bildestabilisator eller ikke ?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av MonoProd, 28 Feb 2011.

1. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Yo pepz <3

greia er, jeg skal kjøpe meg et tele zoom objektiv til mitt canon 7D. Det skal kun brukes til stativ, der pan og tilt er eneste bevegelser. Evt dolly. trenger jeg da bildestabilisator på objektivet mitt. har sett litt på dette http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon/canon-ef-70-200mm-f-4.0l-usm/ og greia er at den er dobbelt så dyr med is, så har det noe å si når jeg bare skal bruke kameraet til det som er nevnt, kan man leve med det^^

takk

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: bildestabilisator eller ikke ?

Nei, til ditt bruk er IS helt bortkastet. Dersom du tenker å bruke objektivet håndholdt kan det være noe å tenke på.. Brukte en 70-200mm f/2.8L IS håndholdt i 29 minusgrader en gang nå for noen uker siden. Det fungerte knallbra. Du har jo bryter, så du kan slå den av når du har kamera på stativ/dolly.

3. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Skal du bruke stativ og dolly så ikke kjøp med stabilisator. Stabilisatoren vil "strekke" bildet litt i kantene for å prøve å holdet det stådig når du gjør bevegelsen og det vil ikke se bra ut.

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vel å merke når stabilisatoren er aktivert. :)

5. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

selvfølgelig!

6. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Jeg har det objektivet du linker til og kan anbefale det på det sterkeste! Man får veldig mye for pengene, men jeg skal ærlig innrømme at jeg noen ganger savner IS. Spørsmålet er jo bare om du tror du kommer til å bruke det så mye at du er villig til å betale den ekstra summen, noe du sier du ikke har tenkt til. For prisen er det ingenting som slår den du har linket til! Gir sylskarpe bilder både på foto og videosiden! :)

Sist redigert: 1 Mar 2011
  7. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg kan også skrive under på at 4-trinns bildestabilisator er gull verdt ved håndholdt filming. På stativ og dolly bør den helst skrus av slik at det ikke blir forstyrrelser.

Men tenker du å ha kamera mest på stativ og dolly er det bare å kjøpe uten IS.

Mvh. Marius Loland
    www.speilfilm.no

Del denne siden