Canon EOS 550D 1080p videotest

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Andyax, 19 Mar 2010.

1. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

For snart en uke siden kjøpe jeg meg den splitter nye Canon Eos 550D, mye på grunn av videofunksjonene i kameraet. Jeg nå fått tested kameraet en del og må si jeg er mektig imponert over videokvaliteten! Kameraet er utrolig lyssterkt, særlig ved bruk av en 50mm f1.4 linse, og det å filme inne om kvelden er intet problem med max iso på 400. Jeg har testet kameraet både ute, på steadycam og inne i lite lys, og lagt ut en liten test som du kan se i FULL HD på youtube:

YouTube- DSLR film-look (Canon EOS 550D/Rebel T2i)

Jeg har også lagt ut en annen test som du kan se på youtube kanalen min: www.youtube.com/Andyax

Jeg vil legge ut flere videoer som er filmet med kameraet senere og en anmeldelse når jeg får sound recorderen min :)

mvh
    Anders

2. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette ser jo veldig bra ut! Hvor stort problem er det med rolling shutter på dette kameraet? Fra testvideoen å dømme er det jo ikke mye, men merkes det mye i f.eks. et actionfyllt klipp? Takk for testvideoen!

3. Simen Georg

Simen Georg Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Det ser veldig bra ut :)
    Har vurdert lenge å skaffe et sånt selv.
    Men er det noen plasser i Norge som selger shoulder mount/rigg?
    Har letet men finner ikke :(

4. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nice! Bra at noen legger ut slike tester! :)
    Hvordan er kameraet i bruk? Er det mye som styres automatisk, eller har du kontroll over blender, fokus etc etc mens du filmer? blir det litt kornete når du tar opp ISOen opp mot det høyeste ved dårlig lys?

Er det mulighet for å koble til ekstern mikrofon også? :) Og hvordan er bildet når du blåser det opp på ett stort lerret (hvis du har testet det)? blir det kornete?

5. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Kjøpte 550D jeg også. Veldig fornøyd sålangt, ang lyd så er det best å ta opp dette med feks zoom h4n. For å derretter synkronisere lyd og bilde.

Jeg laget også en liten testfilm, håper det er greit for deg Andyax at jeg legger den ut i tråden din.

Test Canon 550D| Skiing on Vimeo

6. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er nesten halve prisen til Canon 7D. Er det noe som tilsier at man heller bør legge de ekstra kronene i et 7D i steden for 550D?

7. Sigvefe

Sigvefe Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Fikk 550d i posten for noen dager siden. Og jeg merker med filmen du la ut, at dette kan bli ett spennende kamera :)

8. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har hørt at hvitbalansen på 550d skal være litt knotetete i forhold til 7d. Noen som har noe å si her?

9. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sammenlignet de to i butikken, og fikk en veldig klar anbefalelse på 7d da byggekvaliteten er utolige mye bedre enn 550d, så jeg kjøpte 7den, og har ZERO problem med hvitebalansen. Byggekvalitete er, som jeg fikk høre, veldig robust, og har en veldig god/behagelig vekt. Så kan ikke sammenligne de to skikkelig, men kan si at 7d er utrolig bra! :)

10. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som har noe å si på rolling shutter på enten 550D eller 7D?

11. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig fine bilder! Er nesten litt utrolig at man får dette med et kamera til 6000 kroner (+ objektiv, om man trenger dette). Skulle egentlig sett at Nikon ble en litt mer relevant konkurrent på filmområdet, men det kommer nok. Da kan det kanskje skje interessante ting.

Andre forskjeller fra 7D, enn byggekvaliteten, er at 7D er raskere. Tror det har to prosessorer. Leste i en test at det hadde, om ikke mer så hvert fall, penere bildestøy enn 550D. Dessuten er det vanntett til en viss grad. Men jeg har selv et 450D, og det er ingenting å si på byggekvaliteten. Regner med at 550D er i samme klasse der.

12. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Om du filmer 50 eller 60P så vil ikke rolling shutter være noe særlig problem. Det er litt verre om du panorerer veldig raskt mens du filmer 25/25P. Jeg har testet rolling shutter med både 550d og 7d, og jeg vil si at rolling shutter "effekten" er helt lik på begge kameraene. Sensoren er 99% lik så det kom ikke som noen overaskelse.

her er andre testvideoen min:
    Test 550D/T2i

13. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har lest en del tester og sammenligninger av 550d og 7d nå, og det virker som de største forskjellene ligger på fotosiden. Når det gjelder film så er de visstnok ganske så like. Siden det er det jeg er på utkikk etter, så tror jeg nok det blir 550d jeg kommer til å kjøpe.

14. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Du bær nok laste ned Canon sin plugin for redigering i FCP. Husker ikke hva den heter men det kan sikkert noen andre svare på eller så kan du google. Du bør konvertere til ProRes før du redigerer! H.246 som er helt elendig å redigere med, med mindre du skaffer deg CS5 som har native dslr redigering. Håper det hjelper deg litt.

15. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Video4!
    Ring dem, de har!

16. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg hadde samme problemet! jeg brukte MPEG streamclip og converterte til Prores, som Andrès sa! Canon sin plugin funker ikke for 550, men du trenger det ikke, det er kun for å laste direkte inn i FCP...

17. deuzx

deuzx Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg har selv akkurat fått dette kameraet (EOS 550D) og har lyst å prøve å lage noen filmer. Jeg har sett litt på videoene fra både 550 og 7D og det ser ikke ut til å være store forskjellene der.

Jeg er også imponert over den høye videokvaliteten som er mulig å få av 550D.

18. deuzx

deuzx Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Foresten så anbefaler jeg å bruke Adobe Premiere pro CS5 da den har native støtte for 550D`s videofiler. Ingen komprimering eller konvertering nødvendig, det gjør man etterpå når man velger endelig format på videoen. Dette er nytt fra og med CS5. Fantastiske muligheter ligger her.

Jeg benytter Canon EF 35 f2.0 og er kjempefornøyd med bildene. Fin uskarphet i bakgrunnen, meget pent.

Del denne siden