Canon 7D - fungerer det bra som videokamera?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Alfen92, 23 Des 2009.

1. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg lånte i forrige uke et 5DMKII for å teste det ut, og sjekke om det virkelig var så bra som jeg hadde fått inntrykk av.

Jeg ble så imponert av det som kom ut av det lille kameraet at jeg la ut Canon xha1 + SGpro riggen min for salg umiddelbart.

Bildene var rett å slett fantastiske. Skarpheten er utrolig mye bedre enn ved bruk av 35mm adapter, sinnsykt lyssterkt, overraskende brukervennlig, og generelt ekstrem bildekvalitet. Lukkertid stilles som ved foto, oppå kameraet, og blender justeres ved å rulle på hjulet ved siden av skjermen. Dette kan man gjøre lett mens man filmer hvis det skulle bli nødvendig.

Etter at jeg la inn klippene på macen importerte jeg dem i Mpeg Streamclip og eksporterte som ProRes 422 og konverterte klippene til 25p. Også her ble resultatet veldig fint, og det gikk rimelig fort.

Jello-effekten og roller-shutteren merket jeg håndholdt, men med en redrock bundle e.l av noe slag er jeg sikker på at det skal kunne gå fint.

Alt i alt en MEGET positiv erfaring, og selv kommer jeg til å gå for 5DMKII med en gang jeg får solgt det gamle kameraet.

2. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sitter her på et hotellrom i Stockholm med et nyanskaffet 7d. Jeg kunne ikke motstå fristelsen. Jeg trengte et fotokamera også. Det er ikke til hensikt at 7d foreløpig skal erstatte min XL2.

Det er bare så synd at 7d gjør .mov filer, slik at det lett kunne kombineres med det som brukes i vanlige moderne videokamerar.

Jeg har ikke fått prøvd det enda, men skal forsøke å komme tilbake senere.

Hvilket videokamerar bruker .mov filer idag?

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    EX1, EX3 og RED ONE mener jeg....

4. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    EX-1 og EX-3 ja.. men RED cams bruker sine egne R3Dcode og R3D RAW.

5. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    .MOV (Quicktime) er en container, ikke en codec, og jeg går utifra at en kan bruke proxy filene som kommer ut av Red kameraet til å redigere med ettersom jeg bestemt mener at jeg kan huske å ha tuklet med en Quicktime fil som har kommet ut av Red kameraet.

6. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Pirke modus:
    EX1/3/PVM350 bruker en MP4 container med mpeg2 codec.
    Red er som da nevnt .mov filer som proxy filer.
    I Finalcut i det minste, Avid på pc må innom Metafuze...ellers får man ikke med seg nødvendig metadata for å hente opp igjen raw filene når man skal jobbere videre evnt online.

Andre kameraer jeg kommer på som bruker mov:
    JVC GY-HM100/700(700 kan og bruke Xdcam EX recorder)

Med mindre man er VJ og nyhets stills foto samtidig går .mov filer med obskure codecer greit å bruke i de fleste programmer, må bare konverteres. Problemene dukker gjerne opp om man jobber under litt tidspress og må levere standard framerate...

7. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette viste jeg da..
    Snakket faktisk om akkurat dette for et par uker siden angående nyinnkjøpt JVC GY-HM700..
    Lest så mye på Reduser at jeg tror jeg er blitt en fantast; ser det står skrevet R3D og jeg måtte kommentere med noe =P
    Anyhu.. hands down, sry unødvendig bump på posten din ^^

8. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    z-finder - et måste

En ting som jeg har bestillt allerede før jeg har tatt mitt 8 dager gamle 7d kamera skikkelig i bruk er z-finder. Som årelang bruker av videokamera med söker så ser jeg det som et "måste"

Noget stiv pris, 3500.- NOK men den er verdt pengene.
    http://www.zacuto.com/z-finder-dslr-viewfinder

Når det gjelder videokamera som bruker .mov filer så synes det ikke å være så mange. En god ide er vel kanskje å gå den andre veien å konvertere den hardt komprimerte .mov filen til noe som er mer vanlig for videokamera? Det kommer jo ann på hva slags videofiler det skal kombineres med.

Noen anbefaler:
    http://www.squared5.com/

Sist redigert: 26 Jan 2010
  9. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Finnes det et Nikon fotoapparat som er like god eller bedre på film enn Canon 7D?

10. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Når jeg legger inn klipp fra 5DMKII'en så konverterer jeg dem til ProRes 422 i tillegg til å konvertere frameraten til 25. Dette går overraskende kjapt og går for min del fint å leve med frem til firmware-updaten kommer. Når jeg da importerer klippene i FCP er arbeidsflyten fin.

Litt lang rendertid hvis man justerer farger og slikt, men det får man heller leve med. Kvaliteten er helt suveren!

Vil ikke si at det er noen mangler for meg som gjør at produksjonene blir begrenset på noe vis. Lyden tar jeg opp via en H4 opptaker med xlr mikrofon og syncer i post.

Har ikke z-finder, men klarer meg med Ikan-v8000 og follow focus, på tross av at jeg ikke får signalet i HD.

Kameraet anbefales på det aller sterkeste, og jeg angrer ikke et sekund.

Del denne siden