alle har vel ikke muligheten til å komponere musikken selv :roll:

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FL Studio skal være bra program til å lage musikk. Men jeg skjønner ikke hvordan bruke. Noen som vet om gratis tutorials på nett?

6. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  7. baarder

baarder Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Buzz er også et brukbart program for musikksnekring. Det vil si, det streiker litt for ofte, men er gratis, har fine funksjoner og er enkelt å bruke.

8. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    lager man en skrekkfilm er det bare å rable fram noe på piano og/eller gitar...
    uten noter eller musikk kunskap.... kanskje litt rytme/eller ikke

9. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor kan man få det fra? Har ikke lagd noe særlig musikk selv før, har bare testet garageband hos en kamerat, men jeg kan ikke buke det fordi jeg ikke har mac! Har du en link til en side jeg kan downloade Buzz fra?

10. baarder

baarder Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk skal du ha

12. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det finns alltid en venn av en venn som kan spille noe, og har innspillingsmuligheter, bare vær frimodig og spør så er det ganske overaskende hvor mye folk er villige til å hjelpe :)

13. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

jeg kjenner ingen som har innspillingsmuligheter.
    så jeg bruker beskyttet musikk :roll:

14. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ingen? sjekk i nærmiljøet eller på skole/jobb, research!

15. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: ...

Takk for linkene incanus. Nå har jeg fått til med programmet ;)

Her har jeg byttet ut en beskyttet musikk med min egen musikk som er tilpasset til videoen men husk at jeg er en nybegynner:
    http://home.no/melwasul/ulykke2.mov

16. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er ikke akkuratt et stort sted jeg bor på da. et lite dødt kjedelig sted. jaja. jeg kjenner et par band men ingen med innspillingsmuligheter tror jeg.

17. skander

skander Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Der må jeg si jeg er helt uenig. Selvfølgelig kan for pompøs musikk brukes til feil klipp, men det kan det også gjøres ved egenkomponert musikk. Selv holder jeg på med en jaktfilm hvor alle musikk er hentet ifra seriøse gode artister, også Zimmer. Og jeg betaler for det selvsagt.

En kan spille på å bruke kjent musikk som folk har diverse assosiasjoner til, eller en kan bruke mer anonym filmmusikk som passer for anledningen.

Brukt rett kan feks. musikk fra Hans Zimmer "usynlig" tilføre filmen en stemningen som vanskelig kunne blitt oppnådd ellers.

Skjønner ikke helt problemet med å hente musikk ifra andre, det er jo akkurat det filmregissørene gjør, de lager jo ikke musikken selv.

18. Stiksrud

Stiksrud Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ser noen anbefaler Fruity Loops? Jeg kan med en gang si at det programmet er noe dritt til harmonisk filmmusikk... Skal man ha ræva teknomusikk så er programmet toppen, men duger lite til stringpiano's!
    Antar at de færre av folket på filmforumet kan spille mange instrumenter/har egne instrumenter med innspillingsmuligheter, men dere kan både lete rundt i lokalområdet eller så kan dere spørre på forskjellige musikkforum om noen kan gidde å lage musikk for en billig penge. Hvis dere vil lage musikken selv så er det greit med et samplingsprogram som er nogenlunde lett og funker bra: Sony Acid pro 5!!!:D Lett og oversiktlig program som er meget bra til sampling, men man kan også komponere en del selv, instrumentene ligger i programmet og man kan laste ned fler!

Men dere kan jo også som tidligere nevnt bare få sendt en mail eller ringe en musikmaker som ikke er artist men som lager filmmusikk, disse gjør det for en billig penge.

19. baarder

baarder Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    erdnis, ingen årsak :)

Melwasul, "ulykke" med din egenprduserte musikk ble langt bedre nå (selv om den vekkerklokkelyden var horribel). Jeg har langt mer respekt for filmen nå som den er "all yours". Ikke at min mening betyr noe såklart, men mener jeg det, mener sikkert en del andre det og :)

skander skrev:

"Skjønner ikke helt problemet med å hente musikk ifra andre, det er jo akkurat det filmregissørene gjør, de lager jo ikke musikken selv."

Men nå er vi jo ikke profesjonelle filmregissører, er vi? Jeg har aldri sagt at profesjonelle filmregissører skal lage musikken selv, hvis du mistolket det så langt.

skander skrev:

"Brukt rett kan feks. musikk fra Hans Zimmer "usynlig" tilføre filmen en stemningen som vanskelig kunne blitt oppnådd ellers."

Det sier seg selv, jeg motsier ikke det - det er derfor vi har filmmusikk. Tror ikke Kyrre mente noe annet heller, men det handler om å sveise bilde og musikk sømløst sammen. Et proft lydbilde kan ofte blir for stor kontrast. Hvordan bruker du musikken "rett"? I amatørfilmer ville vel "rett bruk" tilhøre sjeldenhetene. Jeg er mer enn villig til å ta en titt på en av dine filmer der du har brukt musikk av Zimmer for å se om vi har samme forståelse av "rett bruk" - det skulle være ganske interessant.

At du betaler for rettigheter til bruk av musikken, rettferdiggjør bruk av beskyttet musikk hvis den brukes "rett", men så var det betydningen av den termen igjen da.

Jeg syntes alle burde prøve å lage musikk før de hensynsløst bruker beskyttet musikk.
    Som ulairi skrev - som jeg også føler stemmer skremmende bra:

"lager man en skrekkfilm er det bare å rable fram noe på piano og/eller gitar...
    uten noter eller musikk kunskap.... kanskje litt rytme/eller ikke"

Stå på!

20. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fin tråd dette... Til Domino som jeg skal lage, skal vi ha selvkomponert musikk (av meg) som vi skal få et orkester til å spille inn...

Del denne siden