Canon 7d - Objektiver?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av frig2, 12 Mar 2010.

1. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Heisann!

Har en god stund sittet og sett på forskjellige kameraer for å prøve å gjøre meg en formening om hva jeg skal gå for når jeg føler tiden har kommet (altså når pengene strekker til) for å oppgradere utstyret litt. Har sett på veldig mye, blant annet XH A1 osv. MEN jeg hadde jo hørt mye bra om disse DSLR-kameraene som tar opp film også nå, så tenkte for en stund siden at dette måtte sjekkes ut, og etter en veldig lang periode med titting på footage må jeg innrømme at jeg er VELDIG imponert av bildene DSLR-kameraene gir, spesielt Canon 7d!
    Jeg er klar over at det sikkert er noen begrensnigner da dette ikke er et videokamera i utgangspunktet, men jeg ser ikke at dette skal kunne sette en stopper når 7d (ut i fra det jeg klarer å se) gir like fine bilder som et kamera oppe i 30-40-50 000 klassen, om ikke bedre. Og med den prisen (B&H Photovideo; Canon 7d Body Only: $1600)! :p

SÅ kommer jeg til spørsmål en (A): Er det noen som har erfaringer med å filme med DSLR-kameraer, kanskje da spesielt Canon 7d? Pros og contras? Evt. andre anbefalinger. Skal bruke kamera først og fremst til å skyte kortfilmer (7d gir jo fantastisk dybde) og dokumentarer m.m.

Spørsmål to: Om jeg nå bestemmer meg for å gå for 7d, har noen av dere anbefalinger av objektiver? Vil vel tro det kanskje er lurt å kjøpe body only og deretter finne et eller flere gode objektiver, men det er jo så utrolig mange forskjellige, så hvis noen har noe å anbefale hadde jeg satt pris på det :)

Takker på forhånd!

2. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Først og fremst må jeg stoppe deg angående å handle dette på B&H Photovideo til rundt 12000 kr inkludert moms, Japan Photo selger dette til 11000 kr her i norge: http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-7d-kamerahus/

Har selv hatt erfaring fra 5D Mark II, forskjellen er at 7D har live HDMI utgang så du kan bruke ekstern monitor. Lyd er også et problem, men du kan enten bruke en XLR adapeter til jack plugg, en mikrofon med jack plugg eller rett og slett ta opp lyden med en egen lyd opptaker.
    Om du er kjent med roling shutter, så skal det vist være et lite problem med disse kameraene med kjappe pannoreringer. Du vil også få en del crop på bildene ettersom det tar opp video i 16:9, mens bilder blir tatt mer opp i 4:3 format.

Lurer selv litt på med dette med objektiv kjøp, angående om en bør kjøpe fullformat objektiver om en evt skulle finne på å kjøpe et fullformat kamera i senere tid.

Men et objektiv som er knall er Cannon 10-22: http://produkt.akam.no/product.php?product_id=20231&view=productinfo

Hovedsakelig et foto objektiv (vidvinkel), men blir sikker bra til film og :)

Her er forresten en mic du kan koble rett i kameraet. Men da har du ikke muligheten å høre hva du tar opp.

3. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Først og fremst må jeg si TUSEN TAKK for tipset om Japan Photo!:)

Ja, jeg er kjent med rolling shutter problemet, men ut i fra flere tester jeg har sett på Vimeo så ser det ikke ut til å være et alt for stort problem.

Men du nevner noe med crop på bildene, kan du forklare noe mer rundt det? Tar ikke kameraet opp i vanlig 1920*1080? Ble bare litt nysgjerrig når du nevnte det.

Når det kommer til linser vil jeg vel kanskje tro det er bedre (økonomisk) å få en som dekker litt flere områder i starten (zoomobjektiver), for kanskje så å kjøpe mer spesifiserte etterhvert som jeg finner ut hva jeg trenger osv. Har f. eks hørt på noen tester at Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 skal være bra til å filme med. Har sett litt på EF 17-40mm f/4L USM Lens også, men som sagt er finnes det jo så mange forskjellige at det blir vanskelig å velge :p

Men igjen, tusen takk for svar! Flere innspill?

4. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

Jeg gikk over til 5DMKII, fra min Canon XHA1 m/ SGpro rig, for litt over en måned siden og er helt utrolig fornøyd med kjøpet! Har ikke angret ett sekund.

Kan skrive en liten liste over pros og cons.

+ pros
    EKSTREM bildekvalitet og dybdeuskarphet
    Rimelig god justering av bildelooken (kontrast, skarphet, fargemetning osv)
    Utrolig praktisk å jobbe med, lite og lett
    Billig
    Useriøst lyssterkt! Naturlig lys blir til magisk lyssetting.
    + masse masse mer som jeg ikke kommer på i farten

- cons
    Å bruke dslr helt håndholdt uten noen form for shouldermount kan være problematisk. Man får lette små "jello-effekt" tendenser. Har man en shouldermount fungerer det perfekt uten problem. Har selv redrock shouldermount, som jeg er meget fornøyd med.

Det er litt tungvint å ta opp lyden eksternt for så å synke etterpå. Det er ikke et must, men det gir best lyd.

Kan få problemer med aliasing, har ikke merket det selv, men man kan justere skarphet veldig greit i menyen på kameraet, så det er ikke verre enn å skape en litt softere look om man skulle få problemer.

Man får ikke HD-signal i monitoren FORELØPIG. Det snakkes om firmware-oppdateringer som skal fikse dette problemet. Magic Lantern firmware bør sjekkes ut.

Av linser kjøpte jeg Canon EF 50mm f/1,4 sammen med kameraet. Utrolig kjekk linse som gir utrolig fin kvalitet og ikke minst rimelig!

Har tilgang på 3 fine Canon L objektiver hvor jeg somregel låner 24-70mm f/2.8. Veldig kjekk allround linse. Ikke akkurat billig, men den er utrolig fin.

5DMKII har jo i tillegg fullformats bildebrikke som er større enn 35mm film. Man får noen helt ekstreme bilder!

Jeg kan ikke annet enn å skryte meg i hjel, og anbefale deg å enten gå for 7D eller 5DMKII, for du kommer ikke til å angre. Jeg kjøpte med redrock cinema bundlen, og er storfornøyd.

Lykke til!

5. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Tusen takk for anbefalinen nndreas! Blir nok en 7d på meg nå om ikke så alt for lenge da :D

6. Rudde

Rudde Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har du sett på Canon EOS 550D? Kameraet er nyere en 7D og har tilsvarende spesifikasjoner til 1/2 av prisen.

7. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har ikke tilsvarende spesifikasjoner som 7d så vidt jeg vet. Hvis jeg husker riktig så skal visst hvitbalansen på 550d være noe dritt. Er bare presets har jeg hørt. Og så kan man jo si at 550d er plastic fantastic og går sikkert dobbelt så fort i stykker som 7d som er et pro kamera og ikke konsumer kamera. 7d er et mye mer stødig kamera, men 550d har vel det meste av det 7d har i videospecs ja. Men er jo ganske genialt for folk som ikke har penger til å kjøpe 7d!

8. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Når det gjeller objektiver til 7d og 550d etc. Har noen anbefalinger på en god telezoom. Jeg er tidligere Canon XL2 bruker, men har så vidt begynt å ta i bruk mitt nesten nye 7d kamera. Bra kamera, men jeg savner en god tele zoom. Hva med Bigma? Gir denne merkbar dårligere video/bildelkvalitet. Nå har en EFS 15-85mm sittende på.

9. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Jeg har sett litt på bl. annet Canon 70-200mm L i det siste. Veldig dyre, men skal visst være blant de aller beste på markedet. Du får de i mange forskjellige versjoner som går i prisklasser fra 5500 kr. til 15-20 000 kr. HAr sett at Sigma og Tamron har 70-200mm også, men har ikke så mye kunnskap om de.

Jeg har testet en Sigma 50-150mm, men syns ikke den kom så langt innpå, også hadde den ikke bildestabilisator, noe som gjør det vanskelig å filme håndholdt.

Canon har også en litt billigere 70-300mm IS, som jo forseg er veldig nyttig til film, med tanke på at 7d ikke har bildestabilisator innebygd. Men denne ikke være så rask som L serien.
    Jeg kjenner en som bruker 70-200mm L hele tiden, da med bildestabilisator (IS). Men da stiger jo selvfølgelig prisen betraktelig.

Alt i alt handler det jo egentlig om hvor mye du er villig til å betale for et objektiv og hva du har tenkt å bruke det til. Har ikke kjøpt meg telezoom selv enda, men vurderer å gjøre det. :)

10. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takker så mye.
    Faktisk så tenkte jeg på de store Sigma populært kalt Bigma som går opp til 500 mm og muligens enda litt høyere, men når jeg tenker etter så er det veldig sjelden jeg får bruk for så stor brennvidde.

Med bildelstabilisator som du sier et måste!
    Canon EF 70-300MM F4-5.6 IS burde kanskje være et godt valg og til pris av ca 6000.- som jeg kan akseptere. Det er vel sikkert det som du nevner. Til å være et Canon merke objektiv så virker det billig, det betyr jo nødvendigvis ikke at det er bedre enn Sigma eller Tamron?

11. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hehe, visste ikke at de ble kalt Bigma jeg :p
    Fant forresten 70-300mm til 4185,- på Japanfoto :) http://www.japanphoto.no/product/objektiv/canon/canon-ef-70-300mm-f-4-5-6-is-usm/

Canon er jo ikke nødvendigvis bedre enn Sigma og Tamron nei, bortsett fra Canon L serien. Det enkleste er vel kanskje å bare ta med seg 7d ned på butikken og spør om å få prøve noen objektiv. Tenker å gjøre det samme i dag eller en av de neste dagene ;)

12. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk igjen, penger spart.

For dem som skal ha et Super Zoom, ta en titt på Det nye Sigma APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM. Det har så vidt ankommet et par butikker i Norge (ca 12500.-)

Sist redigert: 6 Jun 2010
  13. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har Canon 70-200 f/2.8 L IS. Det er det objektivet som sitter på kamera konstant, og en sjelden gang bruker jeg Sigma 24-70mm f/2.8..

Har du behov for tele er det i alle fall knall å ha en 70-200 i arsenalet.

14. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har nå testet mitt Canon 550D kamera og mine to objektiver, hvor et av dem er Canon EF-S 18-200mm F3.5-.6 IS som fungerer veldig bra som et allround objektiv. Det andre jeg kjøpte var et Sigma 30mm F1.4 som er utrolig lyssterkt og fungerer virkelig bra på mørke kvelder. Jeg bruker nok Canon objektivet mest hvis jeg er i farta og ikke har mulighet for å rigge altfor mye(type ferie og slikt). Hvis jeg har litt tid så veksler jeg mellom begge når jeg f.eks bruker min nyinnkjøpte pocket dolly, som jeg forøvrig kjøpte fra ASI Automatikk i Drammen for en brøkdel av prisen i forhold til å kjøpe fra Kessler Crane i statene.

15. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kan også snakke varmt om Sigmas 30mm f/1.4. Et meget lyssterkt objektiv, i tillegg til at 30mm på en crop sensor er en veldig behagelig brennvidde. Vid, men ikke for vid. Bruker mitt ofte på glidecam, og brennvidden kunne ikke vært bedre ;)

Det eneste "problemet" oppstår når du ønsker å få en fin og liten dybdeskarphet når du filmer ute i dagslys. 550D / 7D er jo perverse når det kommer til lysfølsomhet. Selv bruker jeg et ND4 og et polafiler samtidig. Da kan jeg blende opp nok til at jeg får en fin bokeh.

Anbefales!

16. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg ikke akkurat lest nøye gjennom tråden siden dere prater et språk jeg er litt for stressa til å lære meg nå, men er dette kameraet et godt alternativ til Canon 7D?
    http://www.youtube.com/watch?v=UbxewgpgwVY
    Har hørt at det er bedre enn 7D hvis du skal bruke det til filming framfor stillbilder. Er det riktig?

17. guitareirik

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    T2i er 550D. Det forklarer kanskje litt?

550D er veldig lik 7D når det kommer til video. Har alle de samme videofunksjonene, og bildekvaliteten i videofunksjon er helt lik. Fordelen med 7D er jo selvfølgelig byggekvaliteten.

EDIT: Ser nå at du faktisk lurte på om 550D var bedre. Det er det ikke. De er like, i alle praktiske sammenhenger (ang. bildekvaliteten). 550D kan derimot være et bedre kjøp, hvis du skal bruke det til video, rett og slett fordi du kan kjøpe optikk for prisdiffen :p

18. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for svar :)
    Men er litt skeptisk nå, så må bare få det inn med teskje. Er dette det samme som T2i?

19. guitareirik

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sist redigert: 11 Jun 2010
  20. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har noen objektiver de spesielt anbefaler til Canon 7D? for filming? Objektivet som du bruker best og objektivet som gir best dybeskarphet osv.?

Del denne siden