Canon 7D, 5D eller Adapter?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Nordiss, 26 Mai 2010.

1. Nordiss

Nordiss Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    hello all guys and girls out there!

Har seg slik at jeg ønsker og få den velkjente looken som en adapter eller 7D gir.
    Jeg har et Panasonic HVX204 kamera som adapteren isåfall skal sitte på, sett mye på m2 Redrock riggen, men noen som har erfaring med denne? eller noen andre forslag?
    Sett mye på 7D også, veldig glad i SLR kamera så har på en måte forelska meg litt i dette kamera. 7D pga. at jeg har behov for og filme 50/60 fps.

Men nok svada, hva ville dere gjort?

Adapter eller 7D/5D?

- Anders

2. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vil påstå dette er en invistering du bør tenke nøye på. Det er lett å la seg lokke. Men "det er ikke gull alt som glitrer".

Bildene fra et DSLR er estetisk flotte, men teknisk holder de ikke mål. Nå snakker jeg ikke mtp. komprimering (men det er et annet, og viktig tema) - men du bør tenke på "skew". Ting i rask bevegelse, eller når kameraet selv er i rask bevegelse, gjør at bildet får et ugunstig etterslep. Ønsker du å gjøre tracking eller stabilisering på klipp med mye bevegelse kan du se langt etter en akseptabel løsning, og desto mindre en perfekt track.

Tenker du kun praktisk og tenker å ha det gøy og moro uten masse fancy greier som dette vil du nok bli storfornøyd. For det er ingen tvil - det blir veldig flotte bilder.

4. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Som OlaHaldor sier så er det lurt å tenke på hva du har tenkt å bruke kameraet til. Et stort problem med dslr er aliasing(moirè, jello-effect), så hvis du har tenkt å skyte action sekvenser f.eks så vil nok slite en del med dette. Det er viktig å huske at disse kameraene ikke er lagd for filming in the first place... så de har mange begrensninger. Men det går også an å jobbe seg rundt mange av disse begrensningene!

Men dslr blir jo mer og mer brukt proffesjonelt! Sesong avslutningen til House er filmet med Canon 5D og jeg har lest at flere tv show vurderer å bruke dslr kameraer.

Sist redigert: 27 Mai 2010
  5. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan nevne dette i forbindelse med rolling shutter på 5D/7D/550D:
    The Foundry har kommet med en ny plugin, "RollingShutter", til bl.a. AE, som skal kunne fikse mye av de problemene, slik at bildene skal kunne brukes til f.eks. tracking. Jeg stilte meg MEGET skeptisk til produktet først, men etter å ha testet demoen er jeg helt frelst.
    Anbefaler alle som vurderer DSLR til video å ta en titt på demoen. Tracking er én ting, men det er minst like viktig at f.eks. panoreringer eller actionsekvenser ikke ser ut som om de er skutt igjennom en geléklump. Prisen er som et helt greit objektiv.

EDIT: Det er kanskje også verdt å nevne at jeg ikke bare har sett på bildene før og etter behandling med RollingShutter og sett at det er forbedring. Jeg har 3D-tracka et shot hvor jeg går bortover gata med mitt 550D, håndholdt. Resultatet var en dønn stabil track, og det var før jeg begynte å forbedre tracken.

Sist redigert: 27 Mai 2010
  6. Nordiss

Nordiss Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Takk for svar! :D Jeg skal for det meste bruke kamera til snowboard/ski filming, og da mye action i bildene. Så kansje jeg skal vurdere adapter..vet ikke, men får tenke på det! Tusen takk for svar uansett! :D

7. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Til slik type produksjon vil du komme lenger med et godt kamera og adapter enn å låse deg med speilrefleks.

Da kan du bruke kamera håndholdt og kjøre etter noen på ski, og for de mer spesielle bildene, montere adapter+optikk og ha full rulle med kjappe bevegelser. Det blir fort veldig mye materiell hvor kamera og det du følger beveger seg umåtelig fort - å sitte å måtte fikle med en plug-in for hvert eneste klipp vil bli en enorm flaskehals.

8. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    HVX200 i seg selv er mye mer egnet til actionsport filming, både pga ergonomien og teknikken om du skal ha ett kamera.
    CCD er helt fritt for problemene som CMOS kameraer har med rullende lukker, og skew er det siste du vil slite med på actionsport. I tillegg tar det opp i en profesjonell velprøvd codec som tåler uendelig mye mer i post før bildet "brekker". Avchd er nå en gang en prosumer codec. Sist men ikke minst har du og uendelig bedre lydmuligheter i ett hvx200 enn i ett dslr kamera.

At siste sesong av House er filmet med 5D viser at dSlr film begynner å bli modent, men ikke til all bruk. I ett studio kontrollerer du alle aspekter av ett bilde, utendørs i felten har du sjelden den luksusen. Men dSlr har og fordelen av å ha mye større bildebrikke og dermed mye bedre følsomhet og penere DOF.

Jeg ville heller vurdert ett 7D i tillegg til hvx'n...7D vil nok kunne gi enormt mange pene bilder, men og med en god porsjon hodepine mtp skew.

Bildebrikke størrelse og dermed DOF er langt fra alt som gjør ett bilde pent. Det som gjør dSlr interessant er prisen/størrelse/ytelse, ellers er de gamle fortsatt eldst.
    Teaser med mye forskjellig:
    http://vimeo.com/6527163
    Alt fra relativt rimelig dSlr til rundt 15lapper...opp til, vel, ett lite statsbudsjett for HDC1500/Cineflex. Ett 5D kan ikke erstatte HDC1500, og ett HDC1500 kan ikke erstatte ett 5D i den teaseren.

Kommer til å kjøpe ett 550D før sommeren, men det blir enda ett verktøy i arsenalet....for å utfylle det jeg har, ikke erstatte.

9. Alamo

Alamo Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Canon 7D, 5D eller Adapter?

gammel post , men 7D all the way håpte jeg du valgte , å det at Mr Ola Haldor sier det med at DSLR ikke kan filme action som snowboard er vås ;)

10. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Canon 7D, 5D eller Adapter?

Min erfaring med 7D:
    Mitt første videokamera var en Canon 7D. Jeg har tidligere brukt noen andre random kamera i forbindelse med studier, så har fått opplæringen i bruk av speilrefleks, optikk, etc, og føler jeg har full kontroll over 7D'en. Eller, "full kontroll". Jeg føler meg bundet og ikke fri til å lage hva jeg vil. Håndholdt er krevende siden den rister ganske mye om man ikke bruker et stativ/mount i tillegg til skew.
    7D er flott som tidligere sagt, men per i dag ønsker jeg meg bare et ordentlig videokamera. Siden jeg må så langt opp i pris vurderer jeg bare å droppe å kjøpe nytt kamera og heller satse på å gjøre et budsjett ut av produksjonene og leie til alle eventuelle produksjonene.

11. Leie kamera i Oslo

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei.
    Jeg ønsker å leie kamera med objektiver for søndag 16.august, i Oslo.

Jeg ønsker å leie Canon 5D mark 3,
    og linser/ objektiver:
    16-35, 50, 85, 24-70.

Hvor kan jeg få leiet dette, og hva blir prisen? Noen her på forumet som kanskje vil leie ut?
    Jeg kan hente utstyret og betale kontant.

Kamera kan hentes lørdag kveld og leveres mandag morgen.
    Om jeg får en god pris, så kan jeg evt. leie fra søndag 16. august til onsdag 19.august.

Håper noen har noen gode tips til meg :)

Del denne siden