DSLR: Kvalitet på Nikon Kit

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Ekksplotsjon Bang Studios, 23 Jul 2007.

1. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, tenkte å poste kanskje i akam.no og hw.com
    Men siden de fleste her sikkert har interessert/eier i Nikon D40 eller et annet DSLR .-
    Er kit-objektivet ganske elendig/hvor elendig er det/uelendig?

Hvor finner jeg bilder i full oppløsning tatt av D40 med kit objektive
    (utrolig ligger ingen i akam sitt gallerie??"

2. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: DSLR: Kvalitet på Canon Kit

Dei har felles forum (Diskusjon.no).
    Jo det gjer det. Er berre du som ikkje har funne dei: http://galleriet.akam.no/index.php?view=gallery&;galleryId=960

Fleire bilete finn du i testen DPReview gjorde: http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page26.asp

Sjå forøvrig kva Akam.no seier om kitobjekivet (18-55mm) her: http://www.akam.no/test//test_av_nikon_d40/33885/2

3. Åsmund

Åsmund Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I tittelen skriver du at du vil vite hvordan kvaliteten på Canons kitobjektiv er, men i innlegget spør du hvordan kvaliteten på D40 (Nikon) sit kitobjektiv er. Hvem av dem er det du mener?

4. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    oops, en typo, er selvfølgelie Nikon det skal vere i Topic. må ha tentkt på 400D, når jeg skrev det, ja, ja, da det er kanskje alternativet.

Takk Incarus for linkene. Skal sjeke dem ut!

Edit; Hvordan kan du vite, at billederne i link #1 og #2 er fotografert med kit-bojektivet. Ståt ikje nevnt noe sted som eg kan se? kanske

5. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, eg veit det ikkje. Bileta frå Akam.no er teke i samband med testen dei gjorde av kameraet, so eg reknar med dei har brukt kitobjektivet. Tilsvarande for DPReview.

Om eg har forstått heiter objektivet Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II. Du kan lese ein test av det på Photozone.de. Om eg tek feil, og det er den førre versjonen (DX, ikkje DX II), er det denne testen (frå same side) som gjeld.

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En fellesnevner for omtrent all kit-optikk på DSLR, er at det er mer eller mindre prismefeil på dem. Dvs. at fargene er litt forskyvd i forhold til hverandre - spesielt har jeg sett rød og grønn være litt off.. Men det er ikke verre enn at "mannen i gata" overlever med stor margin.

Skal du derimot ha top notch optikk - styr unna... Da kjøper du kun hus, og kjøper optikken utenom. Nikon har jeg ikke peil på da jeg selv kjører på Canon - men et og annet må det da finnes til Nikon her til lands.

7. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det ikke litt sånn med D40, At det KUn selges MED objektivet som kit?
    18-55 objektiv. Finnes det noe ala 10-300 objektiv? Det vil være mer likt det som vi har på vores voidokameraer! I så fall va koster det?
    Om det finnes til Canon Cameraer, så er det ogso av interesse.

8. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    10-300mm ville jeg for alt i verden ikke kjøpt om det fantes. 10mm er VELDIG vidvinkel, ikke langt fra fisheye - og med en såpass zoom ville du ikke fått så skarpe bilder som du ønsket uansett.. Og i verste fall, om den finnes, kan jeg ikke tro annet enn at den optikken ligger under 5-6.000,- og har sikkert helt vanvittig dårlig blender.

Men du får kjøpt 28-300, om jeg ikke tar helt feil. Evt. 20-100 eller noe annet sånt. Sjekk ut www.fotovideo.no for optikk!

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har Canon 350D, og objektivene pleier jeg å kjøpe fra bhphotovideo.com. Som regel billigere enn ebay og fotovideo.no (selv om du legger til MVA).

Sjekk diskusjon.no -> Foto-avdeling for råd om diverse objektiv. Eller bare bruk prisguide.no ;)

10. Åsmund

Åsmund Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kitobjektivet ein finn på D70s og D80, Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5, skal vere det beste kitobjektivet ein får, meir eller mindre, men eg veit ikkje om dette kjem i kit med D40. Om det gjer vil det vere eit godt alternativ.

Det ein må vere klar over når ein kjøper optikk til D40(x) er at kamerahuset ikkje har innebygd fokusmotor. Det vil seie, at vil du ha autofokus må du kjøpe objektiv med det innebygd -- altso Nikon AF-S-objektiv eller (trur eg) Sigma HSM. Du var kanskje klar over dette Eksplosjon, men det skader ikkje å nemne det.

12. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, det visste eg ikkje, tak for den oplysningen.
    Var heller ikje klarover at foukus motor kunne være inne i kamera huset - trodde det MÅTTE være oppi opbjektiv krop'n...

13. janiwiig

janiwiig Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Om det stod mellom et nikon kit kamera og et canon kit kamera, ville jeg gått for nikon kameraet. Fordi nikon kameraene har mye betre kit objektiv enn det canon kameraene har. Men kit objekteivene er ikke serleg gode uansett..

Men er du ute etter gode bilder, burde du gått for et kamerahus uten objektiv, også ha kjøpt med denne tamron linsa: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10887 .
    Denne linsa ambefaler jeg på det sterkeste (har denne selv). Linsa er veldig lysterk med en største blender på f/2.8. linsa er også veldig rask på aotofokusen, noe som ikke kit objektivene er. Linsa gir også veldig skarpe bilder, faktisk utroleg skarpe til den prisen. skal du ha ei så skarp nikkor linse, må du kanskje opp i 7-8000,-

14. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja janiwiig hvilket kamera har du da janiwiig. Vil du anbefale D40 og en sånn? eller D70 eller 400D Hus + den linsen?

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du har hatt et kamera før, vet du kanskje hvilken type bilder du pleier å ta. Jeg merker f.eks at det er veldig sjelden jeg har bruk for noe særlig tele til foto. Vidvinkel er mye mer interessant for meg å jobbe med, det er der jeg ser motiver.

I tilfelle du er som meg, vil Nikon 12-24mm være et bra valg, Tokina 12-24 hvis du vil spare penger. Hvis du kjører Canon, er 10-22mm rått parti.

16. janiwiig

janiwiig Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    selv har jeg d70, men vurderer å oppgradere til d200. Tamronlinsa fynker helt perfekt til kameraet mitt, og jeg vil tro det vil fynke like bra til et d40 kamera;) Men om du ønker å legge mer penger i det, bør du absolutt invistere i et d80 eller 400d kamerahus + Tamronlinsa;)
    Jeg kjenner også ei som har denne tamronlinsa til et canon 20d, og den fynker like bra som nikon kameraet mit.

Del denne siden