Bildestil til dokumentar.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Zeissure, 19 Apr 2013.

1. Zeissure

Zeissure Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei! skal til å lage en dokumentarfilm der mitt overordnede mål er å kunne få filmen påmeldt diverse dokumentarfilm-festivaler. Har igrunn mange spørsmål, men et jeg lurer på er: Finnes det noe fasit på hvordan bildestil jeg bør bruke ? ( filme med 5d mark2 ) Tenkte å filme i cinstyle, men dette er vel bare et poeng hvis man skal få til en veldig cinematisk-look. Noe som kanskje ikke en dokumentar film trenger?

2. janthomaswf

janthomaswf Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Bildestil til dokumentar.

Jeg syntes ikke du burde filme i cinematisk-look. Du burde bare sette den på vanlig filming og kanskje gjøre litt color correction etterpå. I dokumentarer pleier det ikke å være så mye color correction da. Håper dette svarte på spørsmålet ditt.

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

janthomaswf er inne på noe, men la meg korrigere.

Det er like mye fargekorrigering i dokumentar som i reality-TV - om ikke mer. Tro det eller ei.
    Dette vil naturligvis variere fra produksjon til produksjon. Noen fotografer er gode til å huske på ting, andre mindre gode. Da spesielt med tanke på eksponering og farge.
    Erfaringsvis vil det gå med mer tid på farge av dokumentar enn TV-produksjoner, fordi de fleste dokumentar-skapere har mer tid. De vil være sikker på at fargene forteller og fremhever - eller dekker til - elementer i bildet eller historien som helhet. Dokumentar er mye mer en kunstform enn det TV er. Og videre er det stor/større sjanse for at dokumentaren blir satt opp på kino. Da er det fint å ha en solid colorist i ryggen som vet å gjøre en god teknisk jobb, i samarbeid med andre fagpersoner som gjør det mulig å få produksjonen på lerettet.

TV på den annen side, er et jag etter å bli ferdig så fort som mulig. Tid er penger, og det skal på lufta om veldig kort tid. Derfor får man ikke tid eller mulighet til å være så nøye.

Det du tenker på, janthomaswf, er kanskje "grading", å lage en look? Det er også individuelt fra produksjon til produksjon. Noen dokumentarer har en tint eller en viss atmosfære, mens andre dokumentarer er realistiske.

Zeissure; skyt slik du er komfortabel med. Men vær nøye på at du ikke brenner ut noe i skygge og høylys med mindre det er helt uunngåelig.
    Skal du jobbe ut fra et teknisk bilde (flatt, cinestyle) bør du også sette deg inn i fargekorrigering, eller hyre noen til den jobben, sånn at du får mest mulig ut av materiellet.

4. DovydasMiliauskas

DovydasMiliauskas Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Eit alternativ du kan nytte er ProLost fargeprofil (Prolost - Blog - Prolost Flat) Den brukte vi då vi var i Uganda og filma dokumentar. Den er ikkje like ekstrem som Cinestyle, men den gjer fortsatt ein god jobb! Einaste den gjer er at den ikkje lar kameraet legge til ekstra kontrast, ekstra skarpleik, og du får mindre fargemetting. På den måten får du eit litt flatare bilde, men ikkje akkurat "log" liknande sånn som Cinestyle gjer.
    Veldig enkelt, veldig effektivt.

Del denne siden