Bygge egen stabilisator?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Kapteinen, 5 Feb 2012.

1. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann

Mitt videokamera er ett kompaktkamera(panasonic DMC TZ20), dette har en innebygd mekanisk stabilisator som fungerer overraskende bra, men det er fortsatt ikke så mye som skal til for at det blir bevegelse i filmen. Jeg tenkte derfor å lage meg en stabilisator noe lignende glidecam 4000 og sånt. Jeg fant denne tutorialen http://www.diycamera.com/stabiliser/index.html Siden mitt kamera er såpass lett, så tenkte jeg å montere på en lampe på toppen med kameraet og ha ekstra lodd i bunn. Jeg fant også disse linkene her: http://www.microfilmmaker.com/tipstrick/Issue33/DIYSVest_1.html http://www.highballblog.com/2011/10/diy-steadicam.html

Jeg har tilgang til masse verktøy, sveiseapparat osv. Så det er kun fantasien som setter grensene her på dette prosjektet.
    Hva synes dere? Eventuelt har dere gjort noe sånn selv?
    Mulig dette er i feil del av forumet.

På forhånd takk :) Mvh Kapteinen

EDIT: Til "Gimball" prinsippet i håndtaket så skal jeg sveise på ett ledd som dette: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Universalledd-10159/

Sist redigert: 5 Feb 2012
  2. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Bygge egen stabilisator?

Her er så langt jeg har kommet.

Hva synes dere?

3. HermanJohnsen

HermanJohnsen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ser jo faktisk ganske bra ut dette her. :) Hvor lang tid antar du det tar før du blir helt ferdig?

4. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Tja, jeg kommer til å bruke 10 timer til med lakkerings osv. Om du tenker på når jeg blir ferdig så blir jeg nok ferdig før påsken. Jeg har lite tid for øyeblikket ;)

5. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg har kommet bittelitt lengre. Jeg måtte gjøre om hele gimball enheten da den ikke virket som den skulle. Jeg gjorde om hele "patenten" min. Jeg rakk ikke å jobbe noe på stabilisatoren før påsken på grunn av lite tid. Det var vanskelig å sveise galvanisert tynnplate, men jeg fikk det til etterhvert. Sveiseskjøtene er ikke pene men det blir bedre når jeg får lakkert hele stabilisatoren. Jeg har også testet den mange timer så jeg har kuttet den ned ca. 20 cm.

Hva synes dere?

Mvh
    Kapteinen

Sist redigert: 28 Apr 2012
  6. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

overraskende bra! men ser to problemer, vektene nede passer antagelig ikke med kameraet, og du har ingen måte å forlenge stanga mellom kamera og vektene så den vil antagelig spinne rundt z aksen når du stopper og gjør bevegelser?

7. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Vektene er bare for å teste med. Jeg skal lage spor til å montere andre vekter, som kan justeres frem og tilbake. Stanga er fast ja, men hva mener du med z aksen?

8. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

På en vanelig kamerastabilisator, (flycam, glidecam osv.) kan man stille lengden på stanga sånn at man kan endre hvor fort stanga skal pendle. Det som er opptimalt er at stanga skal bruke 2 sekunder fra vannrett posisjon til loddrett posisjon. Da vil stanga holde seg rett hele tiden under brå bevegelser og ikke pendle frem og tilbake (rundt z aksen)

9. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ah ok jeg forstår. Kan dette justeres og kompenseres med vekter?

10. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Her har jeg laget en liten testfilm: Homemade Steadicam test - YouTube
    Jeg synes det ble veldig bra resultat. Bare den blir riktig balansert og justert og laget ferdig, så tror jeg den kan bli bra.

Sist redigert: 7 Mai 2012
  11. PelleFotograf

PelleFotograf Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nei det kan det ikke. Vektene skal tilpasses vekten over opphengspunktet, altså kameraet. Men selvfølgelig, er ikke stangen justerbar så må du bare justere det med vekter. Men i utgangspunktet justerer du to forskjellige ting ved å endre vekt kontra å endre lengden.

Del denne siden