"Dagen Derpå" feedback?

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Kyrre, 26 Des 2004.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Sorry, men jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til ved å snu ting på hodet.

Seriøst? Takk for den informasjonen. Det visste jeg ikke. :lol:

Selvfølgelig tolker folk ting på sin egen måte, jeg skjønner ikke helt poenget ditt med å nevne dette. Jeg har aldri sagt noe om at skuespillet i filmen din er dårlig. Det har aldri vært saken.

Jeg er fullt klar over at når man jobber med null budsjett så bruker man som oftest venner og bekjente, men selvom man gjør det så skal man ikke skylde på de hvis de ikke presterer bra. Igjen; jeg har aldri sagt at regien i filmen din er dårlig, alt jeg sier er at man skal ikke skylde på skuespillerne.

Jeg vet jo at det ikke er alt en regissør gjør. Men tema jeg snakker spesielt om nå er det å gi regi/instruks til skuespillere. Det er greit at du hadde problemer med Oddvar under innspillingen, men det trenger du ikke si til meg. Hva hvis Peter Jackson plutselig kom ut i media og sa: "I'm sorry if you didn't like the scene between Frodo and Sam at the end of the film. As we were shooting the final shot, Elijah Wood said to me that he didnt want to make another film with me again. So sorry for the acting at the end, it was Elijahs fault, not mine." :?
    Skjønner du hvor jeg vil? 8)

Motsier deg selv igjen? Du sier jo øverst at du ikke motsa deg selv, du snudde bare ting på hodet. For å være ærlig Kyrre så skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til med denne diskusjonen.

2. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Var det ikke ganske så enkelt å forså at jeg hadde minimalt med tid, og skrev dette raskt? Uansett ser jeg det som irrelvant!

Når du påstår at det er 100% regisørrens jobb å få skuespillerne til å prestere, så trengte du kanskje en påminnelse?

Jeg fatter jo det! Men når en har en sur jævel av en skuespiller som ikke gidder å ta imot regi, så har man en jævel av en skuespiller. I proffbransjen hadde han blitt sparket. Men dette er nok en gang amatørshiten.

Jasså? Jeg skulle akkurat til å spørre deg om det samme! Hvis du husker rett så var det du som startet den? Jeg sa i utgangspunktet at uttalelsen min var en vittighet. Men du insisterte på å fortsette diskusjonen. :roll:

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Må si meg enig med Kyrre når det gjelder denne diskusjonen! De bak kameraet har tydeligvis gjort alt som sto i deres makt for at filmen skal bli bra nok, og når en driver på amatørbasis er egentlig det alt en kan forlange.

Alternativet er å gjøre historie (manus, screenplay osv.) så enkelt at det blir dritenkelt for skuespilleren, dritenkelt for fotografen, klipperen, lydleggeren, men det er ikke noe poeng for da får man en dårligere film, og det viktigste av alt innen amatørfilmproduksjon, en lærer ingen ting! Det enkleste for produksjonen er f.eks. å ha den samme kameravinklen i 5-10 minutter og bare la skuespillerne arbeide foran dette med enkle bevegelser og korte replikker. Dersom du ikke heter Tarkovsky og lager en film som heter Stalker, så er dette nærmest umulig. Men hvis du klarer det er det jo igjen, genialt!

Det siste ble litt off-topic, men det gir et eksempel!

4. Evil_Ash

Evil_Ash Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

En påminnelse på hva da? At en regissør har andre jobber enn akkurat skuespillet? Selvfølgelig vet jeg at han har det. Det er ikke det som er saken her.

For siste gang Kyrre. Jeg snakket ikke om din film! Jeg snakket om prinsippet. I en proff produksjon så kan en regissør få problemer med en skuespiller. Hva skal en regissør gjøre da? Hvis de har filmet i 3 måneder og skuespilleren plutselig blir sur? De kan jo ikke bare sparke han eller henne. Da må regissøren finne en måte å komme seg rundt problemet.
    Hva enn han gjør. Klipper seg rundt problemet, endrer manus, osv.

Ja, men du skrev også; "men hvis en snur dette på hodet tror jeg det blir ganske feil å si at det er regissørens feil at skuespillere presterer dårlig."
    Det tolket jeg som at du var uenig. Ergo; jeg prøvde å gjøre deg enig.

Konklusjon:
    Evil_Ash synes at en regissør aldri skal skylde på skuespilleren. Han synes at en regissør bør ta det på sin kappe.

Kyrre synes at en regissør kan få lov til å skylde på sine skuespillere, fordi de er rett og slett ikke gode nok. Ergo; det er deres feil.

Vi er vel bare uenige i akkurat dette temaet. Det er lov det.

5. Bandidos Pelle

Bandidos Pelle Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Altså, jeg må bare komme med flere synspunkter.

Angående denne saken er det faktisk utrolig lite en regissør kan gjøre. Liker å stå bak kamera, og uansett hva regissøren sier, er det i bunn og grunn skuespilleren som står for det siste ordet.

Slik jeg har tolket det, har hovedrolleinnehaver gått litt lei utover i filmen. Hans humør avhenger av hans prestasjoner. Uansett hva Kyrre da ville sagt, ville han ikke greid å endre humøret på hovedrollefyren.

Det er faktisk ganske frustrerende, er sikker på at Kyrre også ble det, å se at skuespillerene ikke gjør en 100 % skikkelig jobb. Men, hey, can't blame him. En amatørproduksjon er ikke feilfri, tvert imot.

Og Kyrre, ikke mistolk mitt forrige (lange) innlegg. Jeg sa ikke at skuespillerprestasjonene var dårlige, jeg sa at de var dårlige til å være dere. Det er en vesentlig forskjell. Det er en god del scener som er sjitbra spilt. Liker spesielt scenen da fest-verten og hovedrollefyren er og ser på liket. Og han verten vifter med hånda foran ansiktet til liket, og sier: "E han død?". Den scenen er av toppklasse.

Liker han som spilte fest-verten. Han spilte knakende bra (er det samme fyr som hadde hovedrollen i "I Slett Lune"?). Han bør dere sette i en hovedrolle (til) en gang - utrolig flink fyr. Det kan du si til ham, fra meg, han er en knakende god skuespiller. Liker måten han spiller på. Han passer til mange forskjellige karakterer og personer. Sterk egenskap.

Og en siste ting jeg må få si; for oss østlendinger er dialekta deres sinnsykt vanskelig å forstå når dere snakker fort. Jeg tror jeg går glipp av så mye som 20% av dialogene. Spesielt den scenen på festen hvor verten og hovedrollefyren snakker sammen. Forstod nesten ikke et kværka ord. :p

Det er dog ikke noe dere skal gjøre noe med, tvert imot. Jeg tror jeg bare må ta meg et kurs.

Stå på, Kyrre og GHL.

6. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Pelle: dialektforståelse kommer nok med årene.... Hvis du faktisk er femten, så skriver du utrolig bra og saklig!

Men det er vel filmen som egentlig skal ha tilbakemelding. Venner som går lei er slitsomt. Skuespillet glipper litt her og der, men er generelt veldig bra. Det sulten-greiene på slutten ble litt for dumt, måtte mye overbevisende skuespill for å få den til å funke, men det var vel der det glapp mest og...

Jeg likte musikken veldig godt jeg - spesielt litt roligere partiene
    Selv med komprimering er bilder svært bra. Vel en av de bedre amatørfilmene jeg har sett tror jeg, spesielt spenningsfilm.

det var alt jeg kom på nå. Gleder meg til å se fremtidige produksjoner!

7. ruble

ruble Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    "Dagen Derpå" feedback?

Må si jeg likte filmen veldig godt!

For å gi min kommentar til den ellers så kommenterte scenen; "gå ut fra festen og sette fra seg flaska" tolker jeg det slik at de han møter på vei inn bare er ute etter bråk. De er den type folk som banker folk fordi de har lyst, og anet en mulighet siden han var alene(?). Men da igjen så sier han jo til besvennen sin senere at "Du hjalp meg jo ikke en gang..." Men jeg mener at jeg ikke så han da de slåss.

Hadde vært litt interessant å vite hva slags utstyr dere brukte. Både på settet, og spesielt redigeringsprogram?

Bra jobba! ;)

8. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Takker!

Du har nok helt rett med din teori om den scenen. Men Jonny svarer jo "Det var jo etterpå jeg hørte du fikk bank". Logikk! :wink:

av utstyr brukte (og bruker) vi et Panasonic DVX100AE 3CCD Kamera. En sennheiser K6 Shotgun, med lydbom og vindpels på lydsiden og Premiere Pro til klipping og fargegradering.

9. ruble

ruble Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    "Dagen Derpå" feedback?

Ahh..Jeg klarte selvfølgelig å glemme den replikken :) Men da er jo logikken der ja ;)

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Nå har jeg sett filmen! Synes den var bra! Spesielt kameraarbeidet. (kameravinkler, bevegelser, utsnitt osv).

Synes "tema-sangen" er veldig bra. Likte ikke helt hvordan musikken kom inn og gikk ut alltid, men det er bare pirk! Tenker på scenen hvor han blir slått etter at han ikke slipper inn, og hvordan musikken forsvinner før han slår ned han fyren ute på gaten.

Det er kanskje bare meg, men jeg tror det ville vært vanlig å bli litt mer panisk hvis en finner ut at man har drept noen?

Men en bra film, og jeg har ingenting å utsette på skuespillet!

11. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Takker for tilbakemelding Henrik :)

12. JoiLui

JoiLui Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vel...

Bra lyd. Ingenting å utsette på den sida egentlig. Når det gjelder foto så er alt veldig undereksponert. dvx100ae'en kan prestere langt bedre enn d. D var også fokusproblemer. Du brukte ikke auto-fokus vel? Hva slags innstillinger brukte du egentlig?
    Historien forstod jeg ikke en døyt av. voice-over i kortfilmer synes jeg er et stort nei. film er historie fortalt i bilder, d er ikke radioteater.
    Jeg likte danseskyggene på veggen.
    rulleteksten; hvor mange mb er den tror du? Det er vel ikke vits i at 10% av filmen er rulletekst? 5 sekunder holder.

13. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Å koble foto og bildekvalitet sammen blir feil. Dessuten er bildet kraftig komprimert. Jeg bruker 24P funksjon. Med cinemagamma og brithness og low gain. Har du i det hele tatt kameraet selv? Bildet er også kraftig fargegradert.

et tidspunkt, ja. Og det har blitt diskutert her før. Ingen autofokus nei.

Det er ikke en kortfilm. Det er en novellefilm. Men om du ikke liker V.O så er det din mening. Historien er en elsk/hat. Har dog aldri komt over noen som ikke har forstått den.

5 sekunder? Når vi har "loads" av statister og kompiser som vil foran alt se navnet sitt på film? Nei og niks. Dessuten må jo alle få den creden de har fortjent.

14. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Har en del synspunkter, men det meste har blitt kommentert før så da gidder jeg ikke gjenta de andre.

Jeg synes det ble ultrateit at hovedpersonen HELE tiden skulle sitte med ein røyk i kjeften. Hva faen skal det være godt for da? Røyking er noe av det styggeste jeg ser, i tillegg til at det er livsfarlig og vemmelig.

Og "luftetur"??? De sitter jo allerede ute...

Men det var en grei film da, alt i alt.

15. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Om vi vil ha en røykende rollefigur så må vi vel få det? Forstår ikke hvordan det kan påvirke filmens kvaliteter.

Og slike tilbakemeldinger er jeg ikke ute etter i det hele tatt.

16. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

Sorry da :?

Det jeg mener er bare at det blir så utrolig overdrevet, jeg klarer ikke å se noen som helst hensikt med at han skal røyke i hver eneste scene...

17. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Faktisk så drar vi inspirasjon fra tjelta miljøet på sola. Spesielt av en fjern bekjent som konstant røyker. Litt for humor bland oss kompiser bare. :wink:

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Dagen Derpå" feedback?

24P funksjonen avgjør jo ikke om filmen blir undereksponert da, og jeg synes også den er litt mørk, noe som kan skyldes komprimeringen, men så mye?!?

Når en bruker 24P funksjonen er det vel ikke mulig å bruke autofokus så det har dere nok ikke gjort! Synes alt var pent og i fokus jeg, bortsett fra den nevnte scenen! Men ellers var det bra kameraarbeid! :)

19. JoiLui

JoiLui Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    "Dagen Derpå" feedback?

25p funksjonen i så fall, som du kan ha autofokus på i....

vel, d er jo fotografens oppgave å sørge for at bildet er riktig eksponert, ergo en god billedkvalitet. men er jo klar over at den er kraftig komprimert da.
    Hvorfor klassifiserer du dette som en novellefilm når det er en helt typisk kortfilm?
    Skuespillet syntes jeg ikke vær så gæli. Engasjementet var jo der.

Ja, jeg synes VO er en uting og vil råde deg til å ligge unna d neste gang du lager film. Da vil du heller konsentrere deg om å få bilder som forteller en historie sammen og da vil du få en bedre film. D er jo et visuelt medium dette.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

"Dagen Derpå" feedback?

Hvis du henviser til flashbackscenene så ble bildene av en eller annen grunn veldig mørke etter jeg la til svart/hvitt. :? Bildekvaliteten ser kanskje heller ikke så altfor ut der, siden jeg la intensjonelt til grain, men på den komprimerte versjonen, ser det du som "ekte" grain desverre.

Ja, men det hadde jeg ikke.

Hva er så kortfilmaktig med den?
    * Den varer i 12 minutter, som ofte regnes som veldig langt til å være kortfilm. * Den tar opp for store "temaer" på en gang og henspiller seg på alt for mange plasser til å være kortfilm. * Den har for mye dialog til å være kortfilm. * osv. osv.

Det har alltid vært delte meninger om V.O. Robert McKee hater det over alt på jord, mens Charlie Kaufman elsker det. Alle kan ikke være enige om alt.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden