DAHLSKE BANK (hvelvet for norske amatørfilmer)

En tråd i 'Reklame !' startet av Kenny Wang, 28 Apr 2006.

1. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Dette er imdb for norske amatørfilmer.

Her ligger informasjon på alle mine og Dahl sine filmer, og alle er velkomne til å supplementere med informasjon på sine egne filmer, samt å få en egen profil på Dahlske Bank. Gi webmaster infoen i templates, så legger vi det ut. (Templates er dog ikke klare ennå.)

Dere kan også laste ned mange filmer herfra, og det blir mange fler etter hvert.

DAHLSKE BANK

Filmer som lå på NAFF før er tilgjengelige igjen:

Satisfiction
    Slum: Tournament
    Kaldt Blod del 2
    Kaldt Blod del 1

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uptodatetoday!

En liten oppdatering: 22.05.06

Vi har nå fått et fungerende system på folk som vil listes på Dahlske Bank. Relativt enkelt, man fyller ut et av de 3 word-dokumentene listet nedforbi. Følg instruksene og profilen din eller filmprofilen/produsentprofilen burde være opprettet i løpet av 7 dager. Seff, ting kan ta lengre tid.

Filmografi - Brukes for å liste opp din filmografi
    Filminfo - Brukes for å føre opp info på filmene du har lagd
    Produsentinfo - Har du et produksjonsfirma? Profilering skader aldri! Som regel ihvertfall...

Vennligst send all info samtidig. Mottak av filmografi-doc en dag og 10 filminfo-docs 7 dager etterpå vil bare gjøre at tiden for oppretting av profiler tar lengre tid enn ønsket. Samtidig vil jeg be alle om å rename filene før de sendes til oss. På forhånd takk!

Kan også nevne at KUDi har fått sin egen profilDahlske Bank. Ikke den mest utfyllende informasjonen, men det er opp til dere hvor mye info som skal ut på profilen deres!

3. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    EDIT:
    Fikset link. Takk til jc_loves_u for hans oppmerksomhet. Vann ble til vin, eller i dette tilfellet ble ø til oe. Typisk norsk å ikke fungere med resten av verden??

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Norge er for stolt til å være norsk ;)

Men jeg kan sende inn mine neste uke. Men dere sjekker vel filmene på forhånd før dere publiserer? Med tanke på noen kan sende på kødd

5. ZtilongZ

ZtilongZ Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har sett alle filmene som er der! Ønsker mange flere...
    Kommer selv til å spørre om å få lastet opp min egen film når den er ferdig...

Jeg digger den Tine Melk filmen, den er bare rå!!! (Må ha det)

6. jc_loves_u

jc_loves_u Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Dette virker som et bra og spennende foretak! :)
    Håper så mange som mulig legger ut filmene sine og lignende her, sånn at dette kan bli fremtidens IMDb for amatørfilmer :)

Stå på!

7. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Upgrades!

Heidihey folkens!
    Må virkelig beklage, har vært veldig slapt fra Dahlske Banks side i den siste tid. Anywho, siden er oppdatert og oppgradert! Fortsatt bare beta-versjonen, så endringer og oppdateringer vil fortsette den kommende uken. Holder på å utvikle nye skjemaer for info-utfylling, samt en liten "nettbutikk" er på vei. Har også lagd et nytt system over databasen for å bedre profileringen til seriøse aktører.

Kan også slå i bordet med to nye profiler og en ny trailer:
    Kimmi Behrens
    Hans Magnus Kvåle
    Traileren til Hans Magnus nyeste film, The Suitcase 2, finner du under trailere. Tror forresten også det er noen nye bilder under Bunker.

Hvis flere folk er interessert i å profileres på Dahlske Bank, samt få ut trailere, manus, musikk, bilder eller filmer så er det bare å ta kontakt enten på MSN eller på mail, webmaster@dahlskebank.com.

8. McLloyd

McLloyd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Leste flere skjema som dere har lagt ut på hjemmesiden deres, det jeg litt stusser på er følgende:

* På dokumentet "filmografi" står det under punktet "høyde" sitat:# Veldig unødvendig, men skal vi være en IMDb-kopi må vi gjøre det seriøst.# Sitat slutt.
    Hvor seriøse er dere egentlig som kaller folk med dårlig norskkunnskaper for Sitat:#Vi korrigerer ikke manglende norskkunnskaper. Dette er et Word-dokument, bruk stavekontrollen for å ikke fremstå som en tulling.# Sitat slutt.

Tulling? Hva mener dere med det? Syntes dere ikke at det er en veldig arrogant holdning ovenfor andre som ikke fikk 6 i norsk?

* På dokumentet "filminfo" står det under punktet "musikkspor/lydspor" sitat: #Har noen lagd musikk til filmen din på lovlig vis? (Altså ikke stappet tissen i lik mens han laget den.)# Sitat slutt.

Etter min mening en nedlatende holdning overfor andre. Akkurat som ikke folk skjønner punktet uten at dere må komme med sånne teite utsagn. Her kommer vi over på det seriøse igjen.

Dette er no min mening. Ønsker gjerne at andre kommer med sine, og at Dahlske Bank svarer.

Jeg syntes dere har en god idè angående amatørfilmdatabase, men dere kan vel gjøre dere for god for sånne utsagn.

Ja, og slutt no med denne her "dog'en" så ofte. Bad ass.

9. Snikende_Ullteppe

Snikende_Ullteppe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Likte nettbutikken! :D

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Vi skriver det for å være morsomme, og det er i grunn bare synd hvis du nekter deg selv å forstå humoren på grunnlag av å prøve å være seriøs. Man kan tøyse med alt og alle selv om man er seriøs. Vær så snill å forstå at vi ikke tar oss selv særlig seriøst og at setningen om høyde er en selvironisk spøk. Og jeg ser ikke hvordan folk skal kunne la seg støte av alt mulig. Vi skriver det ikke for å være nedlatende, kun for å understreke med humor. At du ikke liker nekrofilispøken er ditt eget problem. Humor bør ikke forklares, den mister magien og blir kraftig mye mindre morsom, men for å følge deg, så er det morsomt fordi det ikke var musikken i seg selv som var ulovlig, men det faktum at komponisten gjorde noe ulovlig mens han lagde den, i tillegg til at den forsterkes av å være på kanten. Det er litt plagsomt å diskutere dette med en mann som åpenbart ikke forstår verken krass humor eller sarkasme, så jeg avslutter den delen her.

Rettskriving er elementært, man ser sjelden ting publiseres med skrivefeil. Det er ekstremt enkelt å skrive riktig så fremt man treffer de riktige tastene. Det burde være en forutsetning for å kunne få lov til å skrive ting som andre skal lese at det faktisk er korrekt skrevet med god norsk. Og dette har ingenting med å ha 6 i norsk å gjøre, man får ikke karakteren så mye etter om man skriver feil eller ikke, men innholdet av hva man skriver - og det er rettskrivingen DB er ute etter, ikke den flotte formuleringen. Det er faktisk sant at man fremstår som en tulling om man ikke skriver korrekt, man mister automatisk respekten til folk. Mulig man kan ha flere grunner til å ikke klare å skrive riktig, men dette vet ikke leseren noe om. De som hadde et halvt øye oppe gjennom grunnskolen har en viss anelse om hva som er riktig, og ikke skriv ordet hvis du ikke vet hvordan det staves, og man har alltids Word som noen ganger er til hjelp. For forklarings skyld kan jeg opplyse om at vi faktisk er ganske arrogante i DB; men å komme med bitre utsagn om manglende toppkarakter i norsk er like arrogant når du med din påstand om vår arroganse automatisk hever deg selv over oss (fordi vi er arrogante) og dette gjør deg til en arrogant person, DOG uvitende om at du er det, noe som fra mitt ståsted virker mye farligere. For å avrunde; feil språk er irriterende å lese, og det er møysommelig arbeid å rette andres tekster, så vi ser heller at folk skriver korrekt før vi får det tilsendt enn at vi må sitte med arbeid som kunne vært unngått og vi vil kanskje rekke å oppdatere nettsida vår en del raskere.

11. McLloyd

McLloyd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jasså, så du snur litt på det og kaller meg for arrogant som ikke forstår krass humor og sarkasme? Såpass, det må jo være humoristisk ment.. 8O

Kan ikke akkurat si at dere fremstår så utrolig humoristisk på noen av punktene i filmografi skjemaet, her leser man det seriøst øverst (siden det fremstilles veldig seriøst) og fyller inn til man kommer til biografien, der man nesten får dårlig samvittighet på det man har skrevet. De fleste forstår en humoristisk undertoning men her fremstår det ikke i det hele tatt. Og høyden ja, så dere sletter ikke søknader hvis ikke høyden står der altså? Hm, jeg klarer ikke å se at det var ironisk ment. Da må dere skrive det på en ironisk måte!! Eller faktisk bare si at høyde er frivillig å skrive på. Så holder du samme tone igjennom hele søknaden. (Mitt forslag.)

Ser at skjemaet for filminfo har flere eh "artige" forklaringer. Det med den der vitsen deres var no egentlig ikke den jeg reagerte mest på for dere har jo flere enn den jeg siterte. Er ikke akkurat rettskrivingen som fremstiller folk som tullinger. At du påstår det er jo din egen mening. Ditt synspunkt. Arrogante folk er tullinger etter mitt syn. Og det er tydeligvis du som mister respekt for folk pga feilskriving. Og sånn at du har det i bakhodet; så er det mange her inne som ikke er ferdig på grunnskolen enda, som kanskje vil bli registrert hos dere. Fint at du bekrefter at dere er arrogante, for da stemte det jeg fikk på følelsen når jeg leste uttrykket deres. Har jo selvsagt fått en smule anelse hvordan dere er etter å ha lest en del innlegg dere har skrevet her på forumet.

Dere kan jo selv rette skrivefeil på det som blir mottatt hvis det er så utrolig viktig, kan ikke skjønne at det skal være så veldig vanskelig og mye arbeid. Og siden du blir så irritert av å lese feilt språk, kan vel noen andre rette? Er jo snakk om retting og ikke omskriving.

For å sitere deg fra ett innlegg her inne i forumet: "Jeg har da vært like konstruktiv som jeg har vært kritisk, og jeg ber dere stå på. Jeg prøver ikke å ødelegge selvtilliten deres, men jeg er for den harde skole. Jeg snakker bare dritt om det som er det...." Sitat slutt.
    http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&;file=viewtopic&;t=3435#38408
    Som jeg sa i forrige innlegg liker jeg ideen deres, men syntes også dere kan ta imot konstruktiv kritikk uten at du/dere skal begynne å rakke ned og bli helt spinnvill i nikkersen. Ikke jordens undergang og dommedag selv om noen er uenig med noe dere gjør. Dere er vel også uenige i ting og uttrykk andre har. For ordens skyld så prøver jeg ikke å heve meg over noen som du sier. Ikke engang dere, for det har jeg ingen interesse av. Stå på, gleder meg til de nye skjemaene kommer :wink:

12. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for kritikk McLloyd!
    Alle vet at hvis man skriver som "Ekksplotsjon Bang Studios" gjør, så fremstiller man seg selv automatisk som en tulling. Det kan selvfølgelig være ting som spiller inn på hvorfor man ikke er like flink i norsk som alle andre. Uansett, hvis noen vil bruke sin profil på Dahlske Bank som en slags CV, er det veldig viktig at profilen fremstilles som seriøs og er uten et hav av SMS-forkortelser og lignende utrykk. Dette er selvfølgelig opp til enhver. Nå kan det være at enkelte av "biografiene" har blitt omskrevet av redaksjonen, men fremover vil dette bli uaktuelt, eventuelt et alternativ for de som ønsker det, for å unngå at folk skal føle at vi sensurerer informasjon om dem. This isn't China!

Det med høyden er forresten ikke ironisk ment. Ordet søknad blir også feil. Alle har muligheten til å få inn sin informasjon på Dahlske Bank. Dette blir endret på i neste versjon av skjemaene, slik at de fremstår mindre som søknader og mer som utfyllingsblanketter. Når det gjelder humoren vil nok den forbli og forverres. Det er en frihet jeg tar meg ettersom at det er min nettside og ingen andres. Om denne sære humoren skulle bli min og nettsidens undergang, får det bare bli slik. Dog, det kan være vi gir ut "Reduced Editions" av skjemaene...

Helt til slutt vil jeg påpeke at jeg til vanlig er særdeles lite arrogant av meg, og prøver helst å fremstå som en drittsekk. Noe jeg tar stor glede av. For videre informajon kan man høre på Denis Leary med sangen "I'm An Asshole".

13. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Liten oppdatering, 24. september 2006

Tore Fagerheim har nå fått sin egen profil i Dahlske Banks database, dog han er kanskje bedre kjent som Miniman. Skjemaer for utfylling er oppdatert og oppgradert til versjon 2.1. De nye versjonene er fortsatt fullspekket med vår talentløse humor.

Vil nevne at Dahlske Bank har 17 filmer tilgjengelig for nedlastning i filmdatabasen, og vil derfor oppfordre flere til å benytte muligheten til å få sine filmer hostet på Dahlske Bank. Vi stiller oss disponible til å hoste alt av bilder, manus, musikk og lignende filmrelaterte filer.

14. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    VIKTIG INFORMASJON FRA DAHLSKE BANK!

Skulle gjort en liten markedsundersøkelse når det gjelder nettsiden www.dahlskebank.com. Jeg ser det slik at eliten av norsk amatørfilmbransje befinner seg på dette forumet og velger derfor kun å forhøre med dere her inne.

Lurer på hva dere savner på Dahlske Bank og hva som kan forbedres. Jeg vet at raskere oppretting av profiler, enklere opplastning av filmer og hyppigere oppdateringer er blant de viktige tingene som må tas tak i for at nettsiden skal vokse. Men jeg lurer også på hvorfor enkelte ikke vil ta i bruk nettsiden. Alle mulige tanker og meninger om konseptet hadde ikke vært å forakte. Jeg tåler alle former for kritikk, og om det kun er for å si at dere hater enten meg eller både meg og Kenny så gjør det ingenting. Det er aldri så vondt at det ikke er godt for noe.

Jeg vil at det skal være et samlingspunkt for alle norske amatørfilmer, ihvertfall de som lanseres gratis eller hovedsaklig kun gjennom Internet, og det vil derfor være kurant hvis dere som bruker Internet til å formidle filmene deres kunne sagt deres mening!

På forhånd takk!

15. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: VIKTIG INFORMASJON FRA DAHLSKE BANK!

Jeg var selv i gang med en slik side for rundt 1 år tid siden, men la det epå hylla, fordi jeg hadde alt for mye å gjøre.

Her er noe jeg ville hatt endret på:
    - Ett litt mer moderne design. Liker ikke designet som brukes i dag. Kan komme med mer konstruktiv kritikk hvis det ønskes, men lar det ligge i første omgang.

- Jeg ser ikke muligheten for noen måte å registrere seg på. Må dere legge inn alt manuelt? Det ville vært mye bedre for både dere og brukerne om man kunne logge seg inn og legge til/endre dette selv.

- Navnet. Syns ikke dettte virker som noen navn som passer til en database med oversikt over norsk amatørfilm. Syns det er alt for personlig, og mulig mange føler at det blir for privat.

16. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bumper denne for flere eventuelle tilbakemeldinger!

Jeg er mest sannsynlig ikke den rette når det gjelder design, da jeg hater alt som har med fancypancyness å gjøre. Ser helst at nettsiden er i DOS, men det er å gå vel langt. Om du mener designet burde endres for større brukervennlighet forstår jeg deg, men om det er for å kaste inn flash, java og annet forvirrende har jeg null forståelse og nærmest retter min hat mot deg. Det er også derfor jeg liker dette forumet så godt, fordi det er enkelt og simpelt og har ikke form mye dill som plager meg. Kan sammenlignes med å se film med tekstingen. Teksten er alltid i veien for filmens opplevelse, og fancy design er i veien for nettsidens innhold. Sikkert derfor jeg liker Japaske filmer så godt, siden jeg kun ser på det visuelle og skuespillet, mens jeg sjeldent får med meg hva de snakker om. Hmm, det ble litt motsatt av hva jeg mente, men jeg har alltid vært "style over substance" når det gjelder film (merkelig nok lager jeg det ikke selv). Så fremt det ikke er CGI. Off, unødvendig langt gitt.

Her er jeg helt enig. Om jeg ikke får dette implementert i nettsiden, vil jeg neppe fortsette med konseptet. Jeg kan tross alt ikke html-koding og belager meg 100% på andre for å få lagd dette. Ettersom at jeg må sette igang andre instanser for å lage nettsiden, ville det vært toppers med mer input for å få nettsiden tilrettelagt for brukerene, og ikke slik jeg i min syke fantasi ser for meg hvordan det skal være.

Helt enig her også. Navnet er noe som har fulgt meg i en tid, etter mye finansieringer av tvilsomme virksomheter. Nettsiden var en slags videreutviklingen av et mislykket forsøk på å drive en FTP med samme navn. Det var det eneste domenet jeg hadde tilgjengelig på det tidspunktet. Åpen for forslag! Bare det ikke blir www.nafdb.no så er jeg glad!

Ble litt mye kaffe nå skjønner jeg. Jeg vil ihvertfall prøve å få dette til å fungere, ikke fordi jeg har så kjempelyst til å drive en slik nettside, men fordi jeg selv liker å se norske amatørfilmer og ikke vil plages over at jeg må laste ned og installere egne drivere og programmer for å se filmen, eller plages gjennom den berømte YouTube-kvaliteten. Det triste er også at filmer ofte forsvinner fra nett, hvilket gjør at nye filmskapere ikke får sett hva andre har lagd. Man kan hente mye god inspirasjon ved å se hva andre har fått til på nullbudsjett

17. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    dere skulle hatt flere medlemmer og kansje et anna navn som er mer attraktiv =)

18. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    www.LuckyShot.no ? (ingen side oppe enda)
    Nei obs, det er mitt firma det =D

19. jarand

jarand Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg jobber til daglig med webutvikling, og design biten er av det jeg syns folk nedprioriterer mest. Folk tror at for å få ett godt design må de bruke, so mdu nevner, flash og avanserte saker. Det blir feil. Jeg syns designet på denne siden (NAF) og filmdatabasen din går under samme stil. Litt 90-talls, med grått som hovedfarge, tabeller, border osv.. Samme med for eksempel IMDB. Det har alltid funket for dem, derfor tørr de ikke å gjøre noe med det. Selv om det kunne blitt 100 ganger bedre.

Her er iallefall noen tips som jeg ville gjort uttifra designet slik siden er i dag. Du bestemmer om du liker det:
    - ta vekk de harde graderingene og blurry kantene fra blant annet menyen.
    - Hvorfor lysegrått på mørkegrått? Prøv å finne en annen fargekontrast der du slipper borden rundt rammen. Hele siden ser sliten ut pågrunn av fargene. Selv rødfargen og tekstfarge i menyen har gråtoner i seg.
    - Knall blå tekst er ikke fint.
    - Sett ting mer opp på linje, og like mellomrom på hver side. Hvorfor likker overskriften på forsiden der den gjør, i forhold til boksene under?
    - Bli kvitt tabellen i designet og gå over til divisjons (<div>) basert design.

Jeg liker ikke oppsettet på dette forumet. Syns det er rotete og kjedelig, og syns det kan sammenlignes litt med designet på dahlske bank.

Web 2.0 som noen vil kalle det har begynt å ta over internett. Mer dynamikk i siden. Designmessig kan siden være så sykt strippet for alt som heter grafikk, farger og andre finulige elementer, men likevell kan det fungere. La bruekren bestemme litt mer selv.

Nå ble det veldig mye negativt, men som du sikekrt skjønner så mener jeg det godt. Så får du tolke det ditt du vil.

20. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke at du har spurt etter feedback, men du bør i det minste sette autoplay=false på den quicktime'en.

Del denne siden