DVD Studio Pro - Problem

En tråd i 'Programvare' startet av MadsA, 1 Mar 2011.

1. MadsA

MadsA Citizen

Heisann,

Jeg har prøvd meg litt i DVD Studio Pro og har kommet rimlig godt i gang, men en ting jeg ikke har klart å finne ut av er hvordan man velger hva DVDen skal spille av først. Jeg har et track som skal spilles av før DVD-menyen kommer.

Også lurte jeg på om det var noen mulighet for at man kan Kopibeskytte DVDen? Jeg vet jo at det ikke virker, men det er bare smart å ha det, hvis noen skjønner.

Mads

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: DVD Studio Pro - Problem

Høyreklikk på tracket du vil spille først, og velg «First play» :)

Det er mulighet for kopibeskyttelse, se i inspektøren nede til høyre (uten å ha merket et asset eller lignende). Erfaringsmessig krever det noen spesielle plater eller brenner eller noe, den pleier å spytte ut en eller annen feilmelding når jeg prøver å legge på kopibeskyttelse. Det står helt sikkert noe om det i manualen.

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du kan ikke legge kopisperre på en DVD når du brenner fra en vanlig DVD-brenner. Slik jeg har forstått det er dette spesiell metadata som kun overføres ved sprøytestøp. Da må du legge dataene til en DLT-tape som trykkeriet lager en 1:1 kopi av i støpingen av glassmaster. Med andre ord: dyrt for DVDer i små opplag. :)

Det skal finnes brennetårn (som kan brenne 10 eller flere plater om gangen) som har integrert mulighet for kopisperre, men her forhåndsbetaler man for en lisens. De tårnene jeg har sett med denne muligheten koster omkring 15-20 lapper, så kommer lisensen pr. brente kopi i tillegg, med en minimumsbestilling på 1000 eller 5000 brente kopier. Her mener jeg det var snakk om enda 10-15 lapper bare for lisens på sånne kvanta.

Sist redigert: 2 Mar 2011
  4. MadsA

MadsA Citizen

Takk for hjelpen!

Da tror jeg at jeg dropper kopisperre på DVDene.

Mads

5. MadsA

MadsA Citizen

Jeg sliter med at lyden går ut av sync når jeg brenner den ut. Noen som har noen erfaringer eller tips?

Mads

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Er lyden i synk i DVD Studio Pro? Har du prøvd flere spillere? Opplever du usynk, og eventuelt like mye usynk på alle spillere?

7. MadsA

MadsA Citizen

Det ser feil ut i preview i DVD Studio Pro, på PS3, på DVD spiller og på DVD-spilleren i macen.

Prossessen var som følger:

Orginalfiler fra mange forskjellig folk og forskjellige formater. Alt ble konvertert til ProRes 422 LT for å så bli satt sammen i en timeline i FCP. Deretter eksporterte jeg ut hele filmen til QuickTime fra FCP. Den filen la jeg så inn i Compressor og konverterte til et av DVD-presetene der. Så ble DVD'en laget i DVD STudio Pro.

Filmen er totalt rundt 130 minutter.

Mads

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Er lyden i synk i FCP?

Med alle de leddene der, og spesielt at det er kommet fra forskjellige folk, lurer jeg på om det rett og slett er snakk om feil i sampling rate. Om noen har klipt i 48K og noen i 44,1K kan det fort bli tull.

9. MadsA

MadsA Citizen

Jeg fant ut at 3 av filmene jeg mottok har jeg ikke konvertert til ProRes 422, disse er fortsatt i H.264. Alle klippene er i 48K 16 Bit, unntatt to av H.264 klippene disse er 48K 32 Bit Floating Point. Kan dette ha noe å si?

Det ser greit ut i Final Cut.

Del denne siden