Bygge studio!

En tråd i 'Musikk' startet av Tonyab, 26 Des 2011.

1. Tonyab

Tonyab Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann! Endelig er jeg i ferd med å ta steget til å bygge et aldri så lite hjemmestudio. Så langt skal jeg gå til innkjøp av en imac. Men jeg kunne trengt litt tips og råd angående annet utstyr, mikrofoner, opptakere, bommer, programvare, miksere (?), lydkort (vet ikke hvordan det er med mac) evt. andre nødvendigheter. Har et par planet waves-kabler som jeg har brukt til gitar og bass, kan dette brukes til studioet?

Studioet kommer i hovedsak til å bli brukt til filmmusikk, men også generell filmlyd og annen lydmiksing.

Takker for svar! :)

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Bygge studio!

Lyd er ikke min sterke side. Jeg kan si jeg liker Focusrite Saffire-lydkortene. Vi har flere lydkort, og disse kan man daisy-chaine slik at man får flere titalls inn- og ut-ganger. Da kan du også blandt annet mikse 2.1 og 5.1, og 7.1 om programvaren din støtter det. Alle er brukt på Mac med Logic og Soundtrack.

Av profesjonell monitoring kjenner jeg kun Genelec, men disse er definitivt gode også. Om de er overpriset sammenlignet med andre vet jeg ikke - verdt å ta de med i vurderingen.

3. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du får jo kjøpt lydmiksere med innebygget lydkort, slå to fluer i en smekk? :)

4. WilliamEdward

WilliamEdward Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei!

Alt avhenger av hva slags studio du vil bygge?

Er målet å komponere på data, eller vil du lage et inspillingsstudio?

Hvis du vil komponere på data er det aller viktigste å investere i et godt midi-keyboard (helst veide tagenter), et godt lydkort, god software og skikkelige monitorer.

Keyboards: Her ville jeg brukt over 2 000kr. M-Audio har gode produkter her, men personlig liker jeg Novation bedre. Noen liker å bruke vanlige keyboards og bruker midi outputet inn til lydkortet, men det er smak og behag. Anbefaller deg å prøve ut litt forskjellige keyboards i butikken.

Lydkort: De fleste anbefaller M-Audio, men jeg ville ikke gått for det. Har eid 2 M-audios selv, og jeg har begge gangene opplevd dårlig service, dårlig value for pengene, og helt ok preamps og routing muligheter. Har også eid Focusriteprodukter, men de funket ikke på PCen min. Ellers har de god AD/DA konvertering. Men personlig anbefaller jeg high-end produktene til MOTU. Da får du top-notch AD/DA konvertering, gode nøytrale preamps og masse I/Os. Med tanke på at du vil kjøpe en iMac, så kan Apogee duet være et veldig fint alternativ til deg, spessiellt hvis du ikke får behov for veldig mye inspilling. Apogee låter KONGE.

Monitorer: Unngå KRK. Fin lyd i dem, men ikke nøytrale, synes jeg. Genelecs 8030 er veldig bra. Anbefallt. Samme gjelder Adam A5X og oppover (veldig fin og åpen high-end. Mange er skeptiske til ribbon-tweeterne, men de funker veldig bra). Men det er viktig å prøve ut monitorene i ditt eget rom før du kjøper. I listening rooms i musikkbutikker er det oftest forskjellig akustikk fra det du har hjemme.

Når det kommer til software, er det opp til deg. De fleste DAWs leverer samme muligheter, egentlig. Når det kommer til softsynths osv anbefaller jeg EAST/WEST instrumentene, VSL Cube, og noen NI produkter. Veldig gode lyder.

Også anbefaller jeg at du skaffer deg et UAD-kort, veldig veldig gode effekter, som kjøres rett fra kortet så du slipper å bruke CPU.

Anbefaller også at du setter opp basstraps/isolasjonsplater sånn at du får god akustikk på rommet ditt.

-----------

Hvis du derimot vil lage inspillingsstudio, så blir det vanskeligere. Da trenger du en god håndfull mikrofoner, forsterkere, osv osv.

Håper det hjalp!

5. Tonyab

Tonyab Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takker for svar!

Jeg har faktisk et midi-keyboard fra M-audio, det er ikke det største som er, men det er ikke bittelite heller. Funker fjell faktisk! Planen var å lage et lite studio som jeg kan komponere på pc, og i tillegg spille inn vokal, gitar, bass, perkusjon osv. Også tenkte jeg litt på å kanskje ta med macen i et øvingslokale og rigge opp til at et fullt band kan spille, evt. en om gangen. Så jeg ble litt nysgjerrig på lydmikser med innebygd lydkort, har du noen navn jeg kan sjekke ut?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652458 Og hva syns dere om det her? Vet ikke om jeg kan ta meg råd til så dyre monitorer helt enda, men det her fikk jeg anbefalt av en kompis. Han sa det funka både til å høre på musikk og lage musikk. Noen innspill på det?

6. WilliamEdward

WilliamEdward Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

@Tonyab - bare hyggelig!

---

Hvis du ikke har råd til monitorer så anbefaller jeg deg å gå for et par skikkelig monitoring headphones. AKG K721 er min favoritt, helt clean lyd, selvom headphones ikke er optimalt å mixe med. PC-høytalere, som du linket til, har ofte med sub, som gir for mye bass, og derfor lyver om mixen.

M-audio keyboardet ditt burde funke.

Hvis du trenger mange in/outs på lydkortet ditt, så kan du i grunnen kjøre en mixer som har USB eller Firewire inngang. Tror Alesis har noe sånt, firemix16 eller noe sånt. men de er ganske dyre i forhold til kvalitet. Behringer har også noen lignende saker, men jeg ville styrt unna navnet behringer...

7. WilliamEdward

WilliamEdward Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Sorry for 2 svar..

Hvis du må spille inn vokaler osv, anbefaller jeg at du kjøper mikrofonen Røde NT2A, og sender til Oktavamod så du får den moddet. Da bruker du 6000 kroner på en mikk som høres ut som en mikk til 20 000+ (veldig lik karakteristikk som på Neumann u87).

Valg av preamp er også viktig. Du virker som at du har ganske lavt budsjett, men JoeMeek SixQ og Universal Audio Twin-Finity er ikke såå dyre og leverer veldig god lyd.

---

Det er vanskelig å gi et konkret svar på hva du trenger til studio, med tanke på at du ikke har postet budsjett osv. Jeg anbefaller deg at du ikke kjøper alt på en gang, men kjøper litt og litt utstyr, så du rekker å bli kjent med alt utstyret underveis :)

8. Ryan

Ryan Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

+ 1 WilliamEdward. Her får du mange gode råd.

Når det kommer til hardware og software, så vil jeg gjerne føye til litt:
    Software: Audiobro LASS, cinesample, Project Sam, VSL (og da kanskje VEP) og sist men ikke minst 8dio, som begynner å bli min absolutt favoritt.

Hardware: Lydkort: RME (Det har jeg) og Motu er gode kort. RME har KNALLSTABILE drivere. Dette er viktig.
    Monitorer: Dynaudio er en sikker vinner. De kjører i disse dager en kampanje på prolyd.no. Sjekk de ut!!
    Midi: Novation bruker jeg selv (pluss at jeg har et skikkelig akustisk piano stående for å øve på og spille på). Her har jeg én anbefaling. Sørg for at det er fatar som laget tangenter. Hvis du har penger. kjøp et fatar midi klaviatur. En sikker vinner med veide tangenter. Men noen forestrekker å ikke ha veide tangenter når de komponerer. Jeg både savner og hater det på en gang. Å spille kjapt med veide er vanskelig!
    UAD er søtt, jeg foretrekker selv waves. Men kommer til å kjøpe meg UAD-kort når jeg får mer penger igjen.

PC/MAC: sørt for at du har riktig innmat der (komponenter). Selv er jeg en PC-hore, på grunn av at jeg ikke gidder å betale masse for et design som jeg ikke bryr meg om. Skikkelige disker (helst SSD), mye ram og god CPU. Selv kjører jeg egne sample-servere for å utnytte noen av mine bibliotek til det ytterste.
    Headphones: Jeg bruker selv Sennheiser HD 650, og vil si at jeg er STRÅLENDE fornøyd med de. Jeg har ikke så mye kjennskap til AKG K721.

Lykke til.
    Kai-Anders Ryan

9. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

William: Denne har jeg; Alto - Lynx 204 USB. Funker bra den.

Btw, til de som har sett tråden min ang. den, jeg vet hvordan jeg får lyd på den nå. Grunnen var at jeg måtte ha en forsterker på den, eller aktive høytalere. Jeg brukte passive, noe som ikke ga særlig god lyd.

10. Tonyab

Tonyab Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takker for svar, mange gode råd! :)

Del denne siden