Canon 7D - fungerer det bra som videokamera?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Alfen92, 23 Des 2009.

1. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,

Har filmet en del med et Canon-videokamera før (husker ikke hva det het, men ligger i 30.000kr-klassen) med RedRock Micro-adapter. Da dette er skolens utstyr og er ekstremt tungvindt å bære fram og tilbake til skolen for hver dag jeg låner det. Derfor vurderer jeg å gå til innkjøp av kamera og har sett litt på Canon 7D, som i utgangspunktet er et SLR-kamera, men videofunksjonen virket ufattelig bra.

Et eksempel her: [ame="http://vimeo.com/7412515"]Venice's People: Canon 7D 24p on Vimeo[/ame]

Ser at kun kamerahuset koster ca 13.000, men tror jeg uansett hadde spart på det. Om jeg skulle kjøpt et "ekte" videokamera måtte det nok blitt i 30.000kr-klassen + SGpro/RedRock + objektiver. Dette hadde nok kostet en sum som ikke lommeboka mi strekker seg til, hadde det derfor lønnet seg å kjøpt Canon 7D og heller fokusert på objektiver etterhvert?

Noen som har erfaring med dette kamera til videobruk? Er det noe jeg bør gå for?

2. Alfen92

Alfen92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    *bump*

Ingen som har erfaring med dette kameraet?

3. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg står overfor det samme spørsmålet. Jeg vurderer å selge mitt xh-a1 + sgpro med linser til fordel for enten 5D mark ii eller 7D. Har lest endel om og men om hvilket som er best på video. 7D har mulighet for 25p og 50p noe som gjør det veldig interessant. Alt hva jeg har sett av klipp filmet med dette kameraet er helt utrolig flott!

Ingen som har noen formening om dette?

Kan noen si meg om jeg gjør noe dumt hvis jeg bytter ut det jeg har med et dslr?

Ikke meningen å stjele tråden din på noe vis, men jeg regner med at dette er noe du også får noe utav :)

4. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å si litt generelt om SLR i forhold til et videokamera, så jo et SLR i utgangspunktet beregnet for å ta bilder med, ikke filme. På grunn av dette kan du oppleve at kamera mangler en del funksjoner som du tar som en selvfølge på videokamera i semiproklassen. Det kan for eksempel være mangel på ND filter, zebra, XLR inn, hodetelefon ut, video ut. Opptaksformatet kan av og til være litt kontete med tanke på redigering og standarder i forhold til TV/DVD/BlueRay. I tillegg kan det være en del funksjoner som ligger inne i menyer i stedet for på knapper. Alle disse ulempene kan man klare seg med eller omgå, så med en slik prisforskjell er det absolutt noe man bør vurdere.

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den viktigste faktoren, i alle fall for min del, er at det er hardt komprimert video. Jeg har ikke rørt materiell fra noen av disse selv, men ut i fra tall og data man kan lese seg til er jeg skeptisk.

Helt klart flott for den glade amatør og semi-pro-gærning, men skal man jobbe på et høyere nivå holder jeg fortsatt en knapp på dedikerte videokamera.

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Syns denne artikkelen i bloggen til John Erling Holmenes Fredriksen gir en fin gjennomgang av fordeler og ulemper med SLR til videobruk:

http://elling.montages.no/2009/12/23/evolution-hdslr-cinematography/

Se også linken til Prolost-bloggen inni der, som viser frem det som er mest ubrukelig med video-SLR, i tillegg til som Ola Haldor sier, codec.

Men jeg syns absolutt at SLR til videobruk kan ha noe for seg til en del bruksområder, f.eks det som mange på dette forumet driver med. Små dramaproduksjoner på nullbudsjett der man vil etterstrebe "film-look".

Og, noe som er veldig positivt: Man kan lære seg å jobbe med 35mm-optikk og DOF, som på profesjonelle kameraer.

7. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Men vil du si at materiale fra et fullformat 5D MKII er verre å jobbe med enn hdv-materiale fra xh-a1en min?

Jeg vil kunne oppnå bedre bilder i flere situasjoner med MKII enn det jeg har nå, i tillegg slippe taper, størrelse, og i tillegg ett fantastisk fint speilreflekskamera til foto. For min del er jeg meget overbevist.

Tenker å ta kontakt med stavanger foto å eventuelt fått lånt ett kamera for å teste det ut en helg.

8. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det jeg har lest og sett omtalt i videoer er at dSLRene vs. et videokamera krunsjer svartnivået mye ift. et videokamera f.eks. Noe som vil si at man mister mye detaljer i skyggeområder. Det samme gjelder at den klipper hvitnivået, og dermed går glipp av detaljer der også.

Er utrolig hva man kan redde av informasjon i det hvite av opptak skutt på videokamera. Er flere ganger jeg har dempa høylysene i et klipp for å få frem skyene når jeg sitter å knoter med farger til film.

Hver sin smak naturligvis. Noen liker sterke kontraster og nesten litt "noir" med farger, andre liker dem med høy dynamikk og spenn med detaljer selv i skygger og høylys.

Jeg føler meg kanskje en god porsjon inhabil i dette temaet i og med at jeg jobber stort sett kun med etterarbeid, og for min del vil jeg helst ha så mye som mulig av fargerom og spekter mellom skygge og høylys å jobbe på. :)

Sist redigert: 26 Des 2009
  9. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
  10. Thatguy

Thatguy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg ville ikke kjøpt fra Video4... Utrolig dårlig service der.

11. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Syntest du det? Har bare gode erfaringer derfra, hovedsaklig Bergen, men litt Oslo og :)
    Men noen priser er litt høye, det tilbudet som er på 7D'en er samme pris på f.eks Scandinavian Photo på nett. Men om en pruter litt så kan man få litt bedre priser.

Har erfaring med 5D'en, funker bra nok om en vet hva en skal filme og har litt tid til å stille fokus ect. Vi prøvde å koble en monitor til, men det fungerte bare halveis (RCA). 7D'en har HDMI og vil funke mye bedre går jeg utifra. Film gjerne med litt høyere ISO en vanlig, vi opplevde at bildene ble mørkere en de så ut på selve settet. Hadde ekstern lydopptaker og.

12. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hæ!? Dårlig service? Video4 er etter min erfaring helt fantastisk flinke på service. Det er vel også en grunn til at Video4 er leverandør for en stor andel av det profesjonelle markedet...

13. Hubener

Hubener Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig! har kun supre opplevelser fra video4. Både Bergen og Oslo. Service er på topp både før og etter kjøp! Prisene kan virke noe høyere, men de er relativt lette å be om en god rabatt.

14. Thatguy

Thatguy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Veit ikke om alle på video4 yter dårlig service. Jeg snakket bare med en som het ***fjernet av moderator***

[mod] Det er unødvendig og ikke minst respektløst å nevne navn på enkeltpersoner i sammenheng med din kritikk. Vær vennlig og hold det saklig.

Sist redigert av en moderator: 28 Des 2009
  15. Edvin

Edvin Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Canon 7D, 5DMKII og lignende HDSLRs funker utmerket til mange situasjoner innen film. Det med at du mister detaljer i svart og hvitt er hokuspokus. Du kan justere så mye med picture styles og få en sinnsyk dynamic range om du vil, slik at du har mye bra materiale å etterarbeide med. Sjøl filmer jeg med en picture style som gir meg alt av detaljer, tilogmed i det som øyet ikke ser(skiller i svart hår osv). Du for også mye større kontroll på DOF og ellers bedre fleksibilitet grunnet størrelse og vekt.

ND-filter er det bare å kjøpe til objektivet. Ikke en ulempe. Sjøl har jeg en fader ND som jeg kan justere fra 2 til 400 ND, altså fra å slippe inn all lys til ikkeno lys. Det er mye mer fritt enn tre stegs ND som de fleste dedikerte har.

Zebra har 5DMKII brukere også, med en liten uoffisiell firmware hack kalt Magic Lantern. Da får vi også manuell lydkontroll, rack focus og mer.

7D og 5D klarer ikke gi ut 1080p HDMI, men 7D klarer en halveis grei 720p mens 5D klarer bare SD. Mannen bak Magic Lantern prøver å fikse det slik at 5D kan sende ut 1080p.

De største ulempene er aliasing, moiré(men det sliter dedikerte med også), rolling shutter og jelloeffekten.

Har fremdeles ikke brukt 5D skikkelig, utenom en dokumentar og testfilming. Men jeg vil absolutt anbefale enten 7D eller 5DMKII til de som er interessert i både film og foto, eller amatører som vil lære seg film med bra kvalitet med lavt budsjett.

Kan leses mye om på www.cinema5d.com og www.philipbloom.co.uk(som har laget filmen i førstepost).

Sist redigert: 1 Jan 2010
  16. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I jula møtte jeg onkelen min som har 7D og han kunne fortelle meg at den ikke kan filme lange sesjoner grunnet overoppheting. Etter 30 min bikker den. Det blir nok et problem når man skal jobbe med et stort prosjekt med lange scener. Men han skrøt av kavliteten! Han filmet mye under en familiemiddag vi hadde oppe i lofoten der lysnivået er nede på null 24/7. Middagen var stort sett bare opplyst av stearinlys og han fikk fram bilder uten korning what so ever! Husker ikke nøyaktig nummerne han nevnte men blender mulighetene var gode.

17. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Firmware hack er en dårlig idee hvis du vil ha noen som helst garanti å lene deg på.

At dSlr video har sine barnesykdommer er vel helt naturlig, jello/rolling shutter får man ikke eliminert uansett på CMOS kameraer...stort sett. RED, Arri, Vision research, Sony og Panasonic har vel mer eller mindre lykkes å gjøre cmos veldig bra mtp akkurat disse problemene. Men det er fremdeles spille og reklamefilm man velger å skyte på "vanlig" 2/3" eng 1080p fordi CCD ikke har de potensielle problemene til cmos ved ektremt mye bevegelse.

I tilegg til litt cmos barnesykdommer er codec ett problem, ikke veldig mye mer data å jobbe med enn ett avchd kamera.

Jeg kommer ikke akkurat til å parkere Hpx500 med det første til fordel for ett dSlr, selv om DOF er moro å leke med. Litt av forskjellen blir vel og at de etablerte video kameraene er testet og prøvd ut, dSlr video tok vel både Canon og Nikon litt på senga mtp populariteten.

Men for all del til lavbudsjett og amatør film (føler amatør nesten er litt "negativt" ladet..selv om det jo ikke er det..) må jo dSlr som gir ca 35mm DOF være knall å få tak i for en relativt rimelig penge. Så får man heller jobbe med ekstern lyd...og lære å jobbe rundt CMOS "problemene".

18. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Harnessing the Power of the EOS 7D’s Video System

Jeg har lenge gått i tanker om å kjöpe dette kamera.

Canon har maaange god lovord og skryter sitt kamera EOS 7D Og spesielt video systemet opp i skyene.

Harnessing the Power of the EOS 7D’s Video System
    http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3050

Jeg er mest amatör videofotograf (DV) men blir imponert etter å ha lest artikkelen.

Spörsmål:
    Kan videoopptakene vises/kontrolleres på f.eks TV direkt ifra Flash kortet?
    Jeg har bare brukt DV tape så jeg er helt grönn . . . .

19. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal man drive på med film og oppdrag, så ikke kjøp et speilrefleks kamera.
    Komprimeringen "suger" og ingen tar deg seriøst. (hvorfor formatet ikke er anbefalt er beskrevet tidligere i tråden her)

Om du skal ta bilder og vil ha muligheten til å filme events og annet så anbefales den på det sterkeste.

Om du derimot skal drive VLogging og små useriøse ting så fungerer den mer enn masse!

20. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Dette er noe av grunnen til at jeg er veldig i tvil om jeg skal anskaffe meg 7D. vDSLR er fremdeles ganske nytt, og mange ser ikke mulighetene slike kamera gir. Om jeg skaffer meg det, kommer jeg helt sikkert til å investere i en del ekstra utstyr. Bla. followfocus, z-finder osv. Noe som er ganske interresant er at George Lucas nå vurderer å ta i bruk 7D i hans neste film.

Del denne siden