Canon 550D 25p vs 50p

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av jall, 6 Okt 2010.

1. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som vet om de som produserer spillefilmer bruker 25(24)p på action scenene eller om de f.eks kjører opp til 50(60)p på de? Når jeg bruker 25p og man beveger kamera mye så blir det ikke bra. Har ikke helt fått draget på det ved bruk av 50p heller. Jeg har lest at det blir brukt 25p og at lukkerhastigheten økes, men det er vel egentlig for å få saving private ryan looken(hvilket ikke er hensikten her). Hadde vært interessant å vite hva filmprodusentene bruker på vanlige action scener.

Sist redigert: 6 Okt 2010
  2. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Canon 550D 25p vs 50p

Dersom man skyter på film, har man ikke noe annet valg enn å skyte 24p.

Blir jo mer og mer vanlig å skyte digitalt, og da er man jo ikke lenger låst til dette, men har intrykk av at mange likevel holder seg til 24/25p.

3. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er ihvertfall ikke tvil om at det er bedre å skyte med 50p når man skal ha slowmo.

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Teknisk sett VTTV, er det flere filmkamera som kan skyte opp mot, eller mer enn 100fps. Hvordan tror du de fikk til slow motion i "gamle dager"? :)

Skyt 25fps primært, og 50fps kun der du har behov for den ekstra tiden. 50fps tar mer plass enn 25fps også.

5. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Er klar over at det på kamerasiden er fullt mulig å øke frameraten, men sånn jeg oppfattet OP sitt spørsmål var det snakk om framerate for actionsekvenser i normal hastighet, ikke slomo.

Om jeg misforsto det opprinnelige spørsmålet så beklager jeg det.

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Eneste grunnen til å gjøre opptak i høyere frame rate er om man vil gjøre slow motion ut av det. Klippet tas opp i 50fps, og en liten endring i meta eller hvordan programmet oppfatter klippet, vil få det til å avspilles i 25fps i 2:1 realtid.

7. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

vttv, ja det stemmer. Du oppfattet spørsmålet riktig. Det jeg lurte på var om actionscener ble spilt inn i 25p. Jeg får som sagt litt i overkant mye motion blur f.eks ved bruk av steadycam, eller i scener hvor ting skjer hurtig. Testet litt med å sette opp kamera og filme biler som kjørte forbi. Det blir et mer rotete bilde enn hva man får i en ordentelig spillefilm. Når man spiller inn i 50p og eksporterer(adobe premiere) det i 50p så blir bevegelsene mye renere. Problemet er jo det at man helste vil spille inn i 25p og at man da blander klipp på 25p og 50p.

8. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ettersom den hele den ferdige filmen må spilles ut i samme format og framerate så bør du i utgangspunktet ha en ganske god grunn for å skyte deler av den i en annen framerate. (Og ja, slowmo er såklart en god grunn :) )

Dersom du vil gjøre filmen i 25p, så er det ikke noe poeng i å skyte i 50p, da det bare vil føre til at annenhver frame vil bli kastet dersom det ikke er snakk om slowmo. Om du vil lage filmen i 50p er det teknisk sett ingenting som stopper deg fra å skyte enkelte sekvenser i 25p, men det vil jo gjøre at disse sekvensene vil skille seg ganske kraftig fra resten av filmen. Om det er noe du ønsker så kan det jo være verdt å gjøre noen testopptak og se hvordan det ser ut, men er vel ikke noe jeg vil anbefale i utgangspunktet om du ikke har en veldig klar tanke med det.

Uansett så er jo 50p som leveringsformat kun aktuelt på web, (hd)tv og bluray. For kinovisning er det 24p som gjelder, derfor min litt upresise kommentar om at film=24p.

Dersom du ikke har planer om kinovisning er det forsåvidt ingen regel som sier at en fiksjonsfilm MÅ være 24/25p. Det er jo til syvende og sist et stilmessig valg så om det er mange actionsekvenser i filmen og du syns det ser bedre ut er det jo bare gjøre det i 50p. Det at man fremdeles skyter ting i 24/25p i sammenhenger der man har muligheten til å bruke andre framerates har jo mest med at vi i løpet av 100 år med film har blitt vant til at det er sånn det skal se ut.

Når det gjelder motion blur så kan det reduseres ved å øke lukkerhastigheten, men ulempen med det er at bevegelser gjerne blir seende mer hakkete ut, da motion blur er med på å lure hjernen til å tro at det er en sammenhengende bevegelse og ikke mange enkeltbilder vi ser på. (Du nevnte Private Ryan, og om jeg ikke husker helt feil så stemmer det at kampsekvensene i den filmen er skutt med høy lukkerhastighet.) Igjen et stilmessig valg, om du prøver deg fram så kan det godt hende at du finner en middelvei som fungerer for den looken du er ute etter uten å havne helt i Private Ryan-land. Et annet triks er visstnok å minske dybdeskarpheten og få bakgrunnen ut av fokus for å "kamuflere" raske panoreringer og lignende.

Åsmund.

9. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takker for et utfyllende og bra svar vttv. Jeg skal teste videre på 25p for å få en setting og kameraføring som fungerer også i actionscener. Man vil uansett ha en begrensning mtp jelloeffekten til dslr.

10. WeedLion

WeedLion Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Litt lang post, så jeg gidder ikke lese Åsmund sin, så sorry om han allerede har sagt dette, men det funker sånn:

25 fps blir altså 1080p (1920x1080)
    50 fps blir 720p (1280x720)

11. peephole

peephole Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

jeg filmer nesten bare i 60 fps med min 7d, vis jeg skal lage en "skurrete" sloss cene så gjør jeg det senere i redigerings programmet "after effects/premiere" med motion blurr/ track motion :D

Del denne siden