Color vs DaVinci Resolve

En tråd i 'Programvare' startet av Fredo, 19 Okt 2011.

1. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vet ikke hvor mange av dere som har tatt den overgangen, men er spent på å høre om noen har noen meninger om det. Er DaVinci verdt å bruke flerfoldige tusen på? Hva er evt bedre?

Btw: Mens vi er inne på Color... Jeg sitter med 2 skjermer. En iMac 27" og en billig 24". Når jeg driver med fargekorrigering vil jeg naturligvis bruke iMac-skjermen. Problemet er at når jeg åpner Color er den fast bestemt på at canvasen skal ligge på min 24", mens selve fargekontrollene på macen. Jeg har forsøkt å dra canvasen til macen og motsatt, men den har ikke mulighet for å "strekkes" på, så det ender med at fargepanelet blir altfor stort på 24", mens bildet altfor lite på 27". What to do?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Color vs DaVinci Resolve

Jeg tok denne overgangen i fjor sommer, og siden den gang har DaVinci vokst stort i forhold til oppdateringer, støtte og verktøy. Har ikke angret et sekund, og mange av de jobbene jeg har gjort det siste året hadde jeg aldri tatt sjansen på å gjøre om jeg ikke hadde brukt DaVinci. Programvaren er både robust og rask.

Davinci er bygd for å brukes på èn datamonitor. Du kan alternativt bruke de innebygde scopene på skjerm nr2. Jeg gikk kjapt til anskaffelse av ScopeBox som jeg genererer scopes på under jobbing, på en Mac nr2. Et annet alternativ er Black Magic sin egen UltraScope.

Hvis du ønsker fullskjerm video mens du jobber må du ha et videokort fra Black Magic og monitore til en enhet med en av de utgangene videokortet gir deg; composite, component, SDI, HDMI.

Selve programvaren er rimelig billig - for bare to år siden kostet dette (med tilhørende hardware) opp mot 2 millioner. Men selv om du har råd til programvaren må du også tenke på alt i rundt. Sjekk hardware guiden på deres egen nettside for anbefalte oppsett.

Foruten maskin bør du som nevnt ha et videokort for monitoring, og gjerne et RAID for rask lesing og skriving av filer. Jo kraftigere maskin og raskere RAID du har, jo bedre ytelse vil du få, noe som er et stort poeng med å bruke denne programvaren. Sanntid avspilling av lyd og bilde er ikke annet enn fantastisk. :)

Du finner neppe annen dedikert programvare for fargekorrigering til denne prisen, med lignende styrke og ytelse. Andre alternativer løper fort opp mot flere titusener, om ikke hundretusener bare for lisensen på programvaren, og har dertil sære maskinvarekrav.

På toppen av det hele kan det glatt anbefales å anskaffe seg et kontrollpanel. På den tiden du har justert ett bilde med mus eller tegnebrett, kan du ha gjort unna 5-10 bilder med kontrollpanelet.

Sist redigert: 19 Okt 2011

Del denne siden