Canon 7D vs Nikon

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av jall, 31 Jan 2010.

1. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser det er en del som har testet og lest om Canon 7D i en annen tråd her. Er det noen som har testet Nikon, og vet om det finnes noen modell der som kan matche Canon 7D som videokamera?

2. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Nikon D300s vs Canon EOS 7D

Den Nikon som ligger nærmest Canon 7D synes ifølge flere websider jeg har besøkt er Nikon D300S. Det finnes flere gode testsider, men nesten alle som jeg har så vidt fått lest er mer siktet på det fotografiske. Det nevnes ikke så mye om hvor gode videofunksjonene er. Prismessig koster de det omtrent det samme.

Her en utvalgt link å studere blandt de mange som finnes inntil det kanskje kommer noen på forumet som har testet Nikon.
    http://www.paulslyerphotography.com/blog/photography/nikon-d300s-vs-canon-eos-7d.html

PS Jeg har Canon 7D

3. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja det ser ut til at Canon 7D har fått mest omtale når det gjelder videofunksjon. Er du fornøyd med 7D? Ser ut i fra noen tester med panorering at det ikke blir helt bra. Har du erfart det samme? Det er vel kanskje litt vanskeligere å bruke enn et dedikert videokamera.

Jeg har litt lyst til å sjekke om Nikon er like god som Canon når det gjelder film før jeg gjør noe innkjøp.

4. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg har ikke fått tid till å teste kameraet skikkelig enda da jeg har delvis vært på reise. Jeg benyttet anledningen for ca. et par uker siden da jeg var i Stockholm til å kjøpe da det var fotouke og tilbud hos det som engang var FotoVideo. Jeg kommer tilbake senere med hva jeg synes om kameraet, og da muligens under den andre tråden hvor jeg har noen meldinger/synspunkter.
    [ame="http://www.norskfilmforum.com/forum/showthread.php?t=14957"]Canon 7D - fungerer det bra som videokamera? - Norsk Amatørfilmforum[/ame]

Etter å ha holdt det i hånden og blitt kjent med alle muligheter så er jeg imponert. Det gjenstår bare å få praktisere litt.

PS. 7D er ikke så mye billigere i Sverige en den laveste prisen i Norge.

5. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja det blir spennende å høre mer om 7D. Hvis noen har noen erfaringer med Nikon, så hadde det vært artig å høre om også.

6. jvds_93

jvds_93 Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    7d - lett!

Det er ingen av nikons produkter som slår canon 7d i video. Har selv hatt nikon d300s, men den solgte jeg straks da jeg så hvilke videofunksjoner canon 7d hadde å by på.

- Nikon d300s video:

Positivt: ikke mye positivt jeg finner om videoen

Negativt: -Elendig mikrofon
    -Avhengig av tripod, ekstern mikrofon, og evnt annen rigg
    - Kornete i dårlig lys
    - Generelt kornete i godt lys
    - Dårlig shutterspeed, fører til "gummikanter" når man panorerer
    - Svarte bølger brer seg nedover bildet ettersom man filmer mot en konsentrert farge
    - Kun 1280x720 24p
    - Eksponeringsforskjeller

Ellers så har d300s fantastisk bildekvalitet.

Men vil absolutt anbefale å velge canon 7d eller 550d som har samme videospeks som 7d.

7. jrslm

jrslm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Så har jeg vært ute i byen og tatt noen scener. Billedkvaliteten er meget god "brilliant". Jeg bruker Zakutofinder, da jeg er vant med søker. Som mangeårig bruker av Canon XL1 og 2 finner jeg det vannskelig å gå med kameraet ut fra kroppen for så å se på LCD skjermen. Ellers vil en separat mikrofon gjøre lyden så mye bedre, særlig i stille omgivelser.

8. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du får ta en titt her da:
    http://www.zacuto.com/shootout
    Hva har elendig mic og avhengig av tripod med D300 som modell å gjøre? Alle dSlr kameraer har elendig intern mic og man er stort sett alltid avhengig av en eller annen innretning for å stabilisere dSlr kameraet håndholdt. God tripod trengs uansett hva for kamera du har...

9. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har nå kjøpt meg et Canon 550D og en kompis har Nikon D300S. Jeg har testet og sammenlignet video fra begge og etter min mening er det ikke tvil om at Canon 550D er best.

Sist redigert: 16 Mai 2010

Del denne siden