Best resultat ute i sola?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Wilhtex, 22 Mai 2012.

1. Wilhtex

Wilhtex Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei,

For mange av dere er sikkert dette et utrolig dumt spørsmål, men jeg lurer altså på hvordan jeg skal få best mulig resultat da jeg filmer ute i sterkt sollys!
    Har ikke drevet med film veldig lenge, og eneste utstyret jeg bruker er en tripod og speilreflekskamera (CANON 550D).

Frem til nå, da jeg og flere skal filme ute, og det er lyst blir vi nødt til å nesten sitte og vente til det blir litt overskyet (Ja, for mange av dere høres nok dette utrolig ut!) Er dette noe man bare må venne seg til (håper ikke det), eller er det noen av dere som har noen tips?

- Wilhelm

2. Huxy

Huxy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Best resultat ute i sola?

Sett først kameraet på manuel. Så sett blender på et høyere tall. Dette er den ringen på linsa som er nærmest kameraet og/eller still lukkertid raskere. Hvordan dette gjøres varierer fra kamera til kamera.

3. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

du svarer jo ikke på hvordan få best resultat da.. sier bare hvordan man eksponerer..
    for å få best mulig resultat burde man ha blenderen på mellom 5 og 8 litt avhening av hvor objektivet er skarpest. så burde man ha lukkeren på det dobbelte av frameraten, for at det ikke skal bli choppy.
    Hvis man skal få til dette i sol lys må man nesten ha et gråfilter/ndfilter av noe slag for at ting ikke skal bli overeksponert til tusen.

iso på 160btw

4. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du trenger enten flere ND filtre eller ett fader filter som du kan roterer for å endre "styrke"
    Neutral Density (Solid)

Del denne siden