Den ultimate PC/Mac til videoredigering (HD) - hvor skal jeg starte?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av morteym, 27 Nov 2009.

1. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor kan jeg henvende meg for å få råd (uten å bli lurt) til å finne en PC (eller Mac?) beregnet
    kun til videoredigering? Har googlet en evighet uten å bli smartere egentlig.

Må kunne redigere effektivt i HD. Har til nå redigert litt SD med Sony Vegas 7, men kunne tenkt meg
    å avansere litt etterhvert med Final Cut Pro, After Effects etc. Skal brukes kun til video, ikke spill.

Jeg har ikke satt av noe budsjett enda siden jeg er helt grønn når det gjelder hardware,
    men jeg ser for meg alt fra 10k og oppover. Trenger også en eller to skjermer.

Dette er kun hobbybruk. Har Canon HV40 med Handy35 35mm DOF adapter.

Sist redigert: 27 Nov 2009
  2. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du bor i nærheten av Lørenskog, kan du gå til Elkjøp megastore, på Tech Guys, jeg har fått hjelp der før, uten å bli lurt...

- Dilorko

3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om du skal bruke Final Cut så må du vel nesten ha Mac. Ikke dumt, ettersom de er populære når det kommer til videoredigering. Dersom du skal ha en PC trenger du egentlig bare en kraftig prosessor, mye (og godt) minne (RAM) og et multimediaskjermkort. Du kan sikkert sende en mail til komplett for å få hjelp. Vil hvert fall tro at det er mulig. Eventuelt så kan du gå på dell.no og skreddersy din egen. PC-er er veldig enkle å oppgradere i ettertid. Er sikkert ikke så vanskelig med Mac heller, men har inntrykk av at de fleste selger sine gamle og kjøper nye, på den fronten. Prøv finn.no - men der er det så klart mulighet for å bli lurt.

4. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har kjøpt alt utstyr, utenom kamera på finn.no uten å bli lurt, hvis man velger og møte personen for og utveksle penger og maskin, så blir man nesten aldri lurt....
    Lykke til!

- Dilorko

5. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du leter etter en pc med kraftig prosessor så bør du sjekke ut Alienware. De selger stasjonærer pcer med det ypperste av pc teknologi til litt over titusenlappen. Der har du også systemer i støtter alt i full HD!

6. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du vet hvilken hardware du skal ha, anbefalr jeg å bygge selv på komplett.no.

7. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eneste grunnen jeg ser til å skaffe Mac istedetfor windowsbasert pc må isåfall være hvis jeg vil begynne med FCP?
    Jeg var egentlig ikke klar over at det programmet ikke fantes til windows..

Å sette sammen deler fra komplett.no høres jo ut som en grei løsning hvis jeg ikke skal gå for mac, men jeg vet
    ikke hvilke deler jeg bør velge for å få det absolutt beste til kun videoredigering.

Er det en spesiell type prosessor og ram som egner seg bedre enn andre utover? Hva med grafikkort?
    Jeg så en test på dinside.no en gang hvor de brukte et dyrt kort med prosessorkraft som gjorde rendering
    mye raskere enn maskinens egen prosessor - eller om det var en blanding, det husker jeg ikke.

8. tkit

tkit Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Les hva disse anbefaler. De har testet ut hva som virker. Ikke bare kjøp en kraftig pc. Les alt om hvordan du skal innstalere operativ systemet også.
    http://www.videoguys.com/Guide/E/Vi...ta+64/0xe07f65920351fbf3ed8f9892355dfda0.aspx
    Det er veldig få som kan sette sammen en redigerings pc. Komplett hadde iallefall ikke den kompetansen for et par år siden.
    Andre du kan henvende deg til er Video4 eller Videoutstyr, eller se litt på denne norske siden:http://old.prisguide.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=4830

Sist redigert: 29 Nov 2009
  9. tAke

tAke Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Foreslår at du velger Mac når du først skal kjøpe deg en ny maskin. Mac begyner å ta over markedet, i hvertfall når det kommer til film. En iMac 27" koster ikke mer enn 15 000,- og er mer enn bra nok til det du skal bruke den til. Final cut er også et kjekt redigeringsprogram du burde kjøpe samtidig, når dette kun er tilgjengelig for Os X.

10. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Litt hjelp fra en som har hatt MYE pc-problems.
    Jeg redigerer i AVCHD 16mbit/s. (en god del tyngre enn HDV, men ikke mye)

Først kjøpte jeg pc med dual core. NEI!!

Etter litt ettertanke kjøpte jeg en oppgraderingspakke med i7 og ddr3 ram. Dette er definitivt noe jeg anbefaler deg.
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

Der er link til en pc som har de egenskapene du er ute etter.

Som det er linket til før, så MÅ du ha 64 bits hardware. Jeg kjøpte windows 7 64 bits for 800kr fra amentio. Dette funker fett

En annen ting du må tenke på er at ikke alle programmer støtter 64 bits. Premiere Pro f. eks gjør ikke det.

Vegas 9 kommer også som 64bits version, og jeg anbefaler det sterkt.

Alt dette er noe du må overveie etter hvor mye du har tenkt å bruke osv. Verdimessig, så vil jeg anbefale Windows, og da er dette et veldig godt alternativ til litt over 10k.

Håper dette har vært til hjelp :)

PS: Der finnes kraftigere pcer med kraftigere versjoner av i7, men jeg tviler på at du trenger det. Du kan jo se litt på priser osv, men av erfaring så vil jeg bare si at i7 er en klasse for seg selv ;)
    Hvis det er noe mer du lurer på angående dette kan du bare sende pm eller svare på denne tråden ;)

12. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kanskje ikke den beste starten på et slikt innlegg (en som har løst mye PC-problems høres litt mer betryggende ut), men jeg er enig i posten. Den pakken ser veldig fin ut om du har kunnskapen til å sette den sammen. Tror det følger med bruksanvisning.

i7 er en rå serie. Søkte litt på komplett og fant dette skjermkortet:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308385

I følge den ene produktanmeldelsen er det veldig bra til videoredigering, så det er kanskje noe å ta en titt på:) ATI sitt 4890 er vel mer til gaming. Men slik jeg ser det er det ikke skjermkortet som er det viktigste. Du kan fint redigere med et spillskjermkort. Men dersom du BARE skal redigere så kan riktig skjermkort være en bonus du ikke vil være foruten.

Så vidt jeg kan se er det bare én harddisk i pakken. Den er på 1TB med 7200RPM. Anbefaler å ha en ekstra harddisk på 150-300 gb på 10000RPM til spilling og til å legge videofilene når du arbeider med dem. Eventuelt en SSD-disk. Siden du er ute etter det ultimate, liksom:)

13. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skulle jeg kjøpt idag hadde jeg kjøpt en quad-core iMac med FCS. Det er en kraftmaskin og en utrolig redigeringspakke til en pris du ikke får noen andre steder på markedet. Utrolig enkelt å transkode til en av ProRes-kodekene med Compressor som du får med i pakken. HDV er håpløs som editing-codec vist du skal gjøre noe annet en å klippe og lime, anbefaler deg å holde deg langt unna den.

I FCS får du også med flere andre programmer som er veldig nyttige blant annet Color(colorgrading), Motion(2D animasjon), DVD Studio Pro(DVD-menyer og utbrenning), Soundtrack Pro(Lyd), Compressor(encoding).

Samtidig ville jeg kjøpt meg en ekstern harddisk (FW800) som jeg kan redigere fra, harddisken er ofte en flaskehals for mange.

14. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    SATA disker har jo kapasitet mellom 1,5-6,0 gbit/s, mens usb har maks 480mbit/s

Interne harddisker er ofte mye greiere å arbeide med.

Var vel det jeg mente men jeg formulerte meg feil ;)

15. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har 4 disker i RAID 0 på MacPro'en, men en 800 holder i massevis for meg så lenge jeg ikke har store prosjekter. Kan jo si at et RAID anbefales, men alt handler om hva du har bruk for.

16. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har lest en del (unyttig) siden sist, blant annet ventes det en ny Mac Pro tidlig 2010. Men når jeg ser på prisnivået på apple.no så ligger jo dagens modeller på hele 20-30k. Jeg trodde i utgangspunktet at tower-modellene ga mest for pengene, men tatt mitt behov i betraktning så blir dette stivt.

Mac Mini virker igjen litt stusselig, så en mellomting ville da blitt en iMac. Har aldri vært noe begeistret for "alt i ett"-løsninger, men dette er vel kanskje ikke å sammenligne med "tv med innebygd dvd-spiller (som ikke virker)"?

Hva med en iMac 27"

• 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7
    • 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
    • 1TB Serial ATA Drive (+2200,- for 2TB)
    • ATI Radeon HD 4850 512MB
    • 8x double-layer SuperDrive
    • Apple Magic Mouse
    • Pris: Ca 19000,-
    Det blir jo dyrt dette og, men skjermen i seg selv er vel verdt en del tusen,
    selvom jeg ikke hadde brukt så mye penger på en ekstern skjerm til PC.

Hvordan er prisutviklingen på Mac? Jeg regner ikke med å ha så mye tid til å bruke ny data før i midten av februar. Innen den tid kommer det kanskje også en MacBook Pro med i7 quad-core og 8GB ram..?

Hvordan er det å kjøpe Final Cut Studio 2 i USA? (Skal til new york om fire uker).

Sist redigert: 3 Des 2009
  17. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En liten oppdatering...

Har ventet på at ny Macbook Pro 17" skulle komme ut, men den har foreløpig ikke kommet. Jeg var på Eplehuset for en uke siden for å se litt. Syntes ikke 17" var særlig stort. IMac 27" derimot så helt rå ut...

Heldig som jeg var så hadde det nettopp kommet inn en slik iMac, som
    hadde blitt avbestilt av en utålmodig kunde. Perfekt, så jeg kjøpte den og er veldig fornøyd med valget. Kjøpte også Bamboo Toutch & Pen touchpad.

iMac 27" Quad-Core i7 2.8ghz, 8GB DDR3, 1TB SATA.

Når er det man har behov for raskere HDD enn 7200 rpm? Er det alltid en fordel å ha ekstern HDD? (Leser fra intern HDD, og skriver til ekstern?). Noen som kan anbefale en rask ekstern HDD med FW800 til videoredigering? Skal etterhvert bruke FCS og After Effects.

18. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hvor mye kostet den?

19. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det samme som på Apple.no, nesten 19000,-
    Den touchpaden kjøpte jeg etterpå (899,-)

Jeg finner ingen som selger ekstern HDD med 10.000 RPM...

Del denne siden