Canon 550D, noen spørsmål

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av espenervik, 19 Jul 2010.

1. espenervik

espenervik Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, jeg har tenkt å kjøpe Canon 550D, primært til å filme med. Noen som har noen erfaringer med kameraet? Jeg har veldig lite erfaring med speilrefleks, er det ett bra nybegynner-kamera? Er det veldig avansert å bruke manual fokus, skal bruke dette til endel actionfilmer og lignende..

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe med kit-objektivet (vet at dette ikke er så altfor bra til filming) eller om jeg skal kjøpe ett bedre objektiv, men er ikke intressert i å bruke veldig mye penger på ett objektiv isåfall.
    http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10549
    Fungerer dette objektivet bra til filming? Hvordan er det iforhold til kit-objektivet?

2. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    550D er et strålende kamera! Har selv hatt det et par mnd, og er storfornøyd. Ikke veldig vanskelig å lære seg, og det gir gode bilder når du får dreisen på det. Kit-objektivet er greit, men det er ikke veldig bra. Canons 50mm f/1.8 er et godt objektiv for den prisen. Hvis du ønsker å legge litt mer penger i et objektiv med fast brennvidde (ingen zoom, generelt bedre glass pr. pris) kan jeg anbefae Sigmas 35mm f/1.4. Veldig raskt, og en god brennvidde til alt mulig.

Du sier du skal bruke det til actionfilming. Les deg opp på rolling shutter-problemet med CMOS-sensorer. Kort fortalt handler det om at bildebrikka scannes fra topp til bunn (eller omvendt), og at et frame derfor ikke er tatt på akkurat samme tidspunkt. Dette fører til at ting ser skjevt ut om du f.eks. panorerer raskt. Også kalt jelly-effekten. Dette er noe du kommer til å se om du skal filme action-scener, men du må finne ut om det er veldig viktig for deg. Fordelene ved DSLR til film er mange, og jeg har som sagt ikke angret et sekund på kjøpet! ;)

EDIT: Husk at bildet bare blir så bra som glasset du har forran sensoren ;) Penger brukt på et godt objektiv er ikke bortkastede penger!

Sist redigert: 19 Jul 2010
  3. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Canon 550D er et veldig greit alternativ som gir bra bilder.

Manuel fokus vanskelig . Ja.. og nei.. Det er vanskelig i starten men det kommer seg med mye trening. Jeg har jobber med film i mange år og er vant med å trekke fokus på filmkamera med ett followfokus system så jeg syns det er vanskelig å trekke rett på linse, men for en som starter med det og er vant med det er de myye raskere enn meg på å trekke rett på linse. Så som svar, vanskelig i starten men du får fort teken på det.

Det er absolutt ett godt nybegynner kamera. Det mangler endel funksjoner som "tradisjonelle" film/video kamerar har, som zebra, lyd kontroll, etc etc, men det gir heftig bilder for den prisen den har.

Kitt objektiv er kølle til film, I film har jeg vel brukt zoom funksjon kanskje 2-3 ganger på over 50 prosjekter jeg har jobbet på. så Zoom linser er veldig sjeldent i bruk.
    Så jeg ville heller gjort det du allerede har tenkt til å kjøpt en Prime linse istedet. (Prime = fast brennvide, ikke zoom)
    Jeg har selv den 50mm du har linket til og det er helt klart min favoritt linse til å bruke på DSLR (digital speilrefleks). Du må bare huske at siden 550D ikke er fullformat (35mm) så må du gange mm verdien med 1.6 for å få den brennverdien du i praksis får (som er 80mm)

Konklusjon, Helt klart gå for 50mm hvis du mååå velge en av dem. men hvis du kan legge ut litt mer ville jeg tatt begge deler i starten så du har mulighet til mer vidvinkel

En annen dum ting med standard linsen (regner med det er snakk om 18-55 3,5-5,6) er at når du zoomer under opptak vil lys styrken endre seg siden den må endre blender åpning. noe som gir er rar effekt. Så etter erfaring får man ikke brukt den til annet en faste verdier uansett :)

For 50mm, så er det kanskje lurt å kjøpe ett ND filter så du kan beholde den lave blender verdien og ha en fin lav dybdeskarphet (ref les innlegg #17 i denne tråden http://www.norskfilmforum.com/forum...F1.4-eller-Sigma-50mm-F1.4-for-Canon-7d/page2 )

4. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Absolutt enig det NPS sa, men vil bare kommentere dette med zebra. Det er riktig at den ikke har zebrafunksjon i live-viewen, men det kommer man seg lett unna ;) I live-view mode (film-modus) trykker du bare på utløseren, og tar et bilde. Hvis du har satt visningsmodusen slik at den viser histogram og annen info, og ikke bare selve bildet, vil du få opp histogram, og det som evt. er brent ut vil blinke svart. På denne måten blir det lett å exponere riktig, selv i omgivelser med sollys på lcd-en. Bare et tips ;)

5. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt enig, men det er jo en "omvei" istedet for å bare skru på Zebra ;)
    Men nå er skjermene på disse kamraene utrolig bra, litt for bra egentlig for nesten ALT ser utrolig bra ut på de :p Så eksponering etter de skjermene er veldig presist :)

6. espenervik

espenervik Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for gode svar! :)
    Blir nok bestilling av 550d, mest trolig med 50mm f/1.8 objektiv, iløpet av morgendagen! :D

7. SvensenFilms

SvensenFilms Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Har selv et Canon 550D og er strålende fornøyd. Jeg kjøpte med en EF 50mm f/1.4. Grunnen til at jeg valgte f/1.4 og ikke f/1.8 var ikke bare den opplagte grunnen med større blender, men også at fokusringen er større. Dette gjør det en del lettere å fokusere. (Man kan også kjøpe diverse ringer som legges oppå fokusringen for å gjøre den større).

Det jeg merket etter en stund var at selve objektivet i seg selv ga fine bilder, men etter hvert vil du finne det "nødvendig" med flere objektiver.

Uansett, kameraet i seg selv er jeg storfornøyd med. Trolig et av mine beste kjøp for den prisen. Mye kamera for pengene.

Del denne siden