bredvinkel?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Westad, 28 Apr 2004.

1. Westad

Westad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det noen som vet hvor mye det koster for en bredvinkelkonverterer, eller hva det nå heter!

takk på forhånd!

2. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hos XD.no koster en vidvinkelkonverter alt fra 500,- og opp til 11.500,- alt etter kvalitet og kameratype.

3. ådme

ådme Citizen

Du må si hvilket kamera du har og hvor stor vidvinkel du hvil ha...
    Har du et standard kamera har du nok 37 mm...
    Da kan du kjøpe en 0.3 vidvinkellinse for kun 500 kr.

Men si litt om hvilket kamera du har først!

4. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg kjøpte en vidvinkel converter til mitt canon mv5imc eller hva det nå heter. den er 0.7x og kostet en sånn cirka 1500,- den er original canon siden den "uroginale" kostet omtrent det samme. fikk den bestilt hos en fotobutikk som fikk den inn noen dager senere.

5. nalle

nalle Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    la meg få være så teit og spørre hva n bredvinkel konverter er for noe?

6. OriginalDenito

OriginalDenito Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En vidvinkel konverter utvider det "området" kameraet filmer.
    Dårlig forklart.
    Jeg kjøpte en vidvinkel konverter, en mic og et "mic stativ" for en liten stund siden. Og jeg får alt idag. Gleder meg! :D
    Tilsammen kostet alt 3k.

7. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Man kan si at en vidvinkel konverter til ditt kamera 'zoomer' ut bildet slik at du ser mye mer rundt deg. Vidvinkel konvertere kommer med et x-tall som er lavere enn 1 og som sier hvor mye zoom-ut effekt man får, f.eks. 0.5x som gjør at du kan se 'dobbelt' så mye. Om kameraet ditt før kunne se i 45 graders vinkel kan den med en vidvinkel konverter kanskje se 70 grader. Det gjør at kameraet tar opp mer og mer av omgivelsene inn i bildet.

En vidvinkel konverter kan være greit å ha hvis du skal filme inne i et trangt rom og ikke får med deg alt du vil ha i bildet. Konverteren gir deg mer av rommet i bildet.

Med en typisk 'fish-eye' vidvinkel konverter (lavt x-tall) ser kameraet langt ut til siden og man kan risikere å få med seg folkene som står ved siden av kameraet. Fish-eye brukes ofte i opptak hvor man vil ha fartsfølelse. Man ser det ofte på skateboard/snowboard-opptak og på MTV.

For å få den motsatte effekten bruker man en telelinse konverter som har et x-tall høyere enn 1, f.eks. '2.0x' som gir en zoom-effekt på 2 ganger mer enn det kameraet ditt klarer. Har du zoom-range på 1x til 20x på kameraet, får du en zoom-range på 2x til 40x med en 2.0x telelinse konverter.

Per Eivind

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Det Per sa.

Del denne siden