Da er SG pro kommet, Har lagt ut testvideo, ta en titt :)

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Robert Erstad, 23 Feb 2008.

1. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ikke toll du må betale, det er mva. 25% av kjøpesummen. Pluss fortollingsgebyr, typisk ca 150 kr.

2. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så det betales sammen? De sa selv at de ikke visste om det var det:p? Men da slipper jeg å tenkte på en moms gebyr i postkassen min de nærmeste dagene?

3. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du skal ikke betale toll på et produkt som en DOF-adapter (eller annen elektronikk). Du skal betale mva. De kr1431 UPS skal ha av deg er altså mva (og et ekspedisjonsgebyr). Spørsmålet ditt om summen er inkl. mva blir derfor noe uaktuelt, da hele summen er mva.

4. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Monitoren du kjøpte, er den god? Er det mogleg å få batterier til den?

5. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har fått testa 35mm adapteren litt nå, men sliter veldig med lys mangel! Er så vidt lys nok ute midt på dagen, og da er innstillingene på kameraet på sitt lyseste og full av gain. Har et nikon objektiv 17-70mm f:2,8-4.5. Hvordan gjør dere det for å oppnå lysere bilder. Et eksempel er jo NPS biltest video. Noen forslag? :?

6. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    PettersenMoviesInc : Er det meg du spør?

twintip6: Det hørtes rart ut, på de bildene så kjørte jeg enten 2,4 eller 2,8 på Canon 50mm FD linsen min. og som alltid 0 i gain og alt av ND filter av og blenderen helt åpen.

Det var også filmet endag det var helt overskyet så det var ikke så fabelaktig mye lys. Hvordan kamera er det du bruker det på?
    Hva har du blender på? hva har du lukker på? ikke et ND filter som står på?

7. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det er deg eg spør :)

8. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner ikke det for bildene blir VELDIG mørke, umulig å bruke innendørs på tross av mye lys. Bruker et Sony hdr-fx1 til den kommende produksjonen. Har Av alt ND filter så er lukkeren på 120. Men må justere den helt ned til 25 for å få noe bilder nesten. Jeg har gainen på 18dB

9. Robert Erstad

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I hovedsak så nei den er ikke laget fordirekte bruk med batterier, men det finnes mange løsninger for å få batteri på den, siden den bruker 12-24volt går det ann å kjøpe batterier og ladere med den spenninger og bruke på.

Jeg har jo lyst på flip moduelen men da mister man enda mer lys. så til dere som tenker på flipmodulen og ikke har mye lys så vilel jeg heller kjøpt monitor som man kan snu på hodet, evt dra til butikken man kjøpte kamera på og få de til å flippe bildet på monitoren på kamera.

jeg vet det går ann på HVX-200 til Panasonic

10. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    [ame]http://www.vimeo.com/371947[/ame]

Hvordan er dette mulig når jeg så vidt kan filme i sollys :?

11. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    twintip6:

Kan du justere blendere manuelt på linsa? Isåfall juster den til størst mulig blender.

12. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fungerte på en av linsene å gjøre det manuelt, og det gav et lysere bilde :)
    Så takk Andyax :) Det var 70-210mm. 17-70mm fungrte det ikke å gjøre det manuelt:S

13. tommetass

tommetass Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Der er det faktisk masse lys...
    Og ja... Største blender:)

14. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det ein sigma 17-70 du brukar? I så fall er dette eit DX objektiv som du ikkje kan bruke på adapteren din utan litt ekstra justeringar. I tillegg har ikkje dette objektivet ein fysisk blenderring, så du kan heller ikkje skifte blender.

På biletet over ser ein baksida av eit nikon objektiv. Til høgre på fatninga stikk det ut ein liten spake. For at blenderringen skal holde seg open, må du ta spaken bort og setje ein liten teipbit ned i holet slik at den heldt seg på plass.

Sjølv det i utgangspunktet ikkje skal gå an å bruke DX objektiver, har eg fått det til å virke på sgproen min. Eg måtte zoome mykje meir inn enn det eg vanlegvis gjer, men eg fekk ein heilt sjuk vidvinkel når eg brukte sigma 10-20mm'ern min.

15. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er et sigma objektiv ja! Filleren, men men. Får bare kose meg med de andre objektivene :) Takk for hjelpen:)

16. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Laget en test film idag jeg. Ekke noe fancy greier, brukte bare noen få minutter men syntes enkelte av bildene ser ganske så bra ut :)

[ame]http://www.vimeo.com/952258[/ame]

EDIT: Er ikke i nærheten så gjennomført som NPS sin test film, men kanskje den kunne være gøy for dere å se.

17. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stilig da twintip! Kult å se at du er i gang! Men jeg savner å se mennesker! Er det ingen som kan lage en test med å filme mennesker! Føles ut som at ingen her på forumet har noen venner de kan filme :p no offence twintip!

Når jeg får min SGPRO da skal det filmes mye testing! Gled dere! =)

bah. Idiotisk skrevet. Sorry. Gidder ikke å rette opp igjen.. dere skjønner meg... så det går bra.. håper jeg

18. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk:)
    Skjønner godt hva du mener;) Savner også litt mennesker i filmen, men har et massivt skole prosjekt, og klarte ikke å holde fingerne mine unna. Måtte bare ut å teste. Dumt i forhold til skolen, men men. Gleder meg til å filme med venner og andre mennesker. Jeg skal filme på onsdag med noen venner så kanskje det kommer ut en ny test;) Det er først da jeg virkelig vil få de flotte bildene :)

19. Robert Erstad

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tar det som ett kompliment jeg, men jeg føler at man alltid skal legge ut den første testfilmen uten noe prøving først. det første man filmer og tar opp. er det som er første test videoen.

Og jeg fikk naboen min til å komme med bilen sin bare for show.

Men du har fine bilder twintip6, men ser du også fikk vignettaen, regner med det ikke var med vilje hos deg heller? hehe, koble kamera ditt til en monitor eller pcen for å kalibrere SG Proen, så ser du nøyaktig når du har zoomet nok inne for å slippe det

Og andyax! jeg har mennesker i min test video!

20. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det må du, likte din veldig godt:p Fikk ikke med meg at det var vignett på bildene mine jeg:p Plutselig dukket de bare opp i FCP:p Men var jo første gang jeg har brukt det, så lærer jeg det til neste gang:) Men gleder meg til å få testa den på onsdag, vi skal filme på et sykehus. Sitter bare her å ser for meg korridorne!

Del denne siden