Canon 5D - spørsmål!

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av archimedes, 14 Jun 2010.

1. archimedes

archimedes Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei! Jeg er litt nysgjerrig på Canon D5 som videokamera, noen som har noen erfaringer med dette? ;)

Eksempel;
    1. Hvilke formatvalg har man på video? DV/HD? lagringsformat; avi,mpeg e.l?

2. Hvor stor kapasitet har minnebrikken som følger med kameraet, (antall timer/minutter?) og hvor stor plass tar videoformatene?

3. Objektivet/linsen som følger med når du kjøper kameraet..er det vidvinkel og bra nok, eller må det investeres noe ved siden av? Zoommuligheter? hvor mange X zoom?

4. Tilkoblinger på lydsiden? mikrofoninnganger etc?

5. Pris på kameraet, billigste leverandør.. noen tips?

2. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Regner med at du egentlig mener Canon 5d Mark II ?

3. archimedes

archimedes Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja, naturligvis.

4. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hehe :)
    Jeg har personlig ikke erfaring med 5d, men bruker selv 7d aktivt, så kan jo prøve å svare på noe ut i fra hvordan jeg opplever 7d'en min, så får noen andre eventuelt rette meg hvis det er store forskjeller fra 7d til 5d annet enn bildesensoren osv.

Med de nyeste firmware-oppdateringene til 5d, tror jeg at 5d (correct me if I'm wrong), på samme måte som 7d har mulighet til å ta opp FullHD (1080p) i 24p, 25p og 30p fps og 720p i 50p og 60p fps. Altså mange forskjellige muligheter til blant annet slow motion og sånt.

Når du kjøper kameraet følger det ikke med noe minnekort (iallefall ikke til meg), så det må du kjøpe selv. På samme måte som 7d, tror jeg 5d bruker Compact Flash Card, og disse får du i flere forskjellige størrelser. Med et 8 GB CF-kort, så får jeg omtrent 20 minutter opptak på min 7d i full HD, 16GB= ca. 40min, osvosv. Så det er egentlig opp til deg hvor mye du er villig til å bruke av penger, og hvor mye plass du trenger.

Hvilke objektiv du trenger handler egentlig bare om hva du skal bruke kameraet til. Du kan ta en titt på denne tråden: http://www.norskfilmforum.com/forum/showthread.php?15299-Canon-7d-Objektiver står mye nyttig der.

På lydsiden er det litt værre når det kommer til dette med bruk av speilreflekskameraer. Men det som jeg syns funker best er rett og slett å ta opp lyden med en ekstern opptaker. Ja, det er litt ekstra arbeid, og ja, det tar litt mer plass, men syns lyden blir best på den måten (eksempel på en god opptaker som kan kobles til en shotgunmikrofon, eller bare brukes "out of the box": http://www.bhphotovideo.com/c/product/600761-REG/Zoom_H4N_H4n_Handy_Mobile_4_Track.html)

Prismessig så er vel Canon 5d Mark II et av de dyrere alternativene Canon har, og ligger vel såvidt jeg vet på rundt 18000 kr. for kun huset (http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-5d-mark-ii-kamerahus/) så kommer det objektiver i tillegg. Fordelen med 5d er jo selvfølgelig at det har en fullframe sensor, som er mye større enn Canon 7d (rundt 11000 for huset) og 550d (rundt 6500) sine APS-C sensorer. Men du kan jo se litt rundt på Vimeo og Youtube etter forskjellige tester og sånt av de nevnte kameraene, som forøvrig er utrolig gode alle sammen.

Er utrolig fornøyd med min 7d, og bruker den HELE tiden til både film og foto! :)

5. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Frig2, jeg må nok korrigere deg.

7D gir en bedre "pakke" enn 5D hvis du ikke er ute etter best mulig bildekvalitet og fin dybdeskarphet.

7D er mer solid bygget, har mye bedre autofokusegenskaper i fotomodus, det er værfast, og har innebygget trådløs blitz.

5D mk2 på sin side har en liten fordel med mindre støy i mørke scener hvor du må skru opp iso.
    5D mk2 har etter firmware 2.0.4 fortsatt ikke mulighet for 50 eller 60p. Så "high speed" film er fortsatt ikke mulig desverre. Nettopp derfor planlegger jeg å kjøpe et 7D eller 550D i tillegg.
    Det har vært snakk om muligheten for 60p, men man skal ikke skyte skinnet før man har solgt elgen!

Til trådstarter, en ting du burde tenke på er at, som følge av den store bildesensoren på 5D mk2, vises en større del av bilde som reflekteres gjennom objektivene. Billigere objektiver er som regel dårligere ut mot kantene og dette vil vises veldig tydelig på 5d mk2.

Kort sagt må du belage deg på å kun kjøpe de litt bedre og dyrere objektivene, faktisk kan du glemme hele ef-s serien til canon (canons rimeligere objektiver beregnet for mindre sensor)

En siste kommentar: Til brennvidder over 24mm så kan du etter min mening bare GLEMME , GLEMME å filme håndholdt. Du trenger stativ, tripod, steadicam (eller annet motvekt&balansesystem for å filme med kamera i fri bevegelse)

6. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Takker Domino! Regnet ikke med at 5d var helt lik ;)
    Men Archimedes, det er som Domino sier, planlegger du å filme håndholdt eller være portabel, bør du også skaffe deg en skulderrig eller lignende til kamerasystemet ditt.

7. archimedes

archimedes Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Haha flott! Jeg tenker å bruke det utelukkende til film, så det er mulig 7d er bra nok, og jeg bruker steadicam (walkam) men ønsker meg en håndholdt-rigg/skulderrigg også.

Problemet med disse testfilmene som ligger på Youtube osv. er at jeg vet aldri hva slags tilbehør som er brukt, hva slags rigger,linser,adaptere osv. De er vel neppe filma med standardlinsen alle? Har hørt om redrock - adapteret men her snakker vi vel fort en 12-15.000 alene?

Først og fremst er jeg ute etter god vidvinkel og lav dybdeskarphet - dvs. at jeg lett får uskarp bakgrunn og kan bruke fokusen aktivt.... dvs ikke noe makro-type- ting,men at jeg kan filme f.eks. en person i halvtotal og ha slørete bakgrunn. Noen som har noe type objektiv å anbefale da? Jeg snakker i prisklassen 15- 20.000 både for kamerahus,minnebrikke,objektiv og "alt" egentlig.

8. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    HVis du for eksempel har Canon 7d og en 50mm med lav f/stop som 1.4 eller noe sånt, så får du den lave dybdeskarpheten du er ute etter. Du kan ta en titt på denne filmen jeg postet for litt siden på Vimeo: http://vimeo.com/10644093 filmet kun med 7d og et Sigma 50mm 2.8 Macro objektiv + stativ selvfølgelig. Ingen adaptere elelr annet utstyr. Heller ikke fargekorrigert noen ting.

9. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Alle canons objektiver er vanskelig å fokusere med slik de er, når du skal fokusere aktivt samtidig som du filmer. Det er vanskelig nok på tripod, og uendelig mye vanskeligere når du bruker steadicam eller tilsvarende.
    Jo større vidvinkel du har, jo mindre trenger man å tenke på fokusering, særlig hvis du kan tåle litt høyere blendertall.

Men du refererer til å ha den fine slørete bakgrunnen, og skal du leke med fokusen samtidig som du har slørete bakgrunnen er dette en krevende affære.
    http://interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27464 zacuto leverer en svindyr men nyttig mekanisme som flytter den mekaniske fokusen til siden av kamera, noe som er mer intuitivt og lar deg fastsette planlagte fokuspunkter som du drar hjulet til etterhvert som den planlagte scenen går fremover.

Et tips jeg har til deg, er at sesongfinalen av House M.D (tv serie om en nevrotisk lege som heter Gregory House) er utelukkende filmet med 5D mk2 og canons standard L prime-objektiver + noen canon L zoom.
    Se den episoden og se hvor fantastisk det kan bli! Jeg kan gi deg link til noen klipp dersom du er interessert

Sist redigert: 15 Jun 2010
  10. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Filmer selv med canon 7d og canon 550d. Så har litt erfaring med vDSLR.
    1. Hvilke formatvalg har man på video? DV/HD? lagringsformat; avi,mpeg e.l?
    -Filene lagres i mov container(h.264 codec) Så du bør konvertere dem før redigering. Jeg bruker NeoScene fra cineform(koster 6-700kr). Filene trenger ikke konvertering om du bruker premiere cs5! Om du bruker FCP, så kan disse konverteres inne i programmet. Alt du trenger å gjøre er å installere en EOS-plugin

2. Hvor stor kapasitet har minnebrikken som følger med kameraet, (antall timer/minutter?) og hvor stor plass tar videoformatene?
    -tidligere besvart i tråden

3. Objektivet/linsen som følger med når du kjøper kameraet..er det vidvinkel og bra nok, eller må det investeres noe ved siden av? Zoommuligheter? hvor mange X zoom?
    -Vil anbefale deg å skaffe deg et sett med fastlinser. Evt L-serie linser eller zeiss linser om du har råd. Finnes også masse fine gamle linser på ebay. Feks Helios prime linser. Disse er kopi av zeiss linsene men myye billigere. Var sovjet som skaffet seg zeiss tegningene og kopierte disse.

4. Tilkoblinger på lydsiden? mikrofoninnganger etc?
    - Dårlig med lydinganger! Kun 3,5mm jack. De fleste som filmer med DSLR tar opp lyden ekstern. Da brukes ofte opptakere som zoom h4n, denne har 2 xlr-innganger. Du kan bruke en plugin som heter Pluraleyes for å synce lyd/bilde i post. Dette fungerer utmerket. Eller Du kan se på xlr-adaptere. Men da viktig at du skaffer et som kan skru av AGC!! Sjekk ut Beachtek sine løsninger for dslr!

5. Pris på kameraet, billigste leverandør.. noen tips?
    - Ville gått for 7d om du trenger 50/60P, og vil ha muligheten til å bruke ef-s linsene til canon som er litt rimeligere. Eller faktisk 550d om du ikke trenger magnesium-huset/ bryr deg mye om foto! 550d og 7d produseres så og si identisk video! Jeg bruker begge selv, og har testet dette med samme instillinger og linser påmontert på begge kameraene. Er også noen små forskjeller mellom 550d og 7d når det kommer til ISO.. Dog ikke mye.

-tomas

11. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Om du trenger followfocus, så ville jeg ikke gått for zacuto om du ikke er veldig glad i å bruke penger! Finnes løsninger som er like gode, bare mye billigere. Men for all del gå for zacuto om du vil ha det beste(og dyreste)
    Ville heller prioritert en bra lydsetup, før FF

12. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    En bra lydsetup er også viktig. Enig i det. Verden av lyd er slik at man nesten alltid kan høre forbedringspotensiale hvis man er ute etter det. For min del så har jeg bygget om en m-audio preamp til å gå på 12v batteri istedet for DC strømadapter. Dette tar jeg opp til en hdd-recorder,
    som er en liten 9" pc jeg kjøpte. Lydkortet er innebygget og funker helt greit for å ta opp vokal etter min mening. Kan forstå at dette blir for stort for noen, men det koster ikke mye for en liten og grei lydopptaker.

Forresten godt å se at noen flere enn meg er enige i at zacuto er svindyrt. Som nevnt tidligere. Ikke bare er selve enheten overpriset, men interfoto fortalte meg at det går slitedeler som hakka møkk. (Disse båndene med tenner i plast man trer rundt fokusringen for å koble mot et tannhjul) Og disse er også kraftig overpriset.

Jeg visste ikke at det har kommet noe konkurranse mot zacuto, trodde det eneste alternativet var Gjør-det-selv. Markedet sulter etter konkurranse på dette området.

Jeg driver derfor selv med forsøk for å utvikle en elektronisk followfocus, basert på ledninger, styreenhet og servoer som ska brukes på en JIB med monitor påkoblet. Det vil si, en kompis av meg prøver å hjelpe meg å utvikle den billigst mulig.

13. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig her, Zacuto er dyrt, men bra.

Når det kommer til selve followfocus enheten er den ikke så superduper mye bedre enn det tilgjengelig fra mange andre produsenter. F.eks SG Pro og RedRockMicro har også veldig gode produkter. Jeg har selv brukt RedRock sin FollowFocus på både 5D, 7D og 550D og for meg fungerer det som en drøm. Etter å ha jobbet på Arri SR2 med Arri sin followfocus er det absolut verdt å ha en followfocus enhet uansett produsent, så lenge den fungerer for deg gjør den jobben MYE lettere. Personlig anbefaler jeg RedRock sin (www.redrockmicro.com)

Når det kommer til håndholdt fungerer det fint å gjør håndholdt på alt fra 8mm til 50mm, har også gjort håndholdt på 70 og 85 mm og det fungerer, men krever trening og stødig hånd. man trenger ikke noe fancy håndholdt rigg, trixet er å få litt vekt på camera så du har litt tynge å holde. Da "rister" det ikke like lett.
    jeg bygde selv en håndholdt rigg for noen år siden av Hageslange oppheng, sykkelstyre håndtak, en metalplate og 2 svamper som skulderpute. Fungerte helmax til den bruken jeg hadde.

Når det kommer til både 5D og 7D er komprimeringen helt forferdelig, H.264 er en komprimering laget for sluttresultat for WEB, dvs, for deg som filer i H.264 og vil gjøre noe med farger eller VFX kan du igrunn drite i det hvis du er ute etter kvalitet, Du har ingen gammaverdier eller noe å dra i på fargekorrigering.
    Det lagrer også i 4.2.0 andre kamerar som sony sin XDCAM familie lagrer i 4.2.2 som gir mye fer farge dybde.

Husk at videofunksjonen til Canon kameraene som er på markedet idag er laget for photografer som er ute i feltet for å gi de en mulighet til å ta video opptak av spesielle hendelser, F.eks krigsphotographer etc. Men dog det er ett godt allternativ i henhold til kroner brukt.

Alle har jo hørt om spielberg som skyter på canon 5D, men det er ingen orginal 5D han løper rundt med, de har fjernet det meste, det eneste som er igjen er selve brikken, måten alt lagres på har de byttet ut og linsene de bruker er Zeiss linser med PL feste. så der har man jo fått svar allerede på at kamera alene ikke er bra nok for film/video opptak.

14. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Se sesongfinalen av House M.D sesong 6. Den er spillt inn utelukkende med umodifisert 5D mk2 og originale canon objektiver. Ja det er en tv-serie, og ikke en film. Men jeg snakker om å se på hva de har fått til. Mye fine bilder der. NRK ligger desverre en hel sesong etter.

http://www.youtube.com/watch?v=yAaZZQhuyMo

15. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jepp, Lucasfilm bruker også 5d og 7d i deres kommende film Red Tails. Er Bloomern som er ute og hjelper dem med DSLRs.
    Sikker på at Spielberg Pl-mountet 5d? Og ikke 7d? Jeg har sett 5d med Pl mount, men jeg vil tro det ville vært mye bedre å bruke en 7d med Pl linser! Sensoren i en 7D er så og si like stor som sensoren i 35mm filmkamera. Ville tro at det ble mye vignettering om man PL-mountet en 5d, pga den store sensoren. Jeg er dog ikke 100% sikker, men virker jo logisk?

Beklager at det ble litt OT nå, hehe

16. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    http://photocinenews.com/2010/04/01/canon-releases-custom-5d-made-for-spielberg-to-public/

17. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vet du noe om hvordan de forhindret vignettering? Om de brukte 35mm Pl-linser..

18. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  19. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hehe, yes it is

20. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hehe bra at noen er våkne. Jeg er ikke typen som tenker over aprilsnarr hele året, og utifra det som ble sagt istarten om et modifisert 5D så følte jeg at jeg fant en god kilde.

Men det virker som om det som ble sagt tidligere i tråden, baserer seg på denne aprilsnarren her?

Jeg har nemlig aldri hørt om Steven Spielberg og 5D, men det er fakta det jeg sa angående House M.D

Andre rykter jeg har hørt handler om tvserien 24 (5d mk2 montert på en hjelm for førsteperson)
    Iron Man 2 (crash cam) og også at det brukes i den nye harry potter.

Beklager at jeg linket til rykter/aprilsnarr, men i mitt forsvar stemte det godt overens med det som ble sagt i tidligere her.

Del denne siden