Beste redigeringsprogram?

En tråd i 'Programvare' startet av mrlee70, 15 Feb 2008.

1. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Jeg er på utkikk etter å prøve noe nytt, og vil ha et BRA, STABILT og GODT program, som funker som det skal, har bra med muligheter, og som faktisk også går ann å bruke å måtte sette seg på skolebenken igjen først... :lol:

Har lastet ned en trial-versjon av Sony Vegas Pro 8 og det ser ganske bra ut, ut i fra det lille jeg har sett hittil, men hva med de andre redigeringsprogrammene som Adobe, Liquid osv.?

Hvilke er å anbefale, og hvorfor?

PS! Redigerer på PC, ikke på MAC...

2. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tar du sikte på å jobbe i en eller annen tv/film bedrift kommer du garantert borti enten; Avid, Quantel eller FCP.
    Så på pc så kan det være kjekt å kunne Avid. Ulempen er pris og at det er tungt å lære seg.

Andre alternativer er Premiere, Liquid og Vegas.

Om du ikke bryr deg mye om førstnevnte i forhold til jobb så er det en smaksak, mener jeg, det er tross alt kun ett verktøy for å sette sammen bilder. Last ned demoer og prøv litt.

3. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Ok, ser ut som det blir enten Liquid, Vegas eller Premiere da skjønner jeg.. :) Har ingen planer om å jobbe i noen tv-bedrift nei... blir til husbruk. :)

Noen her som har prøvd alle 3 og har noe fornuftig å si om hvordan de er i forhold til hverandre?

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har jobbet i Premiere og Liquid - men har ikke rørt Premiere siden v 6.5 - og det var noe makkverk uten like... Folk skal ha det til at det er stabilt nå, så får man nesten bare prøve selv og se hva som skjer når man jobber med det.

Det som i dag er Liquid har jeg jobbet i siden det på midten av 90-tallet het "FAST VM Studio" helt frem til Liquid 7, inntil jeg gikk over på Final Cut Pro.
    Det har vært mye krøll og ustabilitet. Dette har helt klart en soleklar link opp mot hvilken hardware en sitter på. Riktig valg av hovedkort + chipset er drittviktig for å oppnå maks stabilitet. Det gjelder forøvrig uansett hva du velger av Avid-programvare nå i dag - og jeg velger å tro på ryktene..

5. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    BRA, STABILT og GODT = Avid
    Men hvilket klippeprogram man skal velge er en evigvarende diskusjon, og så lenge man ikke velge noe på grunn av jobb eller slike ting, så er nok den eneste måten å prøve ut forskjellige programmer.

6. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Synd du ikke redigerer på mac, for FCP er det beste programmet jeg har brukt. Avid er nazi.

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Avid er med andre ord nest best. Fascist er jo best. Premiere 2.0 var ganske fascist (om en ikke skulle ha digre prosjekter, men går tross alt an å rendre ut litt etter hvert). Premiere 1.0 også i sin tid, men den manglet HDV-støtte. Premiere CS3 derimot er noe av det verste jeg har støtt borti. Kræsjer for et godt ord, og stort sett alt annet som er faen. Jeg sørger over kjøpet av CS3. Adobe har mistet meg som kunde for alltid til videoproduksjon. Så Premiere er i alle fall ikke stabilt nå, men det var en stund. Du har jo ikke Mac, men FCP er noe skit, dog jeg har ikke prøvd det etter 3-ern, for jeg holdt på å drepe noen over hvor plagsom den var mot meg. Jeg ville prøvd ut liquid og vegas før jeg prøvde meg på noe Premiere, var jeg deg, Lie.

8. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Har lastet ned trial-versjoner både av Liquid og Vegas Pro 8 nå ja... Etter en veldig kjapp titt, så har ihvertfall Vegas en bra tutorial på programmet. Nå følger det også med noe lignende på Liquid, men har ikke fått lastet ned det enda (jævla store og omfattende programmer... det tar sin tid ja..).

9. Pattern

Pattern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du tenker videre jobb i bransjen blir det nok enten FCP eller Avid. FCP vil bli veldig vanelig blant større kanaler som NRK etc. Når jeg jobbet på Storyteller som klippet for TV2 brukte de Avid så jeg fikk lekt meg litt med det. Men til husbruk er det vel egentlig det du liker best og det du klarer å håndtere på mest mulig måte.

10. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Avid har jeg på skolen og selv med mye læring der så føler man seg begrenset når man jobber i det. Det er enkelt og simpelt ja, men det er igrunn bare enkle å simple ting du får til uten å knote. og eksportering er et HELVETE i Avid, man får det aldri ut som man vill ha det.

Premiere var det jeg gikk videre med etter jeg startet min video karriere med Pinnacle studio 7 (yahoo) og premiere er et veldig godt verktøy å bruke. godt integrert med photoshop og andre programmer fra Adobe, noe AVID IKKE er på noen som helst måte. (bare å legge inn bilder eller logoer og tekstplakater er F@"$skap
    Premiere har kommet seg veldig siden 6ern sin, jeg jobber endel i v2.0 og den er veldig behagelig å sitte med, har ikke prøvd 3.0 enda så kan ikke si noe på den.

Har også prøvd endel Vegas og Liquid. Liquid syns jeg var noe møkk, helt ulikt UI enn det jeg har sett noe annet sted (selv om det er noen år siden jeg prøvde sist)

Vegas er helt ok, men ikke noe jeg anbefaler.

Så har du jo Windows Movie Maker, den er kjempe fin.... til å convertere video til å bruke på web :p

Min konklusjon er klart Premiere Pro v2.0

Synd du ikke har Mac for der kunne du klart deg fint med bare Final Cut Express v4.0 som er rimelig i pris.

11. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uenig med deg der, eksportering synes jeg er det aller enkleste med hele Avid. Bare eksporterer som en QuickTime reference fil, og importerer inn i Sorenson Squeeze (som sist jeg sjekka fulgte med når man kjøpte Avid) og komprimerer videre derfra til det resultatet man ønsker. Min erfaring er hvert fall at det er veldig enkelt :wink:

Men hva anbefaler jeg deg, mrlee70? Liquid! Er noen år siden jeg brukte det, men det er et veldig fint alt-i-ett-program, som du burde gi en sjanse.

12. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, er vist litt ulike meninger om programmer og funksjoner her :p

Den pakken av Avid vi kjører har vi ikke det verktøyet for å kunne videre eksportere. så veldig godt mulig at den gjør alt mye lettere :)

Tror det greieste for deg mrlee70 er å laste ned litt forskjellige prøve perioder av programmer, sånne 30dagers greier, Adobe Premiere Pro har hvertfall den muligheten for en 30 dager.

13. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Litt på siden, men Avid Xpress/MC er stort sett en ting...KLIPP, hverken mer eller mindre. Om man føler seg begrenset eller ei kommer kanskje ann på hva man liker å drive med, effektiv klipp er det få som er på linje med Avid, mens jeg selv føler meg litt begrenset i fargekorrigeringen(selv om noen plugins hjelper på).

Til "husbruk" eller hobbybruk om man vil er gjerne programmer hvor du kan gjøre "alt" det folk vil ha, mens profft så ender man opp med(ofte) at det er litt mer dedikert.

Men smaken er som baken, delt i to(så lenge man får velge selv vel og merke...).

14. Tom_H

Tom_H Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ser en av brukerne har brukt både Pinnacle Studio og Premiere og er fornøyd med begge. Vedkommende må være av den tålmodige sorten. Disse programmene burde egentlig hatt 60 dagers evaluering da de henger seg som ingen andre;-).

Dersom du ikke liker å resette maskinen din, reinstallere programmer og annet tidsfordriv anbefaler jeg Sony Vegas.
    Finnes svært entusiastiske brukerforum og svært mye bra opplæringsmateriale.
    Det er også et program som passer for litt viderkomne og proffer.

Skal slettes ikke påstå andre alternativer er drit og kun for duster og andre, men vil heller vektlegge mine gode erfaringer med Sony Vegas.

Lykke til med valget!

15. zidane

zidane Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Den klart støre fordelen ved å velge Premiere er som nevnt det å lett kunne importere fra andre adobe programmer. Dynamic link! som bl.a. gjør at man slipper å rendre ut fra After Effects, er sykt hjelpfull og sparer mye tid hvis man må tilbake og endre ting senere. I tillegg er det jo bare å klippe ut og lime inn klipp mellom programmene - kjekk feature :)

16. asoeli

asoeli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    mrlee70 skal redigere "til husbruk", og han bør absolutt se på Magix Movie Edit Pro, de har nylig lansert versjon 14. Jeg har nettopp mottatt "14 Pluss", den mest avanserte, til langt under 1000 kr, med bl. a. full HD-redigering, Blue-ray, meget avansert lydbehandling, 3D PIP, god fargejustering osv, med antakelig mange flere muligheter enn de fleste har bruk for. Jeg er veldig godt fornøyd med tidligere versjoner, setter små krav til PC og er veldig stabilt.

17. tassgeir

tassgeir Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    adobe

Hei
    Adobe Premiere cs3 er min absolutte vinner. Jeg har brukt pinnacle og video vegas før, men ting me masse bedre med premiere. pinnacle funker fett om du skal ha en enkel redigering. Video vegas går også under "enkel redigering" selv om det er langt mer avansert enn pinnacle. Adobe Premiere kan du lage ALT pinnacle og video vegas kan komme med fordi du lager det meste selv fra bunn og grunn.

Min sikre vinner:
    Adobe Premiere cs3

Movie maker er heller ikke en dårlig ide for veldig enkel redigering

18. Sondre Garås

Sondre Garås Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Adobe Premiere Cs3 er ikke brukanes, gå heller for Adobe Premiere 2.0

19. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    - Premiere er ustabilt. og treigt.
    - Har bare prøvd Avid Ekspress, var som å navigere i tåke og å svømme i en myr.

Vegas har jeg ikke rørt, men den skal være enkel og kjapp, i tillegg til å ha en del gode muligheter som man ikke finner eller må knote veldig mye med for å oppnå i andre program. MAO brukervennlig

20. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    At folk syns enkelte programmer er trøblete KAN i mange tilfeller skyldes software konflikter eller driver problemer, evnt hardware som ikke fungerer stabilt.

Jeg har dog aldri vært borti hverken Vegas eller Premiere. Men med Avid Liquid var det BETYDELIG forskjell på stabilitet når jeg gikk fra en kraftig selvbygd pc til en ren arbeidstasjon som jeg jobber på idag(riktignok nå i Avid Xpress).

At Avid har litt høy terskel for å lære GUI og generell bruk er sant, men så er det i en klasse for seg selv når man kan det mtp. effektivitet. Ønsker man å jobbe med After Effects/Combustion er Automatic Duck en kjekk plugin, ikke erfaring med den, som gjør at man kan få inn hele tidslinja i AE referert til OMF filene til Avid.
    http://www.automaticduck.com/products/

Del denne siden