Derren Browns glem-alt-reklame. Hvordan?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Mazter_Man, 26 Mai 2006.

1. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg satt å se på Derren Browns serie Trick of The Mind her om dagen, mer nøyaktig episode 5, i sesong 3.

Der forklarer han først at reklamefolk gjør noe med reklamene, så de foreksempel blir tørste, eller sultne, eller hva de nå vil oppnå.

Så sier han noe om at Coca Cola lagde en kino-reklame som økte colasalget på kinoen med 37% (eller noe). Dermed satte Derren seg ned med en fyr, og lagde en kino-reklame. Denne reklamen skulle få folk til å glemme hele filmen som de skulle se etterpå.

I Derrens program får man se litt av reklamen, men endel blir klipt bort for å ikke få problemer.

Etter filmen stopper de folk, og de kan ikke skjønne hvorfor de ikke husker noe av filmen! Hva kan Derren ha gjort?

På det lille klippet man ser, så er det noe med en gammel dame som sitter i en gyngestol i et gammel hus, og det står "Forget it" overalt på hele skjermen.

For de som ikke vet hvem Derren Brown er, så er det en britisk mann som driver med street-magic, og som tuller med folks psyke. Han kan få folk til å gjøre ting de egentlig ikke vil, og han kan "lese" mennesker utrolig godt.

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown[/ame]

2. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En eller annen form for Subliminal message?

3. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen reklamefirmaer brukte for mange år siden en spesielt metode for å påvirke folks underbevisthet:
    Som dere vet består en kinofilm av mange nesten like bilder som vises etter hverandre, 24 i sekundet på lydfilm.
    Reklamefirmaene byttet da ut et av disse bildene med f.eks bilde av poppkorn. Når man så filmen så man ikke poppkornene men underbevistheten "så" bildet og man fikk dermed lyst på popkorn.
    Mener nrk hadde en ungdomsserie på det for mange år siden, operasjon poppkorn eller noe...
    Mulig det var noe sånt, men etter hva du sier sto visst Forget it lenge på skjermen?(lengre enn 1/24 dels sekund iværtfall)
    Mener sånn type reklame er forbudt nå, ikke sikker men...
    Hadde vært gøy å prøvd det hjemme en gang, fått folk til å gjøre rare ting :wink:

4. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hah, artig at noen andre også husker den serien!

Hmm. Erstatte en frame med en tekst? Det må prøves. Hvis jeg forsto deg riktig, da.

5. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Trur jeg har sett på en av episodene hans :roll: Jeg vet ikke helt hva han gjorde, men han fikk en som hadde kjørt taxi mange år til å ikke finne et stort pariserhjul som Han Derren Brown skulle til. De kjørte rundt og rundt med pariserhjulet så stort som et fjell ved siden av han, men han så det ikke og han ante ikke hvor det var. Han visste derimot godt hva det var og han trudde jo selv at han visste veien...

6. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det klipper kan du finne her
    http://www.channel4.com/entertainment/tv/microsites/M/mindcontrol/video/index.html ;)

Som sagt så jeg ikke hele reklamefilmen, som det sto på klippet, av "legal perposes" (eller hvordan det skrives). Men nå har jeg de siste dagene sett på alle episodene av Trick of The Mind sesongene, og har oppdaget 1 sammenheng mellom de fleste ting han gjør:
    For å sette folk ut av kontroll/få dem av tankene sine, så snakker han fort og usammenhengende for en liten stund, og avslutter med en setning som da publikum følger.

Hvis dere ser det taxiklippet som er i linken over, så legg merke til hvor mange ganger han snakker om å glemme noe, altså "forget it".

Et annet klipp så skal en dame tenke på en ting, og deretter lese teksten på et ark. Rundt på det arket er det bilder, og hun kunne gjerne la seg påvirke av bildene.
    Deretter "gjetter" Derren at hun tenkte på en teddybjørn.
    Dette var egentlig ganske lett, siden hele arket var lagt opp til ordet "bear". Overskriften på arket var "Near" der "N" var formet som en slags B.
    Senere ser man at alle de første bokstavene på hver linje til sammen lagde ordet "teddy bear", det samme med hver bokstav på slutten av hver linje.
    I tillegg var alle tegningene fargelagt brune, untatt 1, det var bilde av en grå mus, der museformen lignet litt på en bjørn.

Så sånn som ble fortalt over her med popcorn, er det tydelig at det er underbevistheten Derren spiller mest på, vil nå jeg tro. Skulle gjerne sett hele reklamen :lol:

7. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har tatt det opp med skolen tidligere. Den er en gammel triks. Det ble fort forbudt. Men jeg tror det gjelder bare reklame, for jeg ser ikke hvorfor det skulle være ulovlig å sette inn et bilde/tekst som ikke reklamere noe.

Fight Club hadde jo noe liknende i filmen - men det var trolig 2-3 frames for jeg kunne se dem. Det er faktisk flere enn en i filmen.

Ja. Jeg har aldri prøvd slik, men jeg oppfattet slik at det skal være en frame. I hvertfall 1/25 eller 1/30. Kan jo prøve å lage et par klipp og legger ut og teste ;)

8. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen ideer til et program man kan bruke?

9. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hallo!! FOLKENS!! Wake up!! O_ô! Det er snakk om FRAMES! Du kan bruke akkurat det videoredigeringsprogrammet du vil.. :roll:

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, frame betyr "bilde" i filmen. PAL har 25 frames (bilder) i sekundet.

Du trenger altså bare å sette inn et bilde og justere slik at det vises bare en gang. Og den vil bare vare 1/25 sekund. Hvilket som helst videoredigeringsprogram kan øke eller minske lengden på videoklipp/bilde? ;)

11. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe.. Burde jeg egentlig ha skjønt :lol:

Men jeg lager en film for klassen min, så hvis jeg bytter ut 1 frames med bilde av meg selv litt i blandt, så vil folks underbevisthet tenke på meg? :lol:

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, vel... Hvis de vet at det var deg som laget, vil det ikke være så rart at de tenker på deg? Enda bedre hvis de ikke visste hvem som lagde og du satt inn et bilde?

Men du kan sette inn flere ganger - en gang hver 10 sekund? da tenker de sikkert på deg ;)

13. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hadde vært fett om noen kunne lagd en snutt og lagt ut. Så sett hva folk tenkte på! :p

14. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eh? :p Jeg lagde et lite klipp, og puttet inn et bilde av sjokolade i 1/24 sekund. Allikevel ser jeg bildet kjempe godt:p Så var ikke mye underbevisthet der :p Sikker på at det var riktig metode? hehe..

15. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gjorde det samme med en Colaboks. Så den godt. Speeda tilogmed opp til 45 fps men så det fremdeles like godt.

16. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Klippet jeg brukte hadde lilla bakgrunn, mens bilde hadde hvit bagrunn. Kanskje en ide å bruke samme farge? Eller så må man nok bare kjøre bilde så fort at det ikke kan sees av det menneskelige øye. Deretter putter man det inne flere steder, og til slutt viser man det til 10 forskjellige som ikke har sett klippet før, og spør hva de fikk lyst på når de så det. Så kan man prøve seg ut med forskjellige hastigheter og bilder for å se hvilken hastighet som virker best.

17. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan noen laste opp ett klipp uten å si hva som er den Subliminale meldingen?

18. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  19. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var enkelt å se at det var ett bilde der, heller vannskelig å se hva som var på bildet.

Som han Mazter_Man sa: andre metoder?

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er enklere å se hvis du er forberedt på det. Spesielt når du vet hva som kommer. Test heller på en i familien din eller noe...

Del denne siden