dSLR: Skyte svart/hvitt

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av pgnja, 14 Mar 2011.

1. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sluttproduktet skal være svart/hvitt, noen som har ekstremt gode grunner til ikke å skyte monokromt?

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: dSLR: Skyte svart/hvitt

Det er ingen grunn til å filme i farger så lenge du er 100 % sikker på at sluttproduktet skal være helt fargeløst. Men er du 1 % usikker, så filmer du i farger. Alltid så tidkrevende å farge opp igjen svart/hvitt-film.

PS. Det skrives Hedmark.

3. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Pinlig skrivefeil! 100% sikker, så da blir det monokromt!

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kommer an på hva du tenker å skal ha som sluttprodukt. F.eks. om man skulle ønske å lyse opp hudtoner eller øke detaljnivå og lys i øyne på close-up e.l.. Kanskje man øsnker å tone ned hår, lepper e.l.

Med farger i opptaket vil du kunne isolere og justere fargene, til tross for at sluttproduktet skal være sort-hvitt. Jeg er kanskje en smule inhabil. :D

5. AndaRockaz

AndaRockaz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Skulle akkurat til å skrive at du burde vente på svar fra OlaHaldor, there u go...

6. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Med tanke på komprimering, så vil jo svart/hvitt gi et penere, mindre komprimert bilde siden fargene er tyngre å komprimere enn metningen. Hvis man filmer i svart/hvitt, så vil man ikke få samme komprimeringen inn på minnebrikka og man vil i tillegg slippe å digitalt fjerne fargene i ettertid og miste kvalitet der i tillegg. Men jo mindre komprimering i kameraet jo mindre utslag vil jo dette få.

Men det er klart at hvis man er profesjonell fargekorrigerer, så kan man jo benytte seg av fargene i bildet for å lettere isolere ting man vil individuelt fikse på, men med mindre man er veldig flink til det, så har det en tendens til å bli tydelig hva man har gjort hvis man isolerer fargene på denne måten fordi fargene ikke klarer å holde seg helt like hele tiden og korrigeringen kompenserer for dette og man vil få ørsmå forandringer som ikke ser spesielt naturlige ut for øyet. Har sett det flere ganger, sist jeg så det var vel i Menn som hater kvinner, som jeg kan komme på i farta, men det er gjengs i mange høybudsjettsfilmer, og det er ikke noe jeg ville anbefalt med mindre man vet veldig godt hva man holder på med og har gode programmer til det. Det ser i alle fall helt jævlig ut når man tydelig ser at de har korrigert ansikter annerledes enn resten.

Del denne siden