Bytte om på XLR kontaktene?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Hans-M, 23 Mai 2012.

1. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, jeg har i dag fått multikabelen jeg bestilte for litt siden. Denne har 8 XLR og er 15 meter lang. (Link: Stagg Multikabel for Studio 8 x XLR/hun-XLR/han 15 meter) Det jeg tenkte da var å bruke 2 av XLR-kontaktene til lyd ut av miksebordet og videre til høytalerene, og bruke de 6 andre til mikrofoner.

Det jeg da ikke hadde tenkt på er at lyd ut på miksebordet er hann og mikrofontilkoblingene er hun, så mitt spørsmål er følgende: Jeg kjenner en elektriker, og lurer da på om det er mulig for han å bytte pluggene om hverandre, slik at jeg da får 6 hun og 2 hann på den ene siden. Er dette mulig?

2. MadsA

MadsA Citizen

Sv: Bytte om på XLR kontaktene?

Det skal gå helt fint.

3. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kjøp heller adaptere som vender kontaktene til rett kjønn...
    2stk Hun til han på mikser siden
    2stk Han til hun på høytaler siden
    ...så slipper du å bytte plugger.

Sist redigert: 23 Mai 2012
  4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Enig, bruk kjønnsvendere, så slipper du å skifte plugger tilbake igjen hvis du finner ut at du vil bruke alle i samme retning ved en annen anledning. Det blir imidlertid ikke helt rett med hun til han og han til hun, kjønnsvendere må være like i begge ender, altså må det bli slik:

2 stk hun-hun på miksersiden Siv. ing. Benum
    2 stk han-han på høyttalersiden Siv. ing. Benum

5. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tenkte på det med kjønnsvendere selv, så jeg går nok for den løsningen. Takk for svar. :)

6. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Et annet spørsmål som har med temaet å gjøre.
    På en lydmikser har man som regel to hovedutganger, disse er merket med L og R. For å spare plass på multikabelen til flere mikrofoner, så tenkte jeg at hvis jeg kjøper en han-han og en hun-hun kjønnsvendere i stedet for to av hver, og kobler det i en av høytalerene. For å få lyd i den andre tar jeg en XLR-kabel på line-out fra høytaleren og kjører den inn i den andre høytaleren.

Spørsmålet er da om dette gir dårligere lyd, fremfor å bruke begge R og L og sette de i hver sin høytaler?

7. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Da vil du få mono. Veldig jalla å "spare plass på multikabelen", hvorfor kjøpte du ikke en kabel med flere par hvis du trenger flere?

8. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Del denne siden