DSLR tråd - Spørsmål, anbefalinger, nyttig info, nyheter etc

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Andrès, 26 Jun 2010.

1. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tenkte jeg skulle starte opp en tråd dedikert til alt som handler om DSLR.

DSLR er jo den nye trenden innenfor amatørfilmbransjen, hvis man kan kalle det en trend. Jeg tenkte det kunne være greit med en slik tråd, som kan samle opp alt som kan være nyttig å vite om disse kameraene.

Så for å få igang tråden så kan jeg starte med et spørsmål:

Er det lurest å gå for en ekstern portabel lydopptaker, eller en lydadapter som f.eks beachtek eller juicedlink? Da tenker i henhold til alt fra kvalitet på lyd, postprod osv.

2. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De få gangene jeg har brukt mitt Canon 500D til filming, har jeg brukt ekstern opptaker. Dette er hovedsakelig fordi det ikke er noen input på dette kameraet. Men det blir også bedre kvalitet ved dette... Tar nemlig opp i mulitrack og kan eventuelt mikse ut forskjellige personer etterpå...

- Dilorko

3. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Smart tråd, dette. Ang. lyd: Selv bruker jeg en zoom h4n til å ta opp lyd, for så å synkronisere i post. Det høres kanskje litt slitsomt ut, men det har vært veldig enkelt. Alle (?) DSLR tar jo opp lyd med en intern mikrofon, og det er derfor ikke nødvendig med f.eks. en klapper. Et tips jeg kan komme med er følgende: På zoomens display står det alltid hva fila du tar opp til heter, og for å gjøre prosessen i post der du matcher riktig lydfil med riktig videofil enklere, kan det være lurt å si navnet på lydfila i begynnelsen av opptaket, slik at kameraets internmikrofon hører det. Da er det bare et spørsmål om å høre tre sekunder på en videofil, for så å finne riktig lydfil. Enkelt og greit ;)

4. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Høres ikke dumt ut det. Er det noen som bruker en plugin som heter Pluraleyes? Har hørt at den skal synke lyden automatisk. Pluginen finnes bare for Final Cut, men er det noen som har erfaring med den? Høres med en gang mye mer interessant ut å gå for f.eks Zoom H4n hvis denne pluginen funkerer optimalt og er lett å bruke.

5. MadsA

MadsA Citizen

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: DSLR tråd - Spørsmål, anbefalinger, nyttig info, nyheter etc

Etter det jeg har lest, mister du garanti og diverse goder som kjøper dersom du bruker tredjeparts batterier. Skulle det skje noe med kameraet senere vil man kunne sjekke om det er brukt sånne batteri eller ei - i følge de som "kan dette", er løpet kjørt med å få det på noen som helst form for garanti eller reklamasjonsrett.

Så jeg er skeptisk til å putte sånt i mitt kamera. Om batteriet skulle finne på å eksplodere er det greit at det står i Canons navn - da har jeg i det minste en sak.

7. MadsA

MadsA Citizen

Hmm, koster 1/10 av prisen. Litt synd å bruke 10 ganger så mye penger på noe som kanskje er helt likt, men usikker på om jeg vil tulle med garantien. Kjekt å ha.

Men et vertikalgrep vil vel neppe være et problem å kjøpe fra tredjepart?

8. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg har en hel haug med slike batterier, aldri hadde noe problem med noen av dem. Jeg tar iallefall sjansen på at de ikke ødelegger kamera eller monitorer, men det er jo på egen risiko.

9. MadsA

MadsA Citizen

Fikk noen svar på twitter om andre som heller ikke hadde hatt noen som helst problemer med slike. HAr bestilt ett til å begynne med iom. at jeg ikke har behov for noe særlig mer enn det ene jeg har nå. Uansett alltid kjekt å ha et ekstra i baklomma :)

10. agenten

agenten Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Finnes omtrent ikke noe jeg liker mer enn det å filme med DSLR-kamera :) Liker veldig godt dybdeskarpheten som det er mulig å få med det, ulikt alt jeg har sett på alle andre "vanlige" filmkamera jeg har klådd på. Mer lettvint er det også imo :p

Hvis det er noe jeg ikke liker, så er det lyden. Skulle filme intervju en gang, alt var satt opp på dagen før men på et eller annet vis ble mic #1 bytta med mic #2. Der var jo lyden satt opp på MAKS, og dermed peaka lyden på filmen som bare det, og jeg satt igjen med et halvt tilbakestående klipp.
    Så den dagen XLR-inngang, volum-meter på skjermen og headset-inngang gjør det fram til DSLR-kamera, blir jeg glad :)

Liker heller ikke at batterier går tomt såpass fort, et batteri holder jo omtrentlig strøm nok til å drifte video-funksjonen i 1-1.5 timer.

11. MadsA

MadsA Citizen

Lyd må man bare ta opp eksernt, jeg pleier å låne en Zoom H4N de gangene lyd er essensiellt og ikke kan gjøres i post. Der har man XLR-innganger og muligheten til å monitorere lyden. Har aldri testet å filme med Røde mic eller lignende, men må få testet dette i litt mer "run and gun" situasjoner. XLR vil man antakelighvis aldri se på et DSLR iom. at produsentene aldri vil ønske å konkurrere mot sine egne dyre videokameraer. Jeg har sett for meg at det kanskje var mulig å putte XLR-inngang i et batterigrep eller noe lignende. Har tenkt litt på om man hadde kunne lagd et batterigrep med en beachtek-adapter innebygd og plass til et batteri. Evt. en opptaker integrert i grepet. Men vi får se hvor utviklingen går :)

12. spontan

spontan Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Desverre vil nok balansert lyd inn på et DSLR aldri dukke opp. Men det finnes GODE mikrofoner til disse kameraene. Anbefaler alle med DSLR kameraer og surfe litt på AliExpress - Buy directly from China mye av produktene er innkludert frakt og en del kan faktisk komme over grensen uten toll og moms. Jeg har selv bestilt dette Wholesale DSLR Professional Kit for 5D2&7D Camera&Matte box&Follow focus som jeg fant til rundt 18.000 i norge så sparer jo en del på import :)

Del denne siden