Beste semi-proffesjonelle video kameraet?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Plecto, 18 Des 2005.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Trenger et kamera mellom 10 og 30 tusen kroner. Vet det er et veldig stort spenn, men jeg skulle gjerne visst hvilket kamera som er best i test i de forkskjellige pris kategoriene. Er så veldig usikkert hvordan pengene ligger ann når jeg skal kjøpe så jeg trenger "best i test" kameraet i mange prisklasser

2. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du leter utvilsomt etter Panasonic AG-DVX100AE :)

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Han kan da lete etter andre kameraer også! 10-30.000 er et ganske stort spenn! :wink:

Av de dyreste i denne kategorien er nok DVX-100AE det beste, men du vil kanskje ha noen billigere alternativer og titte på også?

Panasonic-serien med GS120, GS200 (240?) og GS400 er veldig bra, i litt forskjellig prisklasse (fra 7-14.000 tror jeg). Disse har alle 3 CCD brikker, men ikke alt for mye manuell kontroll. Et litt dyrere kamera som i tillegg har manuell kontroll er Canons XM2 som vel ligger litt under 20.000? Og over der i pris igjen har du jo Panasonic DVX-100AE!

4. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det heter XM2.

Har sett det helt nede i 13.000 på finn.no, med xlr-adapter.

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva skal kameraet brukes til da? Noen spesielle formål?

7. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal brukes til lavbudsjetts film produksjon rett og slett :p

8. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da er DVX det kameraet du leter etter. Med 25p og cine-gamma får du skikkelig film-look. Det er eit fantastisk kamera, bortsett fra at det koster en del. Eg betalte 21.000 for mitt, men når HVX og 100B kommer ut her, kommer det sikkert til å synke mer i pris.

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  10. darkhead

darkhead Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    DVXE kan du få til under 20.000 i disse dage, vel og merke brukt. Kjøpte akurat et og det var ikke gåt i mer en 30 timer!!!! ga bare 17.500 ikl MVA for det....VIl anbefale dette kameraet på det sterkeste...men hvis du venter en månede eller to vil DVXB-serien komme på markedet og da vil du få tak i DVXAE til en rimelig pris også.

11. darkhead

darkhead Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Foresten, så vil jeg gi deg et anet alternativ....Sony sit PD170P er også et veldig got kamera. Da har du lit flere og vurdere slik at du ikke føler det er enveiskjøring på DVX kameraet her på forumet....er vel det lameraet som er mest brukt av de som har kamera i den prisklassen her.......

12. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare for å nevne det, så er PD170 møl i forhold til DVX100E/AE/BE på alle punkter, utenom bildestøy.

edit: Når jeg tenker meg om så... Det er kanskje ikke møl, men DVX100 er uten tvil mer for pengene. Punktum.

13. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sony HDV FX1 du har jo dette kamera som er veldig bra Har faktisk Kjøpt det selv anbefalest Så anbefaler jeg jo seffølgelig AG-DVX100AE eller Bare E

14. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Finnes det ikkje punktum på tastaturet ditt, datselguf?

15. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, Jeg skal tro det!

16. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  17. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ingen. Alle er 1/3" CCD, så dybdeskarpheten er ganske dyp i vanlig, utzoomet modus. Skal du ha 2/3" CCD må du nok betale eit langt større beløp enn 30.000 kroner.

Mikrofonen på DVX er grei nok. Altså, mye bedre enn den innebygde mikrofonen på konsumentkameraet til mannen i gata, men den er ikkje retningsstyrt eller fri fra motorstøy fra kameraet.

18. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så det er ingen mulighet for å ta av mikrofonen? Er ikke dette litt korttenkt når de lager så bra kameraer? :p

http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&;file=viewtopic&;t=2508#27568

Dette er en film laget av Miniman og han har brukt AG-DVX100AE (trur jeg). Hvis du ser litt lengre ned så er det et bilde av en fyr som sikter med et gevær mot kameraet. Dette er jo sånn halvveis det jeg er ute etter... ser avløpet tydelig og alt annet er blury. Er det veldig hokkus pokkus å få til dette?[/img]

19. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan jo slå av mikrofonen då, og koble til en ny via xlr-kontaktene på siden :D

MiniMan brukte DVX100E.

Når du fokuserer på noe som er veldig nærmt linsen, vil bakgrunnen bli blurry, slik som du reffererer til.

20. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kalles makro (macro på engelsk da), og er ingen kunst. Så lenge du har noe veldig nær linsa, og noe veldig langt borte, så vil du få kontraster i fokusen. Prøv deg frem! :)

Del denne siden