Den største kamerarevolusjon siden kameraet ble oppfunnet!

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Thomas North, 12 Des 2006.

1. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I beg your pardon Ola. Dette kameraet kan filme i 4 1/2 K!! det beste på markedet i dag, genesis, som de filmet superman med er 2K... Det geniale med kameraet er at du kan filme i hvilket format du vil. det er sjelden vits i å filme i noe større enn 2K.

Du som lurte på hva som var det geniale med dette kameraet: Han som står bak det, eieren av oakley, er kamera geek. han hadde sett seg lei på at de kameraene som kom ut på markedet alltid lå 5-10 år bak det siste av teknologi som foreligger på fabrikkene. Så rik som han er satte han et team på å utvikle dette kameraet med den ferskeste teknologi nå. og til en vanvittig pris. 17500 dollar koster det. Det koster mer å leie et 35mm kamera i 2 uker!!

Og det beste av alt; vi i monument films står som nummer 600 på ventelista, som ble lukket for et par måneder siden=)

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Står det noe sted hvor mye kameraet vil koste?

3. Kyrre

Kyrre Citizen

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du får ha meg unnskyldt, Thomas. Jeg leste bare i tråden og trakk raske konklusjoner - men det var på ingen måte tenkt som "dette kameraet kan KUN gjøre opptak i 2K". Det var vel mest for å nevne en av kjempemulighetene bak et så billig kamera.

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gruer meg til hvordan prisene faller etter det kameraet blir lansert. Bare ikke kameraet mitt blir plutselig verdiløs. Lurer om jeg kommer til å eie et liknende kamera om 4-5 år.

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, fordi om det kommer et kamera til 150.000 som er helt vanvittig bra, trenger ikke det å ha særlig innvirkning på mini-DV-segmentet. To ganske forskjellige kundegrupper.

Det er vel heller kameraer som Panasonic HDX900 og Sony XDCAM HD-greier som sliter, eventuelt. Kameraer som koster flere hundre tusen og "kun" har 1080.

Men jeg er litt skeptisk til Red, for jeg har lært at "når noe høres for godt ut til å være sant, er det som regel ikke sant". Red passer inn i denne kategorien, føler jeg. Mye bedre spesifisert enn noe kamera som eksisterer i dag uansett pris, og så skal de selge det så "billig".

Det er jo fantastisk hvis det viser seg å leve opp til det spesifikasjonene lover, men jeg lukter graverende begrensninger.

7. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    RED skal aldri påvirke miniDV eller mini HDV markedet. Og høyst mulig skal ikke påvirke ENG eller andre Tv-produksjons utstyr. I hvertfall i første årene skal alt gå som før. Alle skal produsere og levere forskjellige kameraer.

Før var det 16mm film som ble brukt i nyhetsproduksjon, idag er det upraktisk. 35mm film brukes fortsatt i tv-serie produksjon (ikke i Norge) , men er lite kostnadseffektiv. RED skal ta over i independent filmmiljø, tv-film produksjoner og lavbudget kinofilmproduksjoner i første fase. I hvert fall det er det jeg tror.

RED er ikke på markedet nå, så hva de praktiske problemene rundt kameraet er vet vi ikke. Silicon Imaging 2k kamera er allerede i bruk, så man kan hente litt erfaring fra der.

"The SI-2K DVR with an embedded Intel Core 2 Duo processor and hot-swap drive cartridge system plus the removable MINI camera head is $20,000 or bundled with Prospect-2K for $22,000; with estimated shipment in January. The SI-2K MINI is $12,500 and shipping in December."

Men vi må ikke gå så langt. Hvis du har et HDV kamera som har ukomprimert analog component HD ut, da kan du benytte kameraet som Sony Z1 f.eks til kamerahode. Du kan oppnå ukomprimert HD som kan brukes i filmproduksjon. Selvfølgelig oppstår mange praktiske problemer også, men er kostnadseffektiv løsning.

Tenk deg å håndtere RED's 4k ukomprimert datamengde i sanntid. Hva er det i Mb, over 300 MB pr. sec.? RED, hvis kameraet skal endelig komme på markedet og skal fungere, kan virkelig forandre måten man lager lavbudget filmer. Spesielt i amatørmiljø eller hos selskaper i startfase. Jeg antar at en startpakke skal koste rundt 350 000,- og det kan man leve med.

8. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    HD kamera sant? Hadde vært konge med et sånn sinnsykt lysfølsomt kamera som kunne se nesten like godt som øyet i mørke :D

9. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som sagt, kamerahus er en ting...

Optikk, stativer, lys og sist men ikke minst redigeringen kommer til å koste. Avid har så vidt jeg kan lese systemer som kan håndtere både 2 og 4k? Systemer for å håndtere dette online koster og vil fremdeles koste for de fleste astronomiske summer. Finalcut som ryktes i ny versjon vil heller ikke bli billig for annet enn firmaer eller filmbransjen, ekstern HW og prise rpå rundt 10 k $ skrives det om rundt på nettet.

MEN om det blir så bra som ryktet skal ha det til, er nemelig en av dem som ikke tror noe før jeg ser det, så vil det være revolusjonerende ja.

10. -Kz-

-Kz- Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    kameraet var strøkent det så ganske high tech ut
    8)

11. gunleik

gunleik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  12. Blob

Blob Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hvor mye maa man betale totalt (med skatt etc etc) for aa faa det til Norge? For kun body, eller med ekstra?

13. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Litt under 280 000,- kr. Det er billig.

14. Blob

Blob Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Det er med ekstra utsyr? eller er det totalt kun for Kamerahuset?

15. Blob

Blob Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vurderer mulighetene for aa Kjoepe i Seattle, og ta med til Norge..!

16. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og snyte unna momsen, da får du ikke eksportpapirer om du må sende til USA for feks. rep eller skal reise ut av landet med kameraet. Kort sagt blir man stoppet i tollen uten dette kan man bli avkrevd 25% mva av nyveri på utstyret.

17500 er for kamerahuset, mellom 30 og 50k USD for produksjonspakke pluss evnt det du trenger for å redigere det.

Må la intrykkene fra IBC synke inn før kommenterer RED noe mer... :roll:

17. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kom tilfeldigvis over denne videoen, på søken etter workflow for JVC ProHD-serien og Final Cut Pro..

RED viser kameraet osv. på et Final Cut usergroup-møte.

Høyreklikk, lagre mål som, osv..

http://macvideo.tv/Red.mov

Det kommer også fram av videoen at de er i gang med noe hemmelighetsopplegg - hvor stikkordene er: "proffesjonelt" og "lomme". Med andre ord et "proffesjonelt lommekamera".

18. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    og 4k proskjetor!:O

Del denne siden