"Dagen Derpå" feedback?

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Kyrre, 26 Des 2004.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Heisann og god jul!

Etter alt for mange måneders arbeid er "Dagen Derpå" ferdig.
    Jeg er kan selv røpe at jeg er ganske godt fornøyd med resultatet, men filmen har først og fremst vært en læringsprosess. Om kamerainnstillinger, klipping og administrerende regi. Sistnevnte hadde med å gjøre at en god del statister dabbed rundt på settet og måtte instrueres.

PLOT:

Filmen er en klassisk historie om en fyr som våkner uten å huske en dritt om hvor han vært. Og vi har først og fremst prøvd å få mest mulig ut av et så "enkelt" plott, og satt inn noen uventede vendinger (forhåpentligvis)

Min(e) rolle er manusforfatter (sammen med Dag Sætran), regissør og fotograf.

EKSTRA INFO:

Lengde: 12:40
    Codec: Xvid
    Størrelse: 60 MB

All musikk er brukt med tillatelse

Direkte link

Kjør på med konstruktiv kritikk!

2. Eagle12

Eagle12 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    "Dagen Derpå" feedback?

Yay Kyrre!.. Likte dn.. :D
    Mange bra momenter her, stor fan av hvordan du har strippa lyden fra filmen og brukt musikken mer. Bra musikkvalg forresten!
    Likte og filmingen de fleste plasser, tho følte det var etleraent som ikke helt stemte i begynnelsen i senga.. (kan ikke sette fingen på det, så det var kansje bare meg.. :p
    Good acting forresten, mye bra!..

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

uhm, nei, kan ikke kommentere noe negativt, hehe

Good work :D

4. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Jeg takker og bukker :)

5. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

helt klart et skikkelig proft preg over denne filmen, og dere klarte å få til en grei handling ut av "våkner opp og ikke vet hvor han er" plottet.
    det jeg likte best med filmen var det gode arbeidet med lyden i klippingen, dette var skikkelig bra.

men, liker fortsatt ikke at svart ikke er svart i filmen =/
    svart skal matche med svart fargen som oppstår i widescreen, ellers blir det for meg som om det skulle vært filmet på kino.. trur jeg har sakt dette før? ellerno.
    også synes jeg det manglet en liten oppvekker helt i slutten av filmen, sånt er veldig viktig i kortfilmer.
    men ellers en av de beste filmene jeg har sett her på forumet, veldig god teknisk sett =D

6. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Det med at svart ikke er svart har med komprimeringen å gjøre. Men tusen takk for en slik positiv tilbakemelding!
    :D

Jeg satt og håpet og ventet på at noen skulle rose lyden, som var et blodslit :)

Jeg er enig i at en trenger en liten oppvekker på slutten av kortfilmer. Men de fleste filmene våre passer nok heller inn under novellefilm sjangeren.

7. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Noen flere synspunkter? Anyone?

8. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Dette var en veldig bra film. Jeg må si at denne filmen er en av de beste her på forumet.
    Teknisk er den veldig bra, med god kameraføring som ikke er for statisk, men flyter veldig bra igjennom hele filmen. Skuespillet var veldig bra, men glapp noen ganger dessverre. På lyd-siden var det ingen store problemer som jeg la merke til. Fine overganger imellom klipp, og musikken passet veldig bra til filmen. Musikken lå ikke oppå filmen, men passet inn på handlingsforløpet. Med tanke på fargene i filmen, var det fin bruk av svart-hvitt på flashbacksene. Fargene var mørke og dystre, noe som passet til denne filmen. Jeg vet ikke om det er skjermen min, men noen ganger synes jeg det ble veldig mørkt. Kunne nesten ikke se hva som skjedde.

Hvis jeg skal kommentere noe til forbedring, må vel det bli med tanke på manus og historie oppbyggningen. Det er problemer med troverdigheten til visse ting som skjer. Jeg skjønte ikke helt motivasjonen til de guttene som banket opp hovedpersonen. Hvorfor kommer de for å ta han igjen når han er hjemme? Det med at hovedpersonen faktisk dreper en av de guttene, det er greit, men måten han reagerer på å ha drept en person er ikke troverdig. Dette hadde vært greit, hvis filmen var en svart-komedie som spiller på nettopp denne absurdheten, men de første 5 minuttene legger ikke opp for en svart-komedie, men heller en seriøs norsk drama film. Jeg godtok filmen som det, men synes filmen ble komisk mot slutten der hovedpersonen ber han andre grave fortere, fordi han er sulten. Det ble rett og slett litt for "over the top" på slutten. :?

Men jeg likte filmen og jeg ser at Kyrre er en veldig dyktig filmskaper, som bare kommer til å bli bedre. :)

9. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Med tanke på de fremtidige forbedringene du nevner er jeg utrolig enig. Og som sagt har filmen vært en læringsprosess, så slik sett er vi jo rimelig godt fornøyd. Takk for tilbakemelding! :)

10. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Bare hyggelig det vøttø! :D

11. viciousvideos

viciousvideos Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    "Dagen Derpå" feedback?

Har brukt EC-band aka Piccadilly Circus på slutten av filmen ja! ;)
    hehe..

12. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Og på festscenene. Med tillatelse fra bandet.

13. Bandidos Pelle

Bandidos Pelle Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

(copy-paste fra akam.no) :wink:

Tanker og refleksjoner om "Dagen Derpå"!

Jeg har nå fått sett den, og jeg bedømmer denne filmen utifra en "ordentlig" film, det er ingen vits i å regne dette som en reinspikka amatørproduksjon, så her kjører jeg på med tanker og refleksjoner som slo meg i filmen.

Skuespillet: Til tider "dårlig" for å være dere. Mye bra, for all del, men når han prøver å få med kameraten (beklager, husker ikke evt. navnet) hjem til seg selv for å vise liket, er det relativt liten overbevisning, men det duger. Samme når hovedpersonen prøver å komme inn på festen etter å ha lagt fra seg vinflasken utenfor (?) - den scenen er meget godt tenkt, men skuespillet var så som så.

Foto: Kvaliteten er jo bare helt nydelig. Likte fargene i denne filmen, akkurat som jeg gjorde på fargegraderingen på "I Slett Lune". Det skaper det preget som skal til. At det gjøres blurry visse steder er et flott virkemiddel. Godt tips til oss andre som prøver å lage noe - vi òg.

For vinkler, bildeutsnitt, det flyter på en fin bølge gjennom hele filmen.

Lyd: Overraskende godt redigert på lyd. Dessverre virket det ikke som lyd og bilde var helt synkront (men det skjer veldig ofte i min WinAmp, så det er kanskje bare meg) visse steder. Tenker da på inne på festen, og hovedpersonen snakker med verten (beklager, husker fortsatt ikke navnet :blush: ). Der glipper synkroniteten littegrann på voice-overen (?). Ellers er det bra utover i filmen.

(Lagt på stemmene i etterkant?)

Musikk: Jeg er en meget spesiell person, og i og med at jeg skriver om denne filmen som om det var en proff produksjon, må jeg bare erkjenne: Musikken fanget meg ikke. Klart, musikken glir flott igjennom de respektive klippene, men jeg synes at musikken ikke passet 100% inn. Det var liksom "ikke slik jeg hadde tenkt meg". Men jeg ser ut til at andre her er uenige, så da får det bli med det. Flott redigert inn, though.

Historien: Historien er egentlig ganske selvforklarende, selv om disse innvendingene sørger for å holde spenningen oppe. Det er en meget god tanke bak dette, og jeg synes dere gjennomnfører det helt greit. Det er et veldig ungdommelig tema dere tar opp, og jeg synes filmene deres kler dere med tanke på historiene. Det er en engasjerende historie, men det er noe jeg mangler.

Konklusjon: I og med at jeg ikke klarer å gjøre noe bedre selv, blir det litt feil å få evt. negative kommentarer fra meg, men jeg vet at dere tåler det. Jeg satt liksom og ventet på noe mer. Jeg så, jeg hørte, jeg ventet, men vips, det var over. Ett-eller-annet savnet jeg. Jeg makter ikke å sette fingeren på det, men det er noe. Bevares, det er en flott regissert film, det er filmkunst, men jeg vet dere kan så EKSTREMT mye bedre. Det er en knasende bra film, men dere kan bedre - jeg vet det.

Hvis jeg setter denne filmen opp mot "I Slett Lune" vil jeg trekke frem noe: "I Slett Lune" hadde fantastisk skuespill (jeg tror jeg har nevnt det før :) ) og meget uforutsigbar handling. "Dagen Derpå" har fantastisk foto og lyd. Jeg håper dere en dag slenger disse viktige punktene sammen, som jeg vet dere kan, for da tror jeg dere kan nå langt (from the bottom of my heart).

Jeg runder av med å si at det er en ære å være en 15-år-gammel drittunge som får lov til å se så gode amatørfilmer, jeg håper bare dere fortsetter å utvikle dere slik dere har gjort i løpet av den tiden jeg har sett filmene deres. Det blir spennende.

"Use wisdom visely".
    -Bandidos Pelle (om ingen annen kremidiot har sagt det før meg) :D .

14. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Hehe. Takk for for tilbakemelding Bandidos Pelle. (Faen, jaja, får paste denne inn på akam etterpå)

Jeg regnet med at denne filmen definitivt ikke appelerte til alle og var derfor veldig overrasket over at såpass mange mottok den med åpne armer. Alle liker ikke Kill Bill, Reservoir Dogs, Lost Highway e.l

Ok, nå har altfor mange lurt på den -går ut for å drikke å sette fra seg flasken-scenen. Absurd? Jepp, og vår humor. Som ingen desverre tok :wink:

Det må nesten være din winamp det. For kun på et par tidspunkter er stemmene dubbet, og da brukte vi en hel dag på å få synken rett. En ting jeg kan være stolt over er at hele GHL er med som bakgrunnslyder! Det var faktisk meg selv og mine to kolleger som satt i sofaen og skrek til hverandre, snakket til hverandre, var sure på hverandre osv. Og dette ble tilslutt lagt opp hverandre. :) Funker?

Dårlig skuespill går på hoved - og bilrolleinnhavers regning.

Takker! :)
    Men tingen med "I slett lune" var at i forhold til manus ble utførelsen utydelig og stappfull av bugs og brølere. Innspillingen var også mye mer uproff og stressende, så den oser ikke av gode minner. Men som sagt, om historien engasjerer, fenger, intresserer, er subjektive meninger fra individ til individ. Og det å lage såpass "komplekse" filmer, med flashbacks og voice-over er jævlig utfordrende og lett og snuble på. Så i den forstand er jeg godt fornøyd. Men neste film blir enkelere og kanskje en smule bedre :wink:

15. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Selvfølgelig har skuespillerne et stort ansvar for sitt eget skuespill men regissør og eventuelt andre bak kamera har også et ansvar for skuespillet. Men hvis dere derimot mener dere gjorde alt som sto i deres makt for at skuespillerne gjorde jobben sin, ja, da har dere kanskje et skalkeskjul der. Men jeg synes det blir feil å klandre skuespillerne 100 % for dårlig skuespill.

16. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Jeg er enig med HenrikSolberg, men må legge til at det faktisk er 100% regissørens jobb å få skuespillet bra. Hvis det er dårlig skuespill har ikke regissøren gjort jobben sin. Selvfølgelig kan man skylde på skuespillerne, men det er helt klart regissørens jobb å gi skuespillerne regi slik at de gir bra prestasjoner.

17. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Selvfølgelig er det regissørens jobb og regissere og instruere skuespillerne! Men det var ment som en spøk da! Birolle inhaver satt å leste mens jeg skrev. :wink:

Men hvis en snur dette på hodet tror jeg det blir ganske feil å si at det er regissørens feil at skuespillere presterer dårlig.

18. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

ok skammbra! likte dette!

og siden det var så bra blir det jeg har å si bare pirking men jeg skriver likevel. ja forresten har ikke hatt tid å lese noe av det de andre har skrevet, uansett:

alt var veldig uskarpt, noe som jeg gårutifra har noe å gjøre med encodingen eller noe, bortsett fra et shot der dørhanken i bakgrunnen er i fokus og ikke skuespilleren :p

syns voice-overen var litt utroverdig kanskje?

har litt småplukk med historien og:
    1: han går ut fra festen, så inn igjen....plutselig finner noen som allerede var der inne ut at han ikke får lov å komme inn. hvorfor hev de han ikke ut før han gikk ut selv da?

2: før drapet er filmen veldig seriøs. men så etter han sier en million kroner spørsmålet, så blir det nesten en komedie. hovedpersonen bryr seg nesten ikke og vitser nesten med det han har gjort.

3: han sier han er 18 og skal ta lappen. men de kjører dit de graver liket ned? jaja kanskje han andre kjørte eg vett! :p

men som sagt veldig bra jobba, spes kamera arbeidet og klippingen!.

19. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Du motsier deg selv. Først er du enig, så er du ikke enig.
    Når man gir tilbakemelding på en film, så pleier folk å skrive: "Bra regi."
    Hva menes med bra regi? Jo, at regissøren har gitt bra nok instruks til skuespilleren og klart å få en prestasjon ut av han eller henne.
    Hovedoppgaven til en regissør er å gi skuespillerne nok instruks til at de faktisk klarer og gjøre en bra jobb. Man kan ikke skylde på at skuespilleren ikke gjør jobben sin bra nok. Det er regissøren som selv velger ut hvem som skal spille i filmen. Hvis man velger en som ikke kan skuespille, så er det din jobb og få en prestasjon ut av dem.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Evil_Ash wrote:
    Nei, jeg motsier ikke meg selv? Jeg snur ting på hodet. Men uansett. Det du sier om regissører er ikke 100% korrekt. Det en regissør skal få ut av presentasjonene til skuespillerne er hvordan han har sett for seg replikken (eks) i visjonen sin. Og siden du blander inn dette med å velge skuespillere snakker du også proffbransjen, og da er SELVFØLGELIG også regissørens jobb å si "Eg hadde likt det om du filmte i 22 fps kameramann." eller, "Nei, det settet likte eg ikkje, du må fikse på ditt og datt Settdesigner" osv. Men tilbake til skuespill: Dessuten tolker de fleste (om det ikke er åpenlyst patetisk) skuespillerpresentasjoner forskjellig. Et godt eksempel på dette er Nickfalk på akam.no som sa at Oddvar (hoverolle) spillte så bra at han kun kunne sammenliknes med Nicolaj Cleve Broch, mens Bandidos Pelle synes skuespillet var svakt. OG: Når en er i nullbudskjetts amatørfilmbransjen er det ytterst normalt kun å bruke venner og bekjente som skuespillere (som i nettopp Dagen Derpå) Men, (ikke for å bli høy på pæra) så jobber jeg jævlig lenge med å få skuespillerne til å prestere. Vi har alltid møter der vi går gjennom scenen replikk for replikk, og vi tok to "Jonny ser liket" scenen om igjen tre ganger for å få en fungerende dialog. Det sammme med dialogen på festscenen (2 ganger) og "snakker om drapet" tok jeg så mange takes på at jeg har mistet tellingen. Men om skuespillet svikter utpå slutten har det med at Oddvar sa "E dette siste scenen? Eg ska ALDRI verr me i filmane dåkkers mer!! Eg har kje tid!" Men, det er forsåvet irrelevant og poenget mitt er at jeg tar den jobben seriøst, men det er ikke alt eg regissør gjør. Nå vet jeg ikke om jeg motsa meg selv igjen siden dette gikk ganske så kjapt (tiden flyr).

andy wrote:
    Hehe, den scenen er klaget på før, my bad.
    8) Om resten er uskarp er det nok komprimeringen.

Prøvekjøring vettu! Husk at Jonnys første replikk i den scenen er "Du vett du suge å kjøra ikkjesant?" :wink:

Tusen takk! :D

Ikke så altfor klisje alikevell? Hehe :wink:

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden