DVD studio pro eksport

En tråd i 'Programvare' startet av Fredo, 1 Aug 2011.

1. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei godtfolk!

Har nå laget ferdig en event-produksjon, og skal ha den ut på DVD. Problemet er at det er lenge siden jeg har benyttet meg av distribusjon i DVD-format, og har glemt hvordan man får best mulig resultat.

Slik jeg har gjort det nå er å eksportere filmen fra FCP til en .mov fil (export as quicktime movie). Deretter legge den inn i compressor og eksportere som "DVD best quality 90 minutes"

Prosjektet er filmet i HD, men jeg ser at etter turen i Compressor så har den blitt omgjort til SD, og kvaliteten er mildt sagt dritt.

Har også forsøkt å høyne bitraten i Compressor-innstillingene så høye som mulig, uten bedre resultat.

What to do? Er det noen som har noen presets som de vil dele? Er rådvill.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: DVD studio pro eksport

Dette har jeg gjentatt flere ganger.
    DVD er og blir SD, da dette er en gammel standard - og det er nettop derfor det har kommet andre løsninger. Du vil ikke kunne levere video i DVD-standarden i HD. Da må du i så fall lage en Blu-Ray greie.

For det første vil kvaliteten ha litt å si på hvordan HD-opptakene er nedskalert til SD. Det aller beste er å gjøre det via hardware. Dvs. playout fra en enhet til en annen, som er den rimeligste rent økonomisk. Dersom du verken har tid eller utstyr til det ville jeg gjort nedskalering under eksport til .mov - før komprimering til MPEG2.

Du kommer ikke utenom MPEG2, fordi DVD-standarden bruker MPEG2 for bilde.

Dersom du vil levere materiell i HD, men på en fysisk DVD-plate, må du i så fall levere det som digitale filer som kun kan sees på PC eller evt. via en DVD/Blu-Ray-spiller som støtter f.eks. H.264 e.l.

Del denne siden