Copyright?

En tråd i 'Musikk' startet av martinbremnes, 21 Des 2009.

1. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mange som snakker om copyright når man bruker andres musikk i filmer, men som jeg har skjønt det så koster det en god del penger for å få lov til det. Men jeg har aldri helt skjønt hvor man skal gå for å få rettighetene og om det er mulig å få det uten å svi av lommeboken?

Kort sagt: Hvem skal man spørre? koster det mye?

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Det er TONO som forvalter rettighetene til blant annet artister. På nettsiden finner du alt du trenger å vite.

3. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Siste spørsmål:
    Er det noe man må skrive i rulleteksten for å bevise at man har rettighetene? Slik at youtube folkene ikke sletter lyden på filmen?

4. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gjelder dette bare for norsk musikk?

5. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sangen(e) skal krediteres i rulleteksten, men jeg vet ikke om dette har noen innvirkning på YouTube sin åndsverkbeskyttelse. Hadde inntrykk av at dette var automatisert, men kanskje ikke. Det lureste er nok å sende en mail til noen på YouTube og spørre.

6. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Nei, TONO har gjensidighetsavtaler med de fleste andre rettighetsforvaltningsorganisasjoner, og forvalter derfor i praksis alt av musikk hvis rettigheter er overlatt til en slik organisasjon noen steder i verden.

For de som ikke har latt en slik organisasjon forvalte rettighetene sine, så går disse også under Bernkonvensjonen, som går ut på at åndsverk av alle slag i landene som er tilknyttet konvensjonen, blir beskyttet i de respektive landene. Det blir en slags internasjonal åndsverklov, bare at den norske åndsverkloven setter en del strengere krav enn Bernkonvensjonen gjør.

7. mh

mh Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    TONO vil uansett kunne hjelpe deg videre, gi deg kontaktinformasjon til de rette personene etc.

8. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker for svar så langt, men jeg lurer på om de tar seg godt betalt?

9. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
  10. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk:) Jeg har bestemt meg for å ikke legge ut produskjonene mine offesielt med mindre jeg har et budsjett slik at jeg får råd til rettigetene.

Kom plutselig på et kjapt spørsmål:):
    Fjerner vimeo lyden hvis man ikke har rettighetene også?

11. Krsk0

Krsk0 Citizen

Dette har ikke noe med vimeo/youtube eller andre video tjenester. Har du ikke rettighetene, så har du ikke rettighetene.

12. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg mante at Youtube fjerner lyden på en del videoer fordi folk ikke har rettighetene til dem, så jeg lurte bare på om Vimeo gjør det samme eller om de ikke bryr seg like mye?

Eller forsto jeg bare ikke svaret?;)

13. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Youtube fjerner lyden på alle videoer med musikk signa til Warner Music Group.

14. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan kontakte utgiveren, altså de som har kopiretigheter på matrielle og forklare hva du skal bruke det til og jobbe ute en avtale slik. Kan bli billigere.

15. Haugsdalen

Haugsdalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    YouTube fjerner ikke lengre filmer som bruker musikk uten rettigheter, de fjerner bare lyden. Fleste webhotell bryr seg ikke så lenge det ikke er stor trafikk, men vil jo koste penger. Uansett vil nok rettighetshaverene være veldig negative til å gi tillatelse så lenge det skal distribueres via nettet.

17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Liten gjennoppliving her:

Gjelder Copyright'en på spill musikk fra 70-80 tallet? Er en gullgruve for electronika musikk her vertfall.

Eks:

Har jeg lov å lage slikt:

www.blackboxmedia.no/naff/stardust.mp3

så lenge sounden ikke ligner for mye på kopien:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=z5LW07FTJbI"]YouTube- Zombie Nation - Kernkraft 400[/ame]

som orginalt kommer fra denne?

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=78FQDgcWzLI"]YouTube- Zombie Nation - Kernkraft 400 / DEREMIXED / C64 - Lazy Jones[/ame]

som kom ut i 1984?

.....og ja jeg har hørt om Instant Remedy ;)

18. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Ja. Det gjelder også musikk fra 70-tallet. Dette er automatisk. Men det skal vel ikke være vanskelig å få tillatelse til å bruke det om de klarer å grave opp den som eier musikken.

Del denne siden