Canon 5D Mark II | ColorGrading

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av thekencreative, 12 Jan 2011.

1. thekencreative

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

Jeg driver litt som amatør filmskaper, uten at jeg enda ikke har de store casene å vise til. Lurer kort på best practices i forhold til Color Grading (farge/kontrast/saturation med videre) i etterbehandlingen. Altså for å få best mulig film look!

Vil tror at de fleste her har sett NRK Beta's intervju med "Philip Bloom" eller Zacuto Shootout, som forklarer easy-set-up av eks 5D. Der går han gjennom ISO (160,320,640), Shutter 30-50, og Color Profile.

Han velger å sette instillingene på kameraet, slik at han "tjener" på F-Stops. Dvs unngå mye konstrast i bildet da man igjen trenger mer lys (som eksempel).

Har dere noe råd i forhold til brukerinstillinger / color i selve kameraet i motsetning til Grading i etterkant (FinalCut/AE) ?

Hilsen Ken

Youtube | www.youtube.com/thekencreative
    Blogg | thekencreative.tumblr.com
    Facebook | www.facebook.com/thekencreative

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Canon 5D Mark II | ColorGrading

Jeg har ingen erfaring med å skyte på 5D MK II og de innstillingene som er der, men jeg har mye erfaring med å jobbe med fargene i materiell som er skutt på både 5D og 7D.

For å lage et best mulig utgangspunkt for etterarbeid, skyter du et bilde som er "flatt". Dvs at det er lite kontraster og ikke overdrevent mye farger. Da har man et fint utgangspunkt til å dra bildet både opp og ned etter behov og skape den stemningen som skal til for å selge bildet.

Jeg har mange ganger vært gjennom post-produksjon hvor fotografen insisterer på å skyte ting med harde kontraster. Faktum er jo da naturligvis at det som er undereksponert enten er vanskelig å hente frem eller kanskje ikke har detaljer i det hele tatt. Dersom man skyter flatt kan man presse sortnivået i bildet ned, og øke høylysene om nødvendig for å få mer eller mindre full kontroll på kontrast.

3. AndaRockaz

AndaRockaz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk Haldor. Jeg trodde kanskje det kunne være lurt og få inn mye farge, ettersom det er lettere å fjerne fargen enn og finne de (??), men regner med at du har riktig ;D

4. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tja, det vanskelige med dSLR i post-produksjon er nok mest relatert til harde kontraster. Til tross for lagringsmediet H.264 er det overraskende bra. Det største minuset er dårlig fargegjengivelse. Lite fargeinformasjon.

Også er det et annet problem - dSLR lager ikke tidskode i klippene. Så om du har to klipp som totalt er 1 minutt, det ene er 20 sekunder og det andre er 40 sekunder, så vil begge klippene starte på tidskode 00:00:00:00, noe som kan føre til trøbbel når man kommer lenger ned i post-produkson kjeden, selv om man har forskjellige filnavn.

AndaRockaz, jeg sier ikke at man skal ha lite farge, men at man ikke skal ha for mye. Da vil det være vanskeligere å gjøre noe med fargene enn om man har litt for lite. Spesielt highlights kan være vanskelig å få til skikkelig da.

Sist redigert: 12 Jan 2011
  6. thekencreative

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Good guys, var det jeg antok :)
    Proffe "colorister" sier jo at H.264 er litt "annerledes" på jobbe med vs RAW-formatet man får via RED. Det er jo heller egentlig ikke så rart :)

Men hva med fargetemperatur?
    Jeg opplever egentlig fargetemp som vanskeligere enn "farging".

Jeg jobber nå med FCP, hvor jeg enten bruker ColorCorrector eller CC-3way.
    Min workflow, er at jeg bruker MPEG streamclip, konverterer H.264 til Prores 422 (LT).
    Det formatet gjør at man slipper unna litt rendering i FCP.

Hvordan er etterarbeid i AE med hensyn til Codecs/Format og Rendering?

Rendring, the devil :)

/Regards

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jepp, det er ganske annerledes å jobbe med H.264 vs, RAW, eller Prores 422/4444. Nå vil jeg ikke favorisere RED sånn sett. Det er et fint opptaksformat, men jeg foretrekker faktisk å heller ha et RED-opptak som er konvertert til Prores 422 eller 4444 fremfor å ha alle mulige innstillinger å rote meg bort i når det kommer til gradingen. I tillegg tar det utrolig mye plass.

Det er jo fint å ha muligheten til å justere RAW filene, men det er lett å la seg rive med, og bruke mer tid på å finstille RAW-filene i stedet for å justere på farger og helhetsinntrykket.

Den største fordelen med RED er at man kan justere eksponering, hvitbalanse, gamma kurve og fargerom i etterarbeidet. Oppløsningen er sånn sett irrelevant.

Fargetemperatur er alltid vanskelig. Dersom temperaturen er gått rett vest er det vanskelig å rette det opp helt bra, men man kommer et stykke i rett retning med å justere på Hue, i samsvar med andre teknikker, som å isolere enkeltfarger og dra dem mer i riktig retning. Derfor er det et absolutt minimumskrav at man bruker forskjellige video scopes for å se hva som skjer med bildet når man justerer noe. Hvis man tar alt med "eyeballing" kan man komme et stykke på vei, men ikke helt i mål før man ser på scopet og vet at "dette er riktig". En kalibrert videomonitor er naturligvis også et uvurderlig verktøy. Å fargelegge, stille kontraster og sortnivå etter en PC monitor kan lage mer tull enn man tror.

Nå har jeg ikke brukt AE, eller noe annet compositingverktøy til grading av mange klipp før, men jeg ser for meg det vil være svært lite intuitivt. Man har alle klipp som layers.. Skulle jeg gjort samme jobb som jeg gjorde i går i AE hadde jeg blitt gal! Det var en musikkvideo med nærmere 380 klipp på fem minutter spilletid. Helt vanvittig! Du kan jo se for deg å ha 380 layers i AE og navigere deg frem og tilbake for å justere klipp etter klipp, tracke vignetteringer, isolere hudtoner for å rette opp i hvitbalansefeil i dem, osv.. Ville vært et mareritt.

Siden du uansett sitter med Final Cut burde du ta turen innom Color. Et fullverdig godt verktøy som mange ikke har turt å røre ennå. Man trenger ikke være profesjonell colorist for å sulle der inne, men det hjelper naturligvis å ha en genuin interesse for faget.

Sist redigert: 14 Jan 2011
  8. thekencreative

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Flott takk igjen for utdypende og forklarende besvarelse!
    Jeg får sjekke hvordan "Color" er å jobbe med, har hittill syntes at det har vært for skummelt!

Har det i programvaren da et slags histogram som forteller/forklarer fordeling (ift eyeballing)?

Skal selv lage en "non-profil" musikkvideo nå i starten av februar, og er spent på det :)

Forresten, meget flott materiale du har på sidene dine!
    (tar av meg hatten)

/Ken (thekencreative)

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bare et eksempel på at det går an å lage brukbare bilder på speilrefleks.

Da er den nyeste musikkvideoen til Erik og Kriss publisert. Denne gradet jeg i går. Den ble skutt på 7D on location i Las Vegas, og det meste av materiellet var rimelig fargeløst og undereksponert - så her var det litt problemer å få til gode masker og isolere enkelte farger.

Ca 350 klipp i den originale klippen jeg fikk tilsendt først, og senere fikk jeg flere klipp som skulle bearbeides. Sitter å lager en før/etter sekvens nå på lik linje med andre klipp jeg har på nettsiden min. Legger forhåpentligvis ut i løpet av dagen.

Her er musikkvideoen!
    http://www.youtube.com/watch?v=TpJooV7RrMk

10. palodegard

palodegard Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Bra jobba, OlaHaldor!

Hvordan ble det med støy på de undereksponerte bildene? Kjørte du dem gjennom denoiser før du gradet?

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk, takk! Har ikke gjort noe utenom å fikle med fargene. Det er tydelig støy, men det er så grovkorna at det ikke er mulig å gjøre noe med. Tyder på høy ISO under opptak.

Nå ligger det forøvrig en før/etter grade på nettsiden min.

Del denne siden