Beste semi-proffesjonelle video kameraet?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Plecto, 18 Des 2005.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ser det nå :p Kelkoo.no er ikke oppdatert!!!

Men finnes det ingen 40-50-60 tusen kroners kameraer?

2. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da beveger du deg opp mot JVC HD100, som igjen er HDV, som krever kraftigere PC, om du ikke har det. Canon XL-H1 koster vel om lag 78.000 også, og HVX200 uten P2 minnekort (som kreves for HD-opptak) koster vel 40.000, men PAL versjon er ikke ute enda. HVX200 uten P2 blir som en mer lyssterk DVX med ekte 16:9.

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kjøpte XL2 til 37500 nytt, så det skal nok ikke være noe problem å skaffe det til under det...

4. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ... Men det er uansett heller ikke noe problem å skaffe DVX100AE til under 32.000, jeg bare referer til akam.no sin prisguide :wink:

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så havner 90% av gangene XL2 på noen tusen høyere pris, vil jeg tro.

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er selvfølgelig sant...

6. Falcon

Falcon Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Info:

Priser www.officeline.no

AG-DVX100BE 31.125.-

AG-HVX200E 41.125.- (levering april?)
    EDIT: Prisen er oppjustert til 53.125.-

DVX100B er litt mer lyssterk enn HVX200.Ref:www.dvxuser.com

HVX200 har større linse, men like stor ccd-brikke med større oppløsning.
    Større oppløsning på like stor brikke gjør den litt mer lyssvak enn DVX100B

Det er 26 forbedringer mellom DVX100E og DVX100AE.

Det er 20 forbedringer mellom DVX100AE og DVX100BE.

Det er 1 funksjon som DVX100BE mister, og det er interval recording.

7. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for den :D

Men tilbake til XM2. Er det noen filmer som er lagt ut på norskfilmforum som er filmet med dette kameraet? Skulle likt og sett det :p Vil det være stor forskjell i "film looken" på dette kameraet fra et vanlig kamera fra 6-12 tusen ca.?

8. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ingen som vet?

9. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Filmlooken på eit XM2 er nok ganske lik dei fleste 6-12-tusen-kameraa. Hovudfordelen med DVX100/HVX200/XL2/HD100 er at dei har moglegheit progressive scan; som er svært viktig for filmlook. Når det kjem til fargar og filmlook, så kjem det mykje ann på fargekorrigeringa. :)

DVX100 er nok eit sikkert kjøp for deg, du vil ikkje angra.

10. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men hvilke fordeler er det med xm2 sånn bilde-messig? Hva er det som gjør bildene finere med dette kameraet?

11. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    3ccd hjelper vel på.

12. Velmont

Velmont Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Det var då sjukt. :) Om du les det folk skriv seint og nøøøye, vil du sjå at alle seier at DVX100 er betre enn XM2. Så det er ingen fordeler med XM2 sin biletekvalitet over DVX100. Ikkje slik alle som har svara i tråden har kome fram til iallfall. Eg har såvidt testa båe kamera, men vil ikkje seia noko 100% sikkert. Men med den vanlege synsinga som er så normalt for alle slags fora vil eg seia deg 99% sikkert at DVX er betre når det kjem til biletekvalitet.

Sjølv om DV i seg sjølv har digre problemer.

Så. Det som er fordelen med XM2 er pris, -- og kanskje størrelse om du er ein av dei som liker det litt mindre enn DVX men likevel ikkje så veldig lite. :)

Har ikkje DVX 3ccd seier du!? :| Jøsses, det har jo tilogmed mitt lille kamera frå nittenhundreogknekkebrød (TRV 900e)

Hmm. Jo, søkte og fann at DVX hadde 3ccd.

13. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Les det jeg skrev før du kommer med sånne uttalelser a. Jeg spurte om xm2 vs. vanlig 6-12 tusen kroners kameraer.

14. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

15. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Plecto, kjøp deg DVX100 og DVX-book av Barry Green. Den boka er mildt sagt genial. Der står ALT du trenger å vite om DVX kameraet ditt, og det er skrevet på enkel, forståelig engelsk. Du vil ikkje angre.

Og for all del, ikkje gløym:

www.dvxuser.com

Der kan du spørre om ka du vil, bortsett fra ka den klank-lyden som kommer når du tilter kameraet :D Det er den optiske bildestabilisatoren, bare så du vet det.

16. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Pengene strekker ikke så langt så DVX er helt utelukket og jeg er heller ikke intresert i å kjøpe et 3 år gammelt brukt DVX kamera uten garanti til 20000. Jeg vil også ta et steg om gangen... er jo ikke profesjonell :p dessuten kan jeg helt sikkert selge xm2 kameraet til en gunstig pris senere og så oppgradere til DVX.

Så jeg spør igjen: XM2 vs. vanlig 6-12 tusen kroners kamera? Hva er bedre foruten 3ccd? PS: Ikke be meg kjøpe DVX nå. XM2 er det jeg spør etter.

17. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det einaste eg kjem på med ein gong, er at det har XLR-inngangar, men det er sikkert andre som har betre oversikt. Om 3CCD er den einaste grunnen til å kjøpe, er kanskje Panasonic NV-GS400 (eller GS500, som snart kjem ut) eit like bra val, og det koster 10-15000kr.

EDIT: GS400 koster, om du får tak i det, ned mot 10 000kr trur eg.

18. hakestad

hakestad Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har selv akkurat gått til innkjøp av en brukt XM2, og testet den ut litt.

En XM2 har meget god billedkvalitet, og mulighet for manuell kontroll av det meste. (noe som er en fordel). 3 CCD er jo nevnt før. Det har håndtak over kameraet som gir gode muligheter for lave vinkler. Videre har det mulighet til å koble til XLR-mikrofoner hvis du har tilleggsadapteret MA-300 (ellernoe)

Det har vært snakk om at XM2 ikke har 25p ... JO, det har mulighet for proggressiv scan. 25p :!:

Det har ikke mulighet for ekte 16:9.

XM2 er lett å bruke, bra design, gir veldig bra bilder, og er nok kameraet du er ute etter i oppgitte prisklasse. Det er også gode muligheter for tilleggsutstyr som ekstra linser, filtre, og mikrofoner, mikrofonadapter, osv.

Du finner den brukt til alt fra 10.000 - 15.000 alt avhengig av ekstrautstyr. Selv gav jeg 13k for min inkl. en del filtre, batterier, og linser.

Håper det gav svar på noe :)

19. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei dessverre du, XM2 har ikkje moglegheit for Progressive Scan. :wink: Kor i all verden har du det frå? 25p har alltid vore eit av hovudargumenta for DVX100 mot XM2.

20. hakestad

hakestad Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Feil igjen. Hentet fra Canon sine egne nettsider:

Bare se selv

Del denne siden