Dokumentar - trenger tips og råd.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Lapetos, 20 Nov 2009.

1. Lapetos

Lapetos Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har nettopp oppdaget dette forumet, og det virker jo helt fantastisk :)

Er veldig passende også, siden jeg i det siste har gått rundt med en idè om å lage en dokumentar-film. Har lagd en del artsy kortfilmer tidligere, og har manus til en litt lengre produksjon + et annet underveis, men har ikke fått filmet ennå. Men alt dette er veldig kunstnerisk, og dels fiksjon. (Jeg ser på det som prosalyrikk i filmform...)

Dokumentarfilmen skal først og fremst ta for seg psykiske lidelser, og da med mine lidelser i fokus, ettersom det er de jeg vet mest om. Skal intervjue noen andre, tenker jeg - har en del venner som sliter også, men først og fremst meg og mitt.
    Spørsmålet er: Hvordan skriver man en dokumentar? Tenkte å ha litt "Dagbok-kamera", som er en forklaring av hvordan jeg føler meg den og den dagen. Samtidig skal jeg ha mye fakta (naturligvis) om den/de lidelsene jeg tar for meg, og jeg akter å gjøre noe litt kunstnerisk av det - vil ikke ha en fullstendig generisk dokumentar, med bare tørr fakta og kjedelige bilder, de er det 14 på dusinet av, ikke sant?

Spørsmål:
    - Hvordan går jeg frem for å skrive dette, hvor bør jeg begynne?
    - Integrering av dagbok-kamera i det fullstendige verket, hvordan?
    - Storyboard?
    - Finne intervju-objekter jeg ikke kjenner fra før, hvordan?

Dersom noen har lagd en dokumentar, og vil gi meg noen tips og pekere, vil jeg bli veldig takknemlig og glad :)

2. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Altså, for å lage en dokumentar trenger du noe og dokumentere og et kamera å dokumentere med. Det viktigste av alt er å ha tid. Stuttet litt over at du skal ha et manus og et storyboard. Når du skriver et manus er det jo du som skriver og med mindre dokumentaren handler om deg selv blir det litt kunstig. Sett heller opp over en oversikt over hva du øsnker og ha med samt spørsmål til evnetuelle intervju objekter. Storeyboard ville jeg ikke tegnet før jeg filmet dokumentaren.

3. Lapetos

Lapetos Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Som sagt, så skal jo dokumentaren i stor grad handle om meg og mitt forhold til det jeg sliter med, hvordan det påvirker meg, min hverdag, og folk rundt meg, så litt manus må til. Men vil også ha med hvordan det påvirker andre folk, og hvordan lidelsene virker i det hele tatt :)

4. Hexero

Hexero Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    En gang jeg laget en dokumentar, satt jeg meg først ned å så over om hva den skulle handle om. Når jeg fant ut det, lagde jeg en oversikt (slags storyboard) over hva som skulle være i filmen, når, osv. Så begynte jeg med filming, redigering, intervjuer, osv. Vips! Så var den ferdig ;) Det er egentlig ganske enkelt hvis du bruker god tid, og er kreativ.

5. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om ikke manus, så må du hvert fall ha en struktur på det. Selv, eller kanskje spesielt, dokumentarer har dette. Kan ikke ta for seg alt i løpet av de første ti minuttene, for så å være småkjedelig den neste timen, eller så. Når det ikke nevnes hvilke lidelser det er snakk om, så blir det vanskelig å svare på hvordan du skal integrere dagbok-scenene. For å ta et helt tilfeldig eksempel: om dokumentaren handler om sosial angst, og du, som hovedperson, har dette, kan du for eksempel intervjue mennesker som klarer å leve med det. Dagbok-scenene kan da være at du prøver ut tips de gir deg. Utfordrer deg selv. Noe i den dur. At det ikke blir to forskjellige dokumentarer med samme tema, men at de flyter litt inn i hverandre:)

Storyboard er vanskelig. Da antar jeg at du ikke bare skal ha intervjuer. Er det snakk om... noe á la kortfilmsekvenser innimellom? For eksempel en liten scene som understreker hvordan det er å leve med denne lidelsen i praksis? Dette er noe man kan skrive manus til, og storyboard om man er flink til å tegne.

Intervjuobjekter. Spørs hvilken lidelse det er snakk om, men jeg antar at det beste er å la dem komme til deg, heller enn å oppsøke dem. At du skriver annonser hvor du forklarer at dette er en mulighet for disse personene til å fortelle sin historie og få andre til å forstå hvordan det er for dem. Kanskje de har råd å gi? Jeg vet ikke. Bruk forum, blogger og aviser. Kanskje det finnes en forening du kan kontakte? Mulig at de kan formidle det videre, eller at de kan hjelpe deg med andre ting.

Lykke til!

6. Lapetos

Lapetos Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

OK, for å spesifisere: Lidelsene det er snakk om er primært generell angstlidelse, panikkanfall, bipolar depressiv lidelse og Schizoid personlighetsforstyrrelse.
    Jeg tenkte en del kortfilmsekvenser som illustrerer hvordan det er å leve med slikt, gjerne presentert på en kreativ måte. (Ikke noe "Elling"-kopi, for å si det sånn.) Intervjuer og sånt blir jo litt vanskelig når man sliter med angst, som jeg gjør, og som intervju-objektene nok kommer til å gjøre også. (Kamera-sky, problemer med å snakke med fremmede, etc.) Så jeg vurderer å gjøre dem over telefon, eller instant messaging, for så å presentere dem på, igjen, en kreativ måte. Jeg har flust av idèer som løper og danser og svømmer og synger i hodet mitt, så det er nok å ta av, er bare å komme meg i gang jeg trenger hjelp til.

Tusen takk for svar, tips, og lykke-til-ønskning :)

Del denne siden